Vlaanderen verbindt oplossing Wase mobiliteit aan beslissing bouwvergunning BAM-tracé
WAASLAND. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is verheugd dat de Vlaamse regering duidelijk gekozen heeft voor het BAM-tracé. Door de BAM opdracht te geven een bouwvergunningsaanvraag voor haar tracé in te dienen wordt er geen tijd verloren en blijft het project op schema. Kamer roept Vlaamse regering nu ook op voor het realiseren van een volwaardige Wase noord-zuidverbinding.
In datzelfde besluit vraagt de Vlaamse regering aan AWV (Administratie Wegen en Verkeer) om in overleg met de nv BAM versneld werk te maken van een concreet voorstel gebaseerd op het compromis van de Wase burgemeesters ‘alternatieve verbinding in het Waasland aansluitend op de oostelijke tangent’.
Het Wase burgemeestercompromis, dat voorzag in een oplossing van het Wase mobiliteitsprobleem, was gebaseerd op het ‘beslist beleid’ waarvan de realisatie van de Oosterweelverbinding deel uitmaakt. Nu de Vlaamse regering besliste dat de bouwvergunning kan worden ingediend, komt een oplossing voor de Wase mobiliteit dichterbij.
Het Wase burgemeesterscompromis is voor Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland evenwel onvoldoende. Een betere bereikbaarheid van de Liefkenshoektunnel kan enkel door een volwaardige noord-zuidverbinding.
Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland vraagt dan ook aan de Vlaamse regering om voor een volwaardige oplossing te kiezen. D.w.z. niet enkel het doortrekken van parallelwegen richting Antwerpen op E17 (vanaf Sint-Niklaas) en E34 (vanaf Moerbeke) maar ook een volwaardige noord-zuidverbinding tussen deze beide snelwegen.(Rolf Duchamps)