Daar is de hengst Jan Korneel
Na D’n Bruinen, dfie 2 jaar geleden tewater werd gelaten, is de Jan Korneel de 2de hengst die in Rupelmonde op het CNR-terrein werd gerestaureerd in de toestand van weleer. Hij werd in het jaar 1908 gebouwd. Dat is men maar onlangs te weten gekomen bij een raadplegen van een paar bronnen in het Museum van Vlaardingen in Nederland.
De Jan Korneel