World Chocolate Week met duurzame chocolade Zeevruchten van Guylian
SINT-NIKLAAS. Van 16 tot en met 23 oktober loopt de World Chocolate Week. Dat is voor de Sint-Niklase chocoladeproducent Guylian om in de verf te zetten dat het belangrijk is om positieve impact te hebben op het milieu en de gemeenschappen die betrokken zijn bij de productie van chocolade. Zo is Guylian het grootste Belgische Fairtrade A-merk van chocolade en maak het deel uit van het Beyond Chocolate partnership.
Guylian is sinds 2022 lid van de Fairtrade-familie en produceert het uitsluitend met Fairtrade-gecertificeerde cacao. Daarmee garandeert het een eerlijke en vaste prijs voor de cacaoboeren. Daarnaast gebruikt het bedrijf enkel ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Bovendien is de productiesite in Sint-Niklaas sinds vorig jaar klimaatneutraal. Datb etekent dat de CO2-uitstoot tot het laagst mogelijke niveau is teruggebracht en alle andere emissies worden gecompenseerd. Alle verpakkingen zijn volledig recycleerbaar. Guylian zoekt ook naar manieren om het gebruik van papier en plastic verder te verminderen. "We hebben duurzaamheid hoog op onze agenda gezet", aldus Guylian's CEO Tom Snick. "Guylian kiest bewust voor een pioniersrol door volledig in te zetten op duurzaamheid op het gebied van Fairtrade, grondstoffen, verpakking en CO2-uitstoot. Ons engagement blijkt duidelijk uit het feit dat we niet één lijn aanbieden onder deze voorwaarden, maar wel heel ons gamma."
In 2018 ondertekende Guylian het Beyond Chocolate Charter, een partnership voor duurzame Belgische chocolade met het doel om ontbossing tegen te gaan, onderwijs voor toekomstige generaties te stimuleren en een leefbaar inkomen voor cacaoboeren te voorzien. (mb, foto’s: © Guylian)