Liefkenshoekspoortunnel nog niet voor vandaag

Image
de aanleg van de liefkenshoektunnel
KALLO/BEVEREN. Het dossier voor de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel maakt nog geen snelle vorderingen op de weg naar de uitvoering van de werken. Woensdag interpelleerden volksvertegenwoordigers Bruno Stevenheydens (Vlaams Belang) en Willem-Frederik Schiltz (Open vld) nog minister Inge Vervotte maar die kon ook geen zekerheid geven dat de werken in september 2008 zouden worden aangevat. Dat de Liefkenshoekspoortunnel moet worden aangelegd is wel algemeen aanvaard maar de vertraging bij dit dossier is niet verantwoord als gekeken wordt hoe de mobiliteit in het Waasland en het Antwerpse steeds meer in de knoei geraakt. Pas nu wordt het maar echt duidelijk welke blunder er werd gemaakt eind der jaren tachtig door geen spoortunnel te voorzien. Een historische vergissing zo blijkt nu.

De spoorverbinding is uitermate belangrijk voor het goederentransport van en naar de Waaslandhaven. Het aandeel van het spoorvervoer in de haven van Antwerpen zou fors te stijgen.  Die tunnel voorziet in een rechtstreekse verbinding tussen de zuidelijke spoorlijnen op Linkeroever enerzijds en het rangeerstation Antwerpen-Noord anderzijds. Dit project is voor Linkeroever in het bijzonder en Antwerpen in het geheel bijzonder belangrijk om de toegang tot het Deurganckdok te bevorderen en op die manier is dit dossier voor de haven van Antwerpen een absolute prioriteit.

Het nieuwe Deurganckdok is reeds in 2005 in dienst genomen en sindsdien creëert het een toenemende verkeerslast. Johan Vande Lanotte verkondigde als minister al in 2005 dat in 2007 zou gestart worden met de aanleg van de spoorweg aan Liefkenshoek. Maar vergeet het, pas in juni 2007 heeft de Vlaamse regering het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Liefkenshoekspoortunnel voorlopig vastgesteld. En de NMBS maakte bekend dat men voor de bouw van de Liefkenshoekspoortunnel nog steeds op zoek is naar een privé-partner.

De totale investering voor de tunnel zou 685 miljoen euro bedragen. Infrabel - de spoorwegen -  neemt 50 miljoen euro voor zijn rekening voor de aanleg van de sporen en in 635 miljoen euro dient voorzien te worden via publiek-private samenwerking (PPS). In de prognose van 2004 werd een bedrag voorzien van 588 miljoen euro.

Recent werd bekend dat een aantal dringende projecten waaronder de Liefkenshoekspoortunnel, de Oosterweelverbinding en andere projecten veel later klaar zullen zijn dan voorspeld. Bij het begin van dit dossier werd de aanvangsdatum van de werken aan de Liefkenshoekspoortunnel voorzien voor 2005.
De aanbesteding voor de bouw van de tunnel werd gestart in april 2006. In eerste instantie had men voor de zomer 2007 de overeenkomst met de privépartner willen ondertekenen om de werken nog dit jaar aan te vangen. Maar de zomer kwam en ging net als de herfst 2007 voorbij en het nieuwe jaar 2008 begon. Toen Bruno Stevenheydens in oktober 2007 informeerde, vernam hij van de toenmalige Staatsminister Tuybens dat de NMBS-Groep hem had laten weten dat de eerste fase van het zoeken naar een private partner werd afgerond. Het zoeken naar deze private partner bracht al een grote vertraging mee.

Behalve de zoektocht naar de geschikte private partner was er enkele maanden geleden sprake van communicatiestoornissen tussen de federale regering en de bevoegde Vlaamse minister omtrent het al of niet tijdig kunnen verlenen van de stedenbouwkundige vergunningen.

