West-tangent Forum 2020 geen alternatief voor Waas Mobiliteitsplan

Image
Hoe het met de mobiliteit rond Antwerpen ook verder gaat, het Waasland wil het mobiliteitsplan dat voor de regio voorligt, blijven volgen. Het verkeer op de E17 en hier op de E34 blijft druk.
REGIO. Vorige week stelde Forum 2020 in het Vlaams Parlement haar plannen voor in het kader van een duurzame mobiliteit in en rond Antwerpen. En meteen was dat een alternatief om toch geen Lange Wapper te moeten realiseren. Het bewuste 'mecannomodel met twee bretellen' voorziet onder meer een nieuwe westelijke verbinding tussen de E17 ter hoogte van de KMO-zone Schaarbeek in Melsele en de E34 ter hoogte van de Canadalaan in Zwijndrecht. Deze nieuwe westelijke tangent haalt het doorgaand verkeer sneller van de E17 wat de Kennedytunnel moet ontlasten. Deze nieuwe bypass, de Westelijke Tangent,  biedt echter geen oplossing voor het Waas lokaal en bovenlokaal verkeer en is dus geen alternatief voor het Waas Mobiliteitsplan. Tot dat besluit komt Vlaams Volksvertegenwoordiger Marc Van de Vijver (CD&V).

Het Waas Mobiliteitsplan wil onder meer de capaciteit op de E17 verhogen door het doortrekken van de parallelwegen vanuit Sint-Niklaas tot voorbij afrit Haasdonk en deze dan over te laten vloeien in een bijkomende rijstrook die aansluiting geeft op het Oosterweelproject. Daarnaast voorziet het een nieuwe verbinding tussen de N70 ter hoogte van KMO-zone Doornpark in Beveren en de E34 dat samen met de nieuwe Oosttangent in Sint-Niklaas de E17 met de E34 verbindt. Deze ingrepen moeten het doorgaand verkeer bannen uit de dorpskernen van Nieuwkerken, Vrasene, Beveren en Melsele.

De West-tangent van Forum 2020 biedt daar geen oplossing voor. "Als deze nieuwe bypass er komt, kan dit enkel als aanvulling op het Waas Mobiliteitsplan en niet ter vervanging ervan", aldus Van de Vijver. "Ook voor het doorgaand verkeer in Zwijndrecht en Linkeroever is de west-tangent geen oplossing. De maatregelen voorzien in het Masterplan Mobiliteit Antwerpen zoals de stedelijke ringweg tussen E17 en Linkeroever, nieuwe op- en afritten aan de Blancefloerlaan, de herinrichting van het afrittencomplex in Zwijndrecht en het verdwijnen van de gevaarlijke linkse oprit voor de Kennedytunnel blijven ook met een nieuwe westelijke verbinding noodzakelijk."

Voor de Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Beveren is het dus duidelijk dat, afgezien van welk traject er gekozen wordt voor de derde scheldeoeververbinding, het Waas Mobiliteitsplan onverminderd uitgevoerd moet worden. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

ZWIJNDRECHT. Op de gemeenteraad van donderdagavond werd bij hoogdringendheid een punt geplaatst waarin een motie werd voorgelegd rond het voorstel van FORUM 2020 dat een ‘waardevol...

WAASLAND. Het regio bestuur van Sp.a Waasland besprak de verkeersproblemen in de regio.Naast het zogenaamde burgemeestersplan om de files op te lossen, toegelicht door burgemeester Freddy Willockx,...

REGIO. Vertegenwoordigers van Forum Mobiliteit Antwerpse Regio 2020 hebben reeds  in het Vlaams Parlement hun alternatief tracé voor de Oosterweelverbinding mogen verdedigen.  Er...

STEKENE/KEMZEKE. Wie de afrit van de E34 naar Stekene, Kemzeke of Nederlandse grens, op drukke momenten tijdens de spits reeds heeft genomen weet dat het daar aanschuiven is en bovendien ontstaan er...

REGIO. Wase Economische en Ecologische Belangen (W-eb), de nieuwe beweging van voormalig LDD-politicus Paul Schietekat, wil een referendum in het Waasland, waarop de Waaslanders hun mening kunnen...

BEVEREN. Een commissie zal uitzoeken wat de gevolgen zijn van het Antwerps referendum op het Waas mobiliteitsplan. Dat mobiliteitsplan omvat onder meer het aanleggen van parallelwegen naast...