Websites Sint-Niklaas en Lokeren toppers in Vlaanderen
Voor een 50-tal kleine gemeenten en voor Vlamingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is aanwezigheid op het net dramatisch met ronduit slechte sites en zonder zicht op verbetering. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Indigov merkt dat heel wat gemeenten hebben geïnvesteerd in de uitbouw van informatie op hun website. Die trend zet zich echter niet door in de aanbieding van elektronische dienstverlening. Wel is te merken dat gemeenten stapvoets GIS (Geografische Informatie Systemen) en applicaties zoals GoogleMaps integreren bij informatie over wegenwerk of bezienswaardigheden op toeristische routes. Dat kan volgens Indigov een voorbode zijn van een nieuwe trend. "Websites moeten dringend interactiever worden en meer mogelijkheden bieden voor de burgers om diensten elektronisch af te handelen", zegt Jo Steyaert, eGovernment trendwatcher bij Indigov. "Het kan niet zijn dat in een tijdperk waarin we onze belastingen elektronisch ingeven en via het internet reizen boeken en ons geld beheren, we nog steeds naar het gemeenteloket moeten voor de meest simpele aanvragen."
Het onderzoek van Indigov levert nog een merkwaardig feit op: voor 54.9% van de gemeentelijke website is het niveau eigenlijk niet of net voldoende. Dat doet de vraag rijzen of er geen normen vanuit de hogere overheid moeten worden opgelegd.
Twee Wase steden doen het zeer goed op het internet. Lokeren stijgt 44 plaatsen in vergelijking met vorig jaar. Sint-Niklaas stijgt 22 plaatsen en eindigt net na topper Gent. Beide steden hebben al laten weten tevreden te zijn met het resultaat. "De Lokerse website is een concretisering van de filosofie die achter al onze communicatieproducten zit: informatie op maat van de mensen, laagdrempelig, toegankelijk en leuk gepresenteerd. Ook voor de website stellen we ons voortdurend de vraag: welke informatie en service willen de Lokerse burgers. Niet het het stadsbestuur op zich is belangrijk, maar wél wat dat stadsbestuur onze stad en zijn burgers te bieden heeft. Wij hebben in onze communicatie jaren geleden al resoluut de focus verschoven van het bestuur naar de burger. En dat loont, stellen we vast. We zijn heel blij met de erkenning die we van een objectief en wetenschappelijk onderzoeksorgaan als Indigov krijgen.", liet Lokeren weten.
Sint-Niklaas heeft ambitie
De website van Sint-Niklaas is gebouwd rond openbronteechnologie, waardoor de stad goedkoop een dynamische en moderne site kan presenteren. De site van de ballonstad is opgebouwd als een portaalsite waarop alle belangrijke zaken in één oogopslag te zien zijn. Toch zit de stad niet stil en werkt achter de scherm aan een nieuwe site met nieuwe technologie, moderne vormgeving, betere structuur, meer interactie en hogere gebruiksvriendelijkheid. "Sint-Niklaas wil z’n diensten als productencatalogus aanbieden", klinkt het. De nieuwe website past in een totale vernieuwing van het informaticapark van de stad. (mb)