Start werken Liefkenshoekspoortunnel verschoven naar september 2008

BRUSSEL. De werken aan de Liefkenshoekspoortunnel, de tunnel die het spoorverkeer naar de Antwerpse haven moet bevorderen, zullen pas op 1 september 2008 starten. Maar dan moeten de stedenbouwkundige vergunningen wel op tijd afgeleverd worden. Ook het einde van de werken is opgeschoven naar "eind 2012". Dat heeft staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a) maandag in de kamercommissie Infrastructuur geantwoord op een vraag van Bruno Stevenheydens (Vlaams Belang).

De Liefkenshoekspoortunnel is de nieuw aan te leggen spoortunnel van 17 tot 18 kilometer onder de Schelde die vooral van cruciaal belang is voor de verdere ontsluiting van de Linkerscheldeoever en de haven van Antwerpen. De realisatie van de tunnel kost zo"n 700 miljoen euro, waarvan 635 miljoen euro in het kader van een Publiek-Private Partnerschap (PPS). 

In 2005 verklaarde toenmalig minister Johan Vande Lanotte dat de werken aan de tunnel in 2007 zouden starten. Die timing werd al verschoven naar het voorjaar van 2008. Staatssecretaris Tuybens spreekt nu van "september 2008". Tuybens verwijst naar de complexiteit van de PPS-structuur. "Het opzetten van een PPS voor een zeer lange looptijd is een heel complexe materie die heel zorgvuldig moet worden voorbereid en onderhandeld. Hiervoor wordt de nodige tijd uitgetrokken", aldus Tuybens.

Intussen is de tweede fase van de zoektocht naar een privépartner gestart. In een eerste fase werden drie kandidaat-investeerders weerhouden. Nu zal elke kandidaat worden uitgenodigd voor onderhandelingen. "Dit zal leiden tot een definitieve offerte en een gunning met ondertekening van de overeenkomst", zegt Tuybens.
Volgens de sp.a-staatssecretaris is de toekenning van het contract afhankelijk van het tijdstip van het verlenen van een stedenbouwkundige vergunning. Het is die timing die de start van de werken bepaalt. Voorlopig ligt de planning voor de start van de werken vast op 1 september 2008. De ingebruikname is intussen ook opgeschoven van 2011 naar "eind 2012". Maar zelfs om die timing te respecteren moeten de stedenbouwkundige vergunningen wel op tijd afgeleverd worden, benadrukt Tuybens. Vlaams Belang-kamerlid Stevenheydens betreurt dat het allemaal zo lang duurt. (Belga)

 

 

Lees ook:

REGIO. Er zijn nog steeds werken aan de gang om een nieuwe spoortunnel aan te leggen aan de Liefkenshoektunnel. Eind december 2006 besliste de Vlaamse regering tot de aanleg van een tweede...

BEVEREN. Volksverteghenwoordiger Bruno Stevenheydens heeft in de commissie Infrastructuur minister Inge Vervotte gesproken over de noodzakelijke en dringende aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel....

BEVEREN. Dat de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel van het grootste belang is om een oplossing te bieden aan de vele mobiliteitsproblemen in het Waasland en rond Antwerpen, is al vele jaren...

de aanleg van de liefkenshoektunnel KALLO/BEVEREN. Het dossier voor de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel maakt nog geen snelle vorderingen op de weg naar de uitvoering van de werken....

DOEL. Jan Creve van Doel 2020 heeft de toestand rond het Scheldedorp altijd onder controle. Door zijn jarenlange inzet, opvolging van de gebeurtenissen en beslissingen en vooral ook door het gebruik...

BEVEREN. Vlaams Belang Beveren is misnoegd om ze geen motie kreeg op de provincieraad. De partij wou een motie indienen om via de proncieraad bij de federale regering aan te dringen op de aanleg van...