Werken aan Liefkenshoekspoortunnel
REGIO. Er zijn nog steeds werken aan de gang om een nieuwe spoortunnel aan te leggen aan de Liefkenshoektunnel. Eind december 2006 besliste de Vlaamse regering tot de aanleg van een tweede spoorontsluiting onder de Schelde, de zogenaamde 'Liefkenshoekspoortunnel'. Het gaat om een nieuwe spoorverbinding van 16,2 km, die de spoorbundel Zuid op de linker-Scheldeoever rechtstreeks verbindt met de spoorbundel Antwerpen-Noord op de rechteroever.
De nieuwe spoortunnel vormt de noodzakelijke uitbreiding van de vervoerscapaciteit tussen de linker- en rechteroever van de haven van Antwerpen. Op dit ogenblik kunnen de goederen van het havengebied op de linkeroever, via het spoor, enkel door de Kennedy(spoor)tunnel af- en aangevoerd worden. Deze trafiek passeert dan ook de gemeente Zwijndrecht. Omdat deze spoorverbinding nu al verzadigd is, kan de extra trafiek in de toekomst niet langer via deze spoorlijn gebeuren.
Er is dus nood aan een tweede spoorverbinding onder de Schelde nabij Antwerpen. De nieuwe spoortunnel wordt 6 km lang. Met de bouw is gestart in november 2008. De werken moeten midden 2013 klaar zijn. De eerste tunnelboringswerken startten in januari 2010 en zullen ongeveer anderhalf jaar duren. Het boren gebeurt ononderbroken dag en nacht, op zaterdag en zondag en op de meeste feestdagen.
De enorme werken zijn een absolute noodzaak om het vervoer van voornamelijk containers via het spoor mogelijk te maken en de containers van deoververzadigde wegen weg te houden. Dit is trouwens één van de belangrijkste voorwaarden om de mobiliteit in de regio en in de haven zelf te verzekeren.(Rolf Duchamps)