Mobiliteitsinitiatieven werpen vruchten af

HAVEN. Steeds meer werknemers kiezen ervoor om met de fiets naar het werk te komen. Dat blijkt uit een bevraging door Port of Antwerp bij de grote industriebedrijven in de Antwerpse haven. Op 2 jaar tijd is het percentage fietsers gestegen van 6% naar 17%. Een grote rem op het gebruik van de fiets in de haven was het gebrek aan Scheldekruisingen. Door de start van de Fietsbus en DeWaterbus werd naar het werk fietsen voor vrijwel iedereen haalbaar. Zowel de DeWaterbus en de fietsbus tekenen recordcijfers op. 

DeWaterbus vervoerde in juni  48.685 passagiers. Dat aantal steeg in augustus tot 109.741. De teller van de Fietsbus stond eind augustus voor dit jaar al op 80.816 gebruikers. Zelfs in de vakantiemaanden vervoert de fietsbus tussen de 10.000 en 12.000 gebruikers per maand. Ook de bedrijven zelf dragen bij aan het succes van de fiets. Dankzij fietsleaseprogramma’s hebben steeds meer werknemers toegang tot performante elektrische fietsen en speed pedelecs. Bovendien maken de fietsvergoedingen het financieel aantrekkelijk voor de werknemers.

Tegelijk investeert Port of Antwerp, samen met de andere wegbeheerders, in de fietsinfrastructuur in de haven. Aanleg van nieuwe en verlichte fietspaden en aanpassingen moeten de fietsmobiliteit, de veiligheid en het comfort verhogen. Zo werd recent een twee kilometer lang fietspad aangelegd langs de Kwarikweg op Linkeroever en werd op de brug over de Royerssluis een rijvak omgezet in een veilig afgescheiden fietspad. De kruisingen van fietspaden met treinsporen worden waar mogelijk veiliger gemaakt en het Agentschap Wegen en Verkeer is, na overleg met Port of Antwerp, Voka en de bedrijven aan de Scheldelaan, gestart met de werken voor veiliger fietsoversteken op de Scheldelaan.

"Gezien de voortdurende mobiliteitsuitdagingen in en rond de haven, werken we samen met de havengemeenschap en de werknemers aan een bereikbare haven. We hebben daarom zwaar geïnvesteerd in oplossingen voor fietsers, om de 60.000 werknemers in de haven de kans te geven om, op een aangename én veilige manier, de files te ontvluchten. Dit spectaculaire resultaat bevestigt ons dat deze investeringen lonen en dat we de ingeslagen weg verder moeten zetten om nog meer mensen op de fiets te krijgen.", aldus Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp. (mb)

 

Lees ook:

De kogel is door de kerk: er komt (voorlopig) geen lange wapperbrug.REGIO. De Vlaamse regering heeft een principiële beslissing genomen over het Masterplan 2020. Ze heeft gekozen voor een...

Hoe het met de mobiliteit rond Antwerpen ook verder gaat, het Waasland wil het mobiliteitsplan dat voor de regio voorligt, blijven volgen. Het verkeer op de E17 en hier op de E34 blijft druk.REGIO....

Zo zal het kruispunt aan Vijfstraten er uit zien na aanpassing. De café op de hoek P.Steenssensstraat – N70, zal dan moeten worden afgebroken.BEVEREN. Wie zou in de zeventiger jaren gedacht...

REGIO. Wase Economische en Ecologische Belangen (W-eb), de nieuwe beweging van voormalig LDD-politicus Paul Schietekat, wil een referendum in het Waasland, waarop de Waaslanders hun mening kunnen...

BEVEREN. Een commissie zal uitzoeken wat de gevolgen zijn van het Antwerps referendum op het Waas mobiliteitsplan. Dat mobiliteitsplan omvat onder meer het aanleggen van parallelwegen naast...

WAASLAND. Op aangeven van de Wase burgemeesters besliste het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband van het Land van Waas (I.C.W.) in 2006 om een studie te laten uitvoeren naar de mobiliteit over de...