Bouw Liefkenshoekspoortunnel opnieuw uitgesteld

BEVEREN. Dat de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel van het grootste belang is om een oplossing te bieden aan de vele mobiliteitsproblemen in het Waasland en rond Antwerpen, is al vele jaren geweten maar voorlopig vordert het niet. Destijds had men bij de bouw van de Liefkenshoektunnel  voor het gewone verkeer (eind jaren ’80) onmiddellijk een spoortunnel moeten voorzien. De realisatie van de Liefkenshoekspoortunnel is ontzettend belangrijk. Mee door deze infrastructuur moet het aandeel van het spoorvervoer in de totale mobiliteit in de haven van de huidige 8% naar een minimum van 20% worden opgetrokken.

In 2005 stelde voormalig federaal minister Johan Vande Lanotte dat er nog in 2007 zou gestart worden met de werken en dat de tunnel in 2011 in gebruik zou worden genomen. Uiteindelijk bleek dit een totaal onrealistische prognose te zijn. Volksvertegenwoordiger Bruno Stevenheydens (Vlaams Belang) volgde de evolutie ook op de voet.

"De opvolging van dit dossier werd mismeesterd. In 2006 stelde de NMBS dat het aantrekken van een private partner via een PPS-constructie in het voorjaar van 2007 zou afgerond zijn. Het afgelopen jaar heb ik de bevoegde minister hierover verschillende malen ondervraagd. In januari stelde Minister Inge Vervotte de datum van 1 september dit jaar nog voorop dat de werken daadwerkelijk zouden aanvangen", aldus Stevenheydens.

Maar vrijdag 29 augustus zag het er heel anders uit omtrent deze dringende infrastructuurwerken. De PPS-constructie is nog steeds niet rond. De onderhandelingen ter voorbereiding van de offertes zijn afgelopen, maar de kandidaten hebben hun offerte pas ingediend in juni. De vooropgestelde datum om volgende week de werken te starten is uiteraard onhaalbaar door de zoveelste vertraging in dit dossier.

Stevenheydens: "Volgens minister Vervotte zou het onderzoeken van de offertes eind oktober worden afgerond waarna de werken onmiddellijk na het ondertekenen van de overeenkomst kunnen aanvatten. Begin dit jaar werd nog vooropgesteld dat de werken in het derde kwartaal van 2012 beëindigd zouden zijn. Ondertussen wordt reeds aangenomen dat dit ten vroegste in het voorjaar van 2013 zal zijn. Tenminste als er geen verdere problemen in de PPS-procedure opduiken."

De Beverse politieker heeft eerder ook al gesteld dat Infrabel en de federale overheid dit dossier niet voldoende opgevolgd hebben. "Men had er veel beter aan gedaan om te kiezen voor een normale overheidsfinanciering. De vele vertragingen in dit dossier zijn niet te verantwoorden, besluit Bruno Stevenheydens. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

REGIO. Er zijn nog steeds werken aan de gang om een nieuwe spoortunnel aan te leggen aan de Liefkenshoektunnel. Eind december 2006 besliste de Vlaamse regering tot de aanleg van een tweede...

BEVEREN. Volksverteghenwoordiger Bruno Stevenheydens heeft in de commissie Infrastructuur minister Inge Vervotte gesproken over de noodzakelijke en dringende aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel....

de aanleg van de liefkenshoektunnel KALLO/BEVEREN. Het dossier voor de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel maakt nog geen snelle vorderingen op de weg naar de uitvoering van de werken....

BRUSSEL. De werken aan de Liefkenshoekspoortunnel, de tunnel die het spoorverkeer naar de Antwerpse haven moet bevorderen, zullen pas op 1 september 2008 starten. Maar dan moeten de...

DOEL. Jan Creve van Doel 2020 heeft de toestand rond het Scheldedorp altijd onder controle. Door zijn jarenlange inzet, opvolging van de gebeurtenissen en beslissingen en vooral ook door het gebruik...

BEVEREN. Vlaams Belang Beveren is misnoegd om ze geen motie kreeg op de provincieraad. De partij wou een motie indienen om via de proncieraad bij de federale regering aan te dringen op de aanleg van...