Doel 2020 verwacht containerproblemen aan Deurganckdok

DOEL. Jan Creve van Doel 2020 heeft de toestand rond het Scheldedorp altijd onder controle. Door zijn jarenlange inzet, opvolging van de gebeurtenissen en beslissingen en vooral ook door het gebruik van zijn gezond verstand heeft hij een klare kijk op wat rond Doel gebeurt. Volgens hem zijn uitspraken van Vandelanotte de zoveelste illustratie van falende havenpolitiek en dreigen de Antwerpse plannen een financiële strop te worden voor Vlaanderen.

Volgens Johan Vandelanotte zal de IJzeren Rijn in 2011 een feit zijn. De IJzeren Rijn is een historisch gegeven voor een spoor dat Antwerpen via Nederlands Limburg verbindt met het Duitse Ruhrgebied. De modernisering van de IJzeren Rijn staat al jaren op de verlanglijst van de Antwerpse havengemeenschap. Nog tot 2011 wachten, wil zeggen dat de Antwerpse Haven het op deze lijn moet stellen met niets meer dan 10 treinen per dag. "Voor Doel 2020 is dat een zoveelste illustratie van hoe men de kar voor het paard blijft zetten.", meent Jan Creve, "Met het Deurganckdok wil men miljoenen containers naar het Waasland halen. Maar blijkbaar heeft men er te laat aan gedacht dat al die containers in Doel ook weg moeten geraken."
Daar hangt intussen zo'n prijskaartje aan vast dat men zich kan afvragen waar de economische meerwaarde eigenlijk zit van het ganse project. Het Deurganckdok heeft 650 miljoen euro gekost. Om de schepen, waarvoor het dok gebouwd is ook tot in Antwerpen te krijgen dient nog eens 500 miljoen euro geïnvesteerd te worden in de Scheldeverdieping. En om de containers van  linkeroever naar rechteroever te krijgen nog eens meer dan 600 miljoen in de absoluut noodzakelijke Liefkenshoekspoortunnel. Om nog te zwijgen van de tweede spoorwegontsluiting voor de Antwerpse Haven. Hier hoort dan de Oosterweelverbinding bij, die geraamd is op 1,25 miljard. Doel 2020 stelt zich luidop de vraag, wie dat allemaal gaat betalen en wie hier uiteindelijk beter van wordt?

Ondertussen kreunt het Waasland met elke dag meer onder het vrachtwagenverkeer. Het zal de havenbestuurders worst wezen. Die blijven, tegen elke logica in, een nog verdere uitbreiding van de haven bepleiten. Nieuwe projecten worden nog voorgelegd. Creve is verwonderd dat de Vlaamse Regering én het Vlaams Parlement Antwerpen blijven volgen. Jan Creve besloot namens zijn Doel 2020: "Antwerpen mag dan al een belangrijke economische actor zijn, het geeft de stad geen vrijkaart om zich te gedragen als een autonome stadsstaat, die wil dat de rest van Vlaanderen naar zijn pijpen danst. Want daarmee dreigt uiteindelijk op termijn een financieel debacle voor gans Vlaanderen." (F)

 

 

Lees ook:

REGIO. Er zijn nog steeds werken aan de gang om een nieuwe spoortunnel aan te leggen aan de Liefkenshoektunnel. Eind december 2006 besliste de Vlaamse regering tot de aanleg van een tweede...

BEVEREN. Volksverteghenwoordiger Bruno Stevenheydens heeft in de commissie Infrastructuur minister Inge Vervotte gesproken over de noodzakelijke en dringende aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel....

BEVEREN. Dat de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel van het grootste belang is om een oplossing te bieden aan de vele mobiliteitsproblemen in het Waasland en rond Antwerpen, is al vele jaren...

de aanleg van de liefkenshoektunnel KALLO/BEVEREN. Het dossier voor de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel maakt nog geen snelle vorderingen op de weg naar de uitvoering van de werken....

BRUSSEL. De werken aan de Liefkenshoekspoortunnel, de tunnel die het spoorverkeer naar de Antwerpse haven moet bevorderen, zullen pas op 1 september 2008 starten. Maar dan moeten de...

BEVEREN. Vlaams Belang Beveren is misnoegd om ze geen motie kreeg op de provincieraad. De partij wou een motie indienen om via de proncieraad bij de federale regering aan te dringen op de aanleg van...