Op punt gezet: Zie je de Schelde - Woorden concreet omzetten

Eveneens kunnen de fietsroutes langs de Schelde worden geflankeerd door openbare vervoerverbindingen (zoals de kusttram). Samen met de oversteekplaatsen voor boten en veren kan het gebied dan optimaal verkend worden.
De regio tussen Antwerpen en Gent wordt dan als het ware de groene long tussen de twee steden. Door dit te koppelen aan meer en verschillende vormen van verblijfsfaciliteiten kan het gebied uitgroeien tot een toeristische regio.
• 0vernachten in een molen

• Paalwoningen op de Schelde?
Alle gemeenten in het Schelde-Landschapspark liggen langs een rivier: de Schelde, de Rupel of de Dender. Toch spelen de meeste gemeenten onvoldoende in op de meerwaarde van deze watergebonden ligging. Zo wordt er op maar weinig plaatsen ingezet op de specifieke kwaliteiten van wonen aan het water of er wordt onvoldoende aandacht geschonken aan deze specifieke kwaliteiten.
Of er binnenkort paalwoningen op de Schelde komen is nog maar de vraag. Toch is het belangrijk na te gaan welke woontypologieën geschikt zijn langs de rivieroevers, zonder dat dit de natuurgebieden schaadt en waarbij tegelijkertijd rekening wordt gehouden met het overstromingsgevaar. Maar de ervaring heeft al geleerd, en dank aan Steendorp, dat wonen langs de Schelde haast niet betaalbaar is.
• Landbouw als behoeder van het groene landschap
Het groene landbouwlandschap geniet meer en meer van de groeiende aantrekkingskracht van toerisme en recreatie. Door meer aandacht te besteden aan de verbreding van de landbouw (bijvoorbeeld door hoevetoerisme, zorgboerderijen en landschapsboeren) kan het mooie groene landschap bewaard blijven en krijgt het platteland een positieve impuls. Ook kunnen de landbouwgronden op sommige plaatsen recreatief gebruikt worden, denk maar aan een ruiternetwerk.
• Een gekleurd bloemenlandschap rond Gent
Sierteelt is een typisch streekgebonden product en heeft economisch gezien een mooie toekomst. Rond Gent is een concentratie van sierteelt aanwezig. Een efficiënter, meer aaneengesloten geheel van serres zou een opmerkelijk landschap creëren met felle kleuren dat bovendien toeristisch-recreatief zou kunnen worden uitgebouwd.
• Antwerpen en Gent zijn de 'dispatchers' naar de rest van de regio
Antwerpen en Gent zijn aantrekkingspolen. De dynamiek van deze steden wordt uitgedragen naar de rest van het Schelde-Landschapspark. Om deze rol ten volle te kunnen bespelen is het optimaliseren van de bereikbaarheid cruciaal. Specifieke potenties liggen dan ook in:
een sterk uitgebouwd openbaar vervoersnetwerk;
het versterken van de multimodale relatie tussen de verschillende havens en de havens en het achterland en verbeteren van de bereikbaarheid van de luchthaven van Deurne.
• Een toekomst voor transport over het water

Met het uitbrengen van de Atlas van de Regio wordt heel wat duidelijk gesteld over het Scheldeland dat voor het Waasland toch van groot belang is. Minister-President Peeters: "Het verleden hebben we, de toekomst moeten we zelf maken. Wel overwogen en met het oog op duurzame ontwikkeling. De Atlas van de Regio, die vandaag wordt voorgesteld, is het eerste van een drieluik. Deze publicatie verkent het gebied, onderzoekt de potenties en uitdagingen van deze waardevolle Schelderegio. Het vormt tevens ook de basis van het engagement tussen de betrokken gemeentebesturen. Samen de toekomst winnen, kan maar als wij over een breed maatschappelijk draagvlak beschikken. De fundamenten voor de Schelderegio in Actie zijn gelegd. Wij zien nu vol vertrouwen uit naar de groeiende welvaart in samenhang met leefkwaliteit, landbouw en natuur binnen deze regio." (Rolf Duchamps)