Liefkenshoektunnel geraakt niet aan sporen

BEVEREN. Volksverteghenwoordiger Bruno Stevenheydens heeft in de commissie Infrastructuur minister Inge Vervotte gesproken over de noodzakelijke en dringende aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel. Daaruit blijk dat het dossier nogmaals vertraging heeft opgelopen en de financiële crisis zou zowaar de voornaamste reden zijn.

De Vlaamse regering heeft in september de bouwvergunning afgeleverd voor de Liefkenshoekspoortunnel, vorige maand lieten de bevoegde Vlaamse CD&V-ministers Kris Peeters (Minister-president) en Hilde Crevits (openbare werken) weten dat alle hinderpalen zijn weggenomen en dat de werken deze maand zouden kunnen starten. Er blijft echter de aanslepende vertraging in de afronding van de PPS-procedure. "Minister Vervotte liet mij weten dat de financiële crisis er voor gezorgd heeft dat de aanduiding van een privé-partner eind vorige maand zoals was voorzien, niet kon worden afgerond. De minister kon mij echter geen verdere details of informatie meegeven, behalve dat de gesprekken in een eindfase zouden zitten.", aldus Bruno Stevenheydens.

Op één jaar tijd is de voorziene datum voor de start van de werken al voor de 3de keer gewijzigd telkens omwille van de vertragingen in de zogenaamde eindbesprekingen met de private partners. In 2005 werd nog vooropgesteld dat de werken in 2007 zouden aanvangen. "De vele vertragingen in dit dossier hebben verstrekkende gevolgen voor de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen en het Waasland. De aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel is immers van het grootste belang. Mee door deze infrastructuur moet het aandeel van het spoorvervoer in de totale mobiliteit in de haven van de huidige 8% naar een minimum van 20% worden opgetrokken. Destijds had men bij de bouw van de Liefkenshoektunnel  voor het gewone verkeer, eind jaren ’80, onmiddellijk een spoortunnel moeten voorzien., besluit Stevenheydens.
 
De opvolging van dit dossier werd mismeesterd. In 2006 stelde de NMBS dat het aantrekken van een private partner via een PPS-constructie in het voorjaar van 2007 zou afgerond zijn. "Ik heb minister Vervotte ook ondervraagd of het wel een goede keuze was om in dit dossier voor een privaat-publieke samenwerking te kiezen. Tot mijn spijt stel ik vast dat men dit nog niet ernstig heeft geëvalueerd. Het is nochtans de keuze tot PPS die geleid heeft tot de vertragingen", aldus Stevenheydens. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

BRUSSEL. De werken aan de Liefkenshoekspoortunnel, de tunnel die het spoorverkeer naar de Antwerpse haven moet bevorderen, zullen pas op 1 september 2008 starten. Maar dan moeten de...

BEVEREN. Het Beverse provincieraadslid Luc Maes, gaat in de provincieraad de gouveneur wijzen op de gevolgen van het openstellen van het Deurganckdok. De eerste schepen worden daar immers al op 1...

BEVEREN/DOEL. Provincieraadslid Luc Maes heeft  de mobiliteitproblemen die de Beverse regio zal moeten verwerken na de opening van het Deurganckdok,aan gouverneur Denys voorgelegd.

WAASLAND/BEVEREN. De opening van het Deurganckdok in juli heeft bij heel wat mensen die begaan zijn met mobiliteit, problemen aangekondigd. Luc Maes (VLD) heeft reeds een eigen visie kenbaar gemaakt...

DOEL. Jan Creve van Doel 2020 heeft de toestand rond het Scheldedorp altijd onder controle. Door zijn jarenlange inzet, opvolging van de gebeurtenissen en beslissingen en vooral ook door het gebruik...

BEVEREN. Vlaams Belang Beveren is misnoegd om ze geen motie kreeg op de provincieraad. De partij wou een motie indienen om via de proncieraad bij de federale regering aan te dringen op de aanleg van...