Een eerste offerte werd ontvangen eind maart 2007. Vijf groepen hebben zich kandidaat gesteld in de eerste fase, hiervan werden drie kandidaturen weerhouden voor de onderhandelingsfase. Het opzetten van een PPS voor een zeer lange looptijd bleek een heel complexe materie die heel zorgvuldig moest worden voorbereid en onderhandeld. Hiervoor wordt de nodige tijd uitgetrokken. Vanaf midden oktober 2007 zou worden gestart met de tweede fase waarbij elke kandidaat werd uitgenodigd voor onderhandelingen. Het moest leiden tot een definitieve offerte en een gunning met ondertekening van de overeenkomst.  Over de pps -aanbesteding vernam Stevenheydens woensdag hetzelfde als drie maanden geleden, namelijk dat de onderhandelingsprocedure met de drie kandidaten nog lopende is.

De toekenning van het contract is afhankelijk van het tijdstip van het verlenen van een stedenbouwkundige vergunning en dit bepaalt uiteindelijk het werkelijke tijdstip van de aanvang van de werken. Het dossier “aanvraag stedenbouwkundige vergunning” wordt volgens minister Vervotte eerstdaags ingediend. Men verwacht de vergunning in het eerste semester van 2008.

In oktober 2007 werd aldus gemeld dat verwacht werd dat de bouw  van de Liefkenshoekspoortunnel van start kon gaan in september 2008 en dat hij in gebruik zou worden genomen eind 2012 en dat was dan toch al een jaar later en laat ons gerust stellen dat eind 2012 ook wel meer naar begin 2013 zal gaan.

Het PPS-project Liefkenshoekspoorverbinding is ingeschreven in het meerjareninvesteringsplan 2008-2012 van Infrabel en zal normaal binnen die periode worden gerealiseerd, onder voorbehoud dat de onderhandelingen met de kandidaat -privépartners tot een goed einde kunnen worden gebracht. En had de NMBS in 2006 ook niet gezegd dat zij verwachtte dat in het voorjaar 2007 de ganse procedure zou klaar zijn? Niets daarvan, de onderhandelingsperiode kende geen grenzen.

Ondertussen blijven volgens volksvertegenwoordiger Stevenheydens, de files op de Vlaamse wegen jaarlijks zorgen  voor een kostprijs van honderden miljoenen euro. "Om te vermijden dat men binnenkort op de wegen in het Waasland en in en rond Antwerpen voortdurend stil staat, dient er met aandrang werk gemaakt te worden van het ontlasten van de wegen", aldus Stevenheydens.

 

Image
Bij de bouw van de Liefkenshoektunnel in 1988-1989 was er ruimte genoeg maar waarschijnlijk geen geld genoeg, om er ook een spoortunnel bij te leggen.
 

(Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

REGIO. Er zijn nog steeds werken aan de gang om een nieuwe spoortunnel aan te leggen aan de Liefkenshoektunnel. Eind december 2006 besliste de Vlaamse regering tot de aanleg van een tweede...

BEVEREN. Volksverteghenwoordiger Bruno Stevenheydens heeft in de commissie Infrastructuur minister Inge Vervotte gesproken over de noodzakelijke en dringende aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel....

BEVEREN. Dat de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel van het grootste belang is om een oplossing te bieden aan de vele mobiliteitsproblemen in het Waasland en rond Antwerpen, is al vele jaren...

BRUSSEL. De werken aan de Liefkenshoekspoortunnel, de tunnel die het spoorverkeer naar de Antwerpse haven moet bevorderen, zullen pas op 1 september 2008 starten. Maar dan moeten de...

DOEL. Jan Creve van Doel 2020 heeft de toestand rond het Scheldedorp altijd onder controle. Door zijn jarenlange inzet, opvolging van de gebeurtenissen en beslissingen en vooral ook door het gebruik...

BEVEREN. Vlaams Belang Beveren is misnoegd om ze geen motie kreeg op de provincieraad. De partij wou een motie indienen om via de proncieraad bij de federale regering aan te dringen op de aanleg van...