"Kritiek op mobiliteitsaanpassingen is poging om de meerderheid te breken"

SINT-NIKLAAS. De storm rond de mobiliteitsaanpassingen de Priesteragiewijk en de Grote Markt is nog niet gaan liggen. Dat de activering van de verkeersfilters in de Lindenstraat en de Breedstraat  beroering veroorzaken is normaal, zeggen N-VA, Groene en Open VLD in een gezamenlijke reactie. Het is immers de eerste keer dat zoiets gebeurt in Sint-Niklaas. 

Oppositiepartijen Vooruit en CD&V verwijten de meerderheid dat het participatieproces een schijnparticipatie was. De meerderheidspartijen spreken dat tegen en zeggen dat de verkeersfilters net het resultaat zijn van een lang participatieproces met 31 inspraakvergaderingen, waarbij de laatste vergadering werd bijgewoond door 140 buurtbewoners.  "Het stadsbestuur monitort dagelijks de toestand en kent ook doorrijvergunningen toe aan automobilisten buiten de wijk die daarvoor goede redenen hebben. Overtreders worden t.e.m. 28 februari niet geverbaliseerd maar krijgen een verwittiging. Zoals steeds zal het stadsbestuur een evaluatie maken en niet aarzelen om indien nodig de maatregelen bij te sturen.", klinkt het. 

De meerderheidspartijen wijzen er ook op dat de nieuwe regeling in de Priesteragiewijk deel uitmaakt van het circulatieplan dat in 2015 ook door Vooruit en CD&V werd goedgekeurd. Verder laten N-VA, Groen en Open VLD weten dat de bussen een cruciale rol zullen blijven spelen voor de bereikbaarheid van de randparkings, het station en het Waasland Shopping Center. "Het klopt dat de Lijnen 1, 2, 3 en 4 verdwijnen, maar de haltes op deze lijnen zullen bediend worden door de nieuwe stadslijn of door streekbussen.", klinkt het. 

Grote Markt

Ook de kritiek op de mobiliteitsaanpassingen aan de Grote Markt komt ter sprake. Daar zeggen de meerderheidspartijen dat ze aanvankelijk ook de voorkeur gaven aan een tweede in- en uitrit voor de marktparking. Die in- en uitrit zou echter te weinig ruimte laten voor voetgangers en fietsers in de Onze-Lieve-Vrouwstraat. "Samen met de vaststelling dat er extra parkeergelegenheid kan worden gecreëerd aan de noordkant heeft dit geleid tot het huidige plan voor de Grote Markt.", luidt het. "Er zullen op korte termijn een 50-tal extra parkeerplaatsen bijkomen in de Hofstraat en op lange termijn nemen we de realisatie van een volwaardige parking aan de Schouwburg mee op in de voorbereidende studie voor de toekomstige cultuursite. Dit stadsbestuur is dus helemaal niet autovijandig ingesteld." (mb)

 

Lees ook:

De kogel is door de kerk: er komt (voorlopig) geen lange wapperbrug.REGIO. De Vlaamse regering heeft een principiële beslissing genomen over het Masterplan 2020. Ze heeft gekozen voor een...

Hoe het met de mobiliteit rond Antwerpen ook verder gaat, het Waasland wil het mobiliteitsplan dat voor de regio voorligt, blijven volgen. Het verkeer op de E17 en hier op de E34 blijft druk.REGIO....

Zo zal het kruispunt aan Vijfstraten er uit zien na aanpassing. De café op de hoek P.Steenssensstraat – N70, zal dan moeten worden afgebroken.BEVEREN. Wie zou in de zeventiger jaren gedacht...

REGIO. Wase Economische en Ecologische Belangen (W-eb), de nieuwe beweging van voormalig LDD-politicus Paul Schietekat, wil een referendum in het Waasland, waarop de Waaslanders hun mening kunnen...

BEVEREN. Een commissie zal uitzoeken wat de gevolgen zijn van het Antwerps referendum op het Waas mobiliteitsplan. Dat mobiliteitsplan omvat onder meer het aanleggen van parallelwegen naast...

WAASLAND. Op aangeven van de Wase burgemeesters besliste het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband van het Land van Waas (I.C.W.) in 2006 om een studie te laten uitvoeren naar de mobiliteit over de...