West-tangent Forum 2020 geen alternatief voor Waas Mobiliteitsplan
Het Waas Mobiliteitsplan wil onder meer de capaciteit op de E17 verhogen door het doortrekken van de parallelwegen vanuit Sint-Niklaas tot voorbij afrit Haasdonk en deze dan over te laten vloeien in een bijkomende rijstrook die aansluiting geeft op het Oosterweelproject. Daarnaast voorziet het een nieuwe verbinding tussen de N70 ter hoogte van KMO-zone Doornpark in Beveren en de E34 dat samen met de nieuwe Oosttangent in Sint-Niklaas de E17 met de E34 verbindt. Deze ingrepen moeten het doorgaand verkeer bannen uit de dorpskernen van Nieuwkerken, Vrasene, Beveren en Melsele.
De West-tangent van Forum 2020 biedt daar geen oplossing voor. "Als deze nieuwe bypass er komt, kan dit enkel als aanvulling op het Waas Mobiliteitsplan en niet ter vervanging ervan", aldus Van de Vijver. "Ook voor het doorgaand verkeer in Zwijndrecht en Linkeroever is de west-tangent geen oplossing. De maatregelen voorzien in het Masterplan Mobiliteit Antwerpen zoals de stedelijke ringweg tussen E17 en Linkeroever, nieuwe op- en afritten aan de Blancefloerlaan, de herinrichting van het afrittencomplex in Zwijndrecht en het verdwijnen van de gevaarlijke linkse oprit voor de Kennedytunnel blijven ook met een nieuwe westelijke verbinding noodzakelijk."
Voor de Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Beveren is het dus duidelijk dat, afgezien van welk traject er gekozen wordt voor de derde scheldeoeververbinding, het Waas Mobiliteitsplan onverminderd uitgevoerd moet worden. (Rolf Duchamps)