Bouw Oosterweelverbinding nadert start
LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT. Het bouwen van de Oosterweelverbinding waar in Zwijndrecht zoveel rond te doen is op het vlak van de leefbaarheid van het dorp, nadert een definitieve plooi. De start van de werken aan deze nieuwe Scheldetunnel is gepland in het eerste kwartaal van 2006 en gehoopt wordt de tunnel in gebruik te nemen in het tweede kwartaal van 2010.
Voor het werk zijn nu 4 bouwconsortia, samengesteld uit verschillende grote bouwondernemingen, geselecteerd. Dat zijn zijn de Tijdelijke Handelsverenigingen Bouygues, LORO, Antwerpse Bouwwerken en NORIANT. Meerdere Vlaamse bedrijven maken er deel van uit. Zij zitten nu in een onderhandelingsprocedure om de bouw te bekomen van het grootste infrastructuurproject van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Maar om een definitieve selectie door te voeren moet nog gewacht worden op het besluit van de Vlaamse Regering, welk traccé de Oosterweelverbinding nu gaat volgen. Een milieueffectenrapport moet nog worden goedgekeurd. En die keuze is voor Zwijndrecht en Linkeroever van belang. Tegen eind 2005 zal de verdere onderhandelingsprocedure toch in een 'Best and Final Offer' voor de bouwwerken moeten zitten.
De Oosterweelverbinding komt neer op het sluiten van de Antwerpse Ring omdat de Kennedytunnel het verkeer niet meer kan slikken. Ze zal een lengte hebben van ongeveer 10 km en maakt de verbinding tussen een nieuw aan te leggen verkeerswisselaar tussen de R1 aan de Kennedytunnel, de E17-N49 op Linkeroever met de R1 aan het viaduct Merksem voor de E19-A12 op Rechteroever.
Doelstelling is om de haven vlotter en veiliger te kunnen bereiken en meteen de verkeersellende op de Ring terug te dringen. Het wordt een toltunnel die speciaal zal afgestemd zijn op het vrachtwagenverkeer dat nu al op 30.000 per dag wordt gerekend.(F)