Bouw Oosterweelverbinding nadert start

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT. Het bouwen van de Oosterweelverbinding waar in Zwijndrecht zoveel rond te doen is op het vlak van de leefbaarheid van het dorp, nadert een definitieve plooi. De start van de werken aan deze nieuwe Scheldetunnel is gepland in het eerste kwartaal van 2006 en gehoopt wordt de tunnel in gebruik te nemen in het tweede kwartaal van 2010.

Voor het werk zijn nu 4  bouwconsortia, samengesteld uit verschillende grote bouwondernemingen, geselecteerd. Dat zijn zijn de Tijdelijke Handelsverenigingen Bouygues, LORO, Antwerpse Bouwwerken en NORIANT. Meerdere Vlaamse bedrijven maken er deel van uit. Zij zitten nu in een onderhandelingsprocedure om de bouw te bekomen van het grootste infrastructuurproject van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Maar om een definitieve selectie door te voeren moet nog gewacht worden op het besluit van de Vlaamse Regering, welk traccé de Oosterweelverbinding nu gaat volgen. Een milieueffectenrapport moet nog worden goedgekeurd. En die keuze is voor Zwijndrecht en Linkeroever van belang. Tegen eind 2005 zal de verdere onderhandelingsprocedure toch in een 'Best and Final Offer' voor de bouwwerken moeten zitten.


De Oosterweelverbinding komt neer op het sluiten van de Antwerpse Ring omdat de Kennedytunnel het verkeer niet meer kan slikken. Ze zal een lengte hebben van ongeveer 10 km en maakt de verbinding tussen een nieuw aan te leggen verkeerswisselaar tussen de R1 aan de Kennedytunnel, de  E17-N49 op Linkeroever met de R1 aan het viaduct Merksem voor de E19-A12 op Rechteroever.


Doelstelling is om de haven vlotter en veiliger te kunnen bereiken en meteen de verkeersellende op de Ring terug te dringen. Het wordt een toltunnel die speciaal zal afgestemd zijn op het vrachtwagenverkeer  dat nu al op 30.000 per dag wordt gerekend.(F)

 

Lees ook:

Toen in 2005 minister Peeters zich ter plaatse kwam vergewissen van de invloed van de Oosterweelverbinding op de leefbaarheid van Zwijndrecht, had Open VLD met Hugo Lootens (tussen de minister en...

Het gebied 't Zand tussen de verbindingsweg E17-N49, de spoorlijn en de N70, bekeken vanop de brug over de verbindingsweg. Dit kan een groene bufferzone worden. De woonzone Zwijndrecht bevindt zich...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. Er mag geen vertraging kompen op de voorbereidingen van de aanleg van de Oosterweelverbinding. Dat vindt BAM en deelt meteen mee dat men nog altijd op koers zit. BAM heeft...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER/ANTWERPEN. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) schaart zich achter de beslissing van de Vlaamse Regering om een onafhankelijke evaluatie op te starten over de...

WAASLAND. De Kamer van Koophandel Antwerpen - Waasland Voka heeft fel gereageerd op de aanval die Professor ruimtelijke planning van de Universiteit van Gent, Georges Allaert, heeft ingezet...

ZWIJNDRECHT. Het Masterplan Antwerpen, dat een heleboel voorstellen bevat om de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen op een duurzame manier op te lossen, werd de afgelopen maanden getoetst op haar...