Nieuwe website voor Sint-Gillis-Waas

SINT-GILLIS-WAAS. De gemeente Sint-Gillis-Waas heeft een nieuwe website in gebruik genomen. Daarop centraliseert de gemeente alle informatie van haar diensten, inclusief de bibliotheek en het OCMW. Wat opvalt, is dat er geen rechtstreekse telefoonnummers te zien zijn en dat is een bewuste keuze. Wie de gemeentediensten belt, komt bij het onthaal terecht. Het e-loket is nog vrij beperkt maar wordt nog uitgebreid. 

De website van de gemeente Sint-Gillis-Waas is helemaal vanaf nul heropgebouwd en doet nu meer dan ooit dienst als centraal informatiebron voor alles wat met de gemeentelijke diensten te maken heeft. Op de nieuwe website is bijvoorbeeld de website van de bibliotheek geïntegreerd. Er is ook een e-loket maar dat is nog volop in ontwikkeling. Wat meteen opvalt, zijn de grote zeshoeken: deze bundelen alles waarvoor er interactie is tussen de surfer en de gemeente - zoals online producten aanvragen - of zetten nieuws en projecten in de kijker. "We willen onze dienstverlening naar de inwoners toe op eenzelfde manier voorzien. Of een inwoner nu naar de balie komt, telefoneert of iets van op zijn computer opzoekt, de info moet overal uniform zijn. Om dit te realiseren, was een nieuwe website broodnodig", vertelt gemeentesecretaris Rudy Van Puyvelde. "Bovendien wordt alle informatie gecentraliseerd. Informatie op verschillende locaties aanpassen, is verleden tijd waardoor we correcte en up to date informatie aanbieden.". "Als gemeente zijn we ons er van bewust dat surfers vaak niet via de homepage op onze website terecht komen. Meestal gebeurt dit via Google. Indien de surfer op een bepaalde pagina terecht komt, ziet hij steeds eenzelfde stramien: informatie over het product, gekoppeld aan contactinformatie en openingsuren. Soms staan er ook gekoppelde documenten, externe websites of aanverwante pagina’s bij", aldus burgemeester Chris Lippens.

Enkele inwoners uit verschillende leeftijdscategorieën hebben de website op voorhand getest. Hun feedback was belangrijk bij de verdere ontwikkeling van de website. 

nieuwe dienstverlening

De gemeente start op 4 september met een nieuwe dienstverlening en daar is de nieuwe website reeds op voorzien. "Nieuw is bijvoorbeeld dat we geen rechtstreekse telefoonnummers vermelden, je komt steeds terecht bij de onthaalmedewerkers. Zij informeren je of verbinden je door met de juiste persoon.", aldus Van Puyvelde. "Voortaan kan je ook een afspraak maken via de website. Ga naar het product dat je nodig hebt, en bovenaan zie je of je dit product online moet aanvragen of je een afspraak moet maken om dit product te bekomen. Een afspraak maken, kan ook via afspraken.sint-gillis-waas.be of telefonisch (03 727 17 00)." (mb)

info: sint-gillis-waas.be

 

Lees ook:

E-loket voor parkeren en digitaal parkeerticket

SINT-NIKLAAS. De stad Sint-Niklaas heeft de modernisering van z’n parkeerbeleid afgerond nu de laatste stappen in de praktijk actief zijn: een eloket voor parkeerproducten en een sms-parkeerticket....

Oplossing voor Parochiehuis De Klinge in zicht

DE KLINGE. Het Parochiehuis in De Klinge fungeerde tot mei 2016 als centraal onderkomen voor de activiteiten van de verenigingen in het grensdorp. Eind mei 2016 moest het noodgedwongen sluiten...