Op punt gezet: KSK Beveren bouwt nieuwe tribune (3)

BEVEREN. We willen in deze 'Op punt gezet' alles eens netjes aan onze lezers melden zoals de jongste week het verhaal over de toekomst van KSK Beveren op ons is afgekomen. In deze aflevering belichten we het commentaar van de oppositie met een standpunt vanuit het Kartel Pro. En op die commentaar heeft vooral burgemeester Van de Vijver gereageerd.

 

Raadslid Boudewijn Vlegels, in de vorige legislatuur nog schepen, vertolkte de visie van het Kartel op het gebeuren rond KSK Beveren: "Het voetbalgebeuren vooral dan het profgebeuren  is het laatste decennium sterk veranderd.  Het arrest Bosman, de grotere zakelijke benadering van de clubs, sommige clubs gingen zelfs naar de beurs , het professionalisme in het algemeen en  vooral de invloed van de TV zorgden voor een snelle evolutie. De budgetten van de clubs die meewilden ( en wie wilde  dat niet)  in deze dans stegen opmerkelijk , schaalvergroting was de boodschap, competities werden of worden hervormd, de inkomsten komen al lang niet meer vooral van inkomtickets of kantines . Tv -rechten, sponsoring, skyboxen met nieuwe belevingsformules  en merchandising moeten voor de steeds grotere budgetten zorgen."

 

Boudewijn Vlegels ging hierop dieper in en vroeg zich wel af waar dat verhaal gaat eindigen en hoe ver men kan en wil gaan. Waar de limiet ligt is volgens hem nog niet duidelijk: "Alhoewel, voor een aantal clubs heeft de alarmbel al een paar maal gegaan en Beveren behoort tot deze lijst. Wat dan ook stilaan duidelijk wordt is dat zowel in Europees verband als in onze Belgische competitie  niet iedereen zal meekunnen die mee wil. Bovendien hinkt de Belgische competitie in voetbal context niet bepaald voorop in de ganse evolutie."
 
• In elk geval blijkt nu een afslanking van de eerste klasse onvermijdelijk en zal deze zich de komende twee jaar voltrekken. Dit laatste is niet zo een aangenaam vooruitzicht voor een aantal clubs waaronder KSK Beveren. Misschien is trouwens deze afslanking maar een eerste stap naar bijvoorbeeld een Benelux competitie. In Nederland waar de budgetten en de mogelijkheden groter zijn  (mede dank zij de TV rechten) wordt men immers evenzeer geconfronteerd met de nog grotere schaalvergroting in andere Europese landen en heeft men meer en meer moeite om met de clubs op Europees vlak nog een rol van betekenis te spelen.

 

De kijk die Boudewijn Vlegels op het huidige voetbal heeft is wel degelijk realistisch en hij verduidelijkte dat profvoetbal volop in beweging is en blijft en vooral draait rond heel veel geld en een zakelijke aanpak. Geld ja, héél belangrijk maar moet een gemeente daar nu meespelen?

 

• In deze context is onze stelling eigenlijk eenvoudig en duidelijk: de overheid heeft in dit soort profcircuit  niks te zoeken . Men kan immers moeikijk het organiseren of zwaar ondersteunen van profvoetbal een kerntaak noemen van een overheid. Anderzijds kunnen we enig begrip opbrengen voor het ondersteunen op een correcte manier van het fenomeen voetbal. Jonge mensen aanzetten tot sport, ontspanning voor de supporters, leven in een gemeente…. Het zijn zaken die belangrijk kunnen zijn voor een samenleving. Het komt er dus op aan voor de overheid om op een verantwoorde en verstandige manier om te gaan met zijn budgetten en toch de nodige stimuli te geven.

 

Vlegels en zijn partijgenoten van Kartel pro hebben enkele jaren geleden al laten blijken dat ze zeker wilden meezoeken naar een oplossing om het stadion van KSK Beveren aan te passen. Hij blikte terug want hij was toen ook schepen: "De jaren hiervoor was het steeds behelpen om te voldoen aan de steeds wijzigende eisen die gesteld werden door de voetbalbond en de TV aan de voetbalaccommodatie. Ook dat kostte handenvol geld. We hebben ons in het college nooit verzet tegen deze maatregelen al waren ze niet altijd om diverse omstandigheden even goed verdedigbaar en werden we dikwijls voor een voldongen feit geplaatst. Anderzijds maakten we steeds een duidelijk onderscheid tussen jeugdvoetbal en opleiding en het profgebeuren. Tegenover investeringen in het profvoetbal moeten voor ons steeds waarborgen staan die terugbetaling garandeerden."

 

En zo kwamen ze terecht in een Publiek-Private Samenwerking:

• Een PPS samenwerking op basis van een duidelijk lastenboek met voldoende garanties is voor ons dan ook steeds een valabele piste geweest. De inbreng van de gemeente via een renteloze lening en het ter beschikking stellen van de ruimte was daarbij de bal die alles aan het rollen kon brengen. Het akkoord moest ook de nodige garanties bieden over de terugbetaling van die lening. Het bestek dat werd goedgekeurd ging uit van deze principes en voorwaarden.

 

• Een bijkomende voorwaarde die bovendien steeds vanuit de ganse raad naar voor geschoven werd is dat er binnen KSK Beveren sportieve en financiële stabiliteit moest zijn. Uiteraard  zijn deze begrippen rekbaar maar wie de laatste maanden zou stellen dat die stabiliteit er is  doet toch de waarheid geweld aan. En dit is geenszins een verwijt aan de mensen die op dit moment de club in handen hebben . Zij werden immers aangezocht om te helpen omdat de toestand ernstig en zo goed als uitzichtloos was.


Kartel pro wees ook naar de huidige meerderheid van politiek Beveren:

• We moeten echter met verbazing vaststellen dat de huidige meerderheid blijkbaar geen kritische vragen meer stelt rond de toekomst op korte of op middellange termijn van KSK Beveren en nog steeds handelt in de voorliggende plannen alsof de onmiddellijke toekomst voor jaren vastligt in eerste klasse. Niets wijst daarop maar enige voorzichtigheid is blijkbaar niet nodig. Bovendien is van enige garantie door de private partner over de terugbetaling van de renteloze lening geen sprake.

 

• Bij een vorige discussie hebben we er al op gewezen dat wat nu voor ligt niet overeenkomt met de vooropgestelde formule. Die discussie eindigde een paar maand geleden met een welles nietes spelletje  tussen Kartel pro en de meerderheid bij monde van de burgemeester.  Het Kartel kreeg toen het verwijt dat ze het lastenboek er maar eens op moesten nalezen , een lastenboek dat werd opgemaakt in de vorige legislatuur.

 

• Dit beperkte  lastenboek of bestek bevat naast een aantal algemene zaken ook een aantal punten die zeer specifiek zijn vooral over de garanties die aan de private partner worden gevraagd over de terugbetaling van de lening is de tekst zonder betwisting. In de uiteindelijke overeenkomsten tussen de partijen van de PPS vinden we niets meer terug over waarborgen van de private partner nopens de terugbetaling van de 5 miljoen Euro.

 

• De waarborgen die de private partner diende te geven voor de terugbetaling zijn voor ons steeds essentieel geweest om tot de voorliggende formule over te gaan en zijn niet vervuld. Daarom ook zullen we de overeenkomsten die moeilijk apart kunnen bekeken worden niet goedkeuren;

 

• De gemeente heeft geen zekerheid en de voorgestelde hypotheek die men wil nemen op het gebruiksrecht van KSK Beveren lost dit probleem niet op. Op het moment dat KSK Beveren niet kan betalen staat de gemeente met de rug tegen de muur.

 

• De grote winnaar van deze PPS  formule is dan ook de private partner. Zijn taak in deze PPS formule beperkt zich uiteindelijk tot het bouwen van een tribune en een 8000 m² commerciële ruimte. Voor deze commerciële ruimte annex parking krijgt hij de gronden gratis ter beschikking voor meer dan 30 jaar. Na de bouw kan hij de ruimtes verhuren en hoeft hij zich niets meer aan te trekken van de 5 miljoen euro die de gemeente heeft bijgepast.

 

In een slotbetoog sprak Boudewijn Vlegels namens zijn fractie toch woorden die angst uitstraalden naar de toekomst toe:

• Uiteraard vraagt de private partner het maximum dat hij kon vragen, waarom zou hij minder vragen er zitten toch geen consequenties aan vast : de hete brij wordt doorgeschoven naar KSK Beveren  en uiteindelijk naar de gemeente. De private partner hoeft zich niet te bekommeren of KSK Beveren in staat zal zijn de verplichtingen na te komen. Hij moet geen inspanningen doen om de huur voor KSK binnen de perken te houden.

 

• Dat hij niet voldoet aan de intenties van het bestek over de financiële kant van de zaak is ook zijn probleem niet . Indien er nog administratieve moeilijkheden van komen zijn die voor de gemeente. We zullen dus de dossiers niet goedkeuren omwille van het ontbreken van waarborgen door de private partner en tevens omwille dat de voorwaarden  in het oorspronkelijke bestek niet werden weerhouden in de contracten.

 

 

juridisch

 

Het spreekt voor zich dat zulk samenwerkingsovereenkomst juridisch in orde moet zijn. De gemeente kon zich zeker niet permitteren roefeldeboefel scheep te gaan met een private partner. Daarom dat advocaten Eric Van Hooydonck uit Antwerpen werd aangesteld om de zaak te begeleiden. We zetten het ook op punt.

 

• Het is een onafhankelijk nichekantoor dat zich toelegt op het economisch bestuursrecht en het transportrecht. Het kantoor verzekert kwalitatieve adviesverlening en rechtsbijstand op maat ten dienste van publieke overheden en private ondernemingen in België en het buitenland.

 

• Het kantoor wordt geleid door Eric Van Hooydonk. Hij is licentiaat in de rechten (UIA, 1988), bijzonder licentiaat in de maritieme wetenschappen (UFSIA, 1988) en doctor in de rechten (UIA, 1994). In 1988 werd hij advocaat aan de Antwerpse balie op het advocatenkantoor van Leo Delwaide. Sinds 1994 doceert hij zee– en transportrecht, internationaal zeerecht en aanverwante vakken aan de Universiteit Antwerpen, waaraan hij verbonden is als deeltijds hoogleraar. Begin 1995 startte hij zijn eigen advocatenkantoor.

 

• Hij is auteur van talrijke studies over economisch bestuursrecht en transportrecht en treedt vaak op als gastspreker op binnen- en buitenlandse congressen. Sinds 2000 is hij voorzitter van het Europees Instituut voor Zee- en Vervoerrecht. Hij is lid van de directie- en/of redactieraad van The Journal of International Maritime Law (Verenigd Koninkrijk), het Tijdschrift Vervoer & Recht (Nederland en België) en de Rechtspraak van de Haven van Antwerpen (België). Tevens is hij Titulary Member van het Comité Maritime International en lid van diverse wetenschappelijke verenigingen.

 

• In 2007 werd Van Hooydonk benoemd tot voorzitter van de Commissie Maritiem Recht belast met de voorbereiding van een nieuw Belgisch maritiem wetboek. Eric Van Hooydonk is ook mede-auteur van het Vlaams PPS-decreet en lid van de Vlaamse jury voor stadsvernieuwingsprojecten. (R.D.)

 

 

Lees ook:

Zo zal het stadion mét de parking er uit zien in 2009!BEVEREN. We willen in deze 'Op punt gezet' alles eens netjes aan onze lezers melden zoals de jongste week het verhaal over de toekomst...

BEVEREN. We willen in deze 'Op punt gezet' alles eens netjes aan onze lezers melden zoals de jongste week het verhaal over de toekomst van KSK Beveren op ons is afgekomen. In deze...

doorsnede van de nieuwe tribuneBEVEREN. We willen in deze 'Op punt gezet' alles eens netjes aan onze lezers melden zoals de jongste week het verhaal over de toekomst van KSK Beveren op ons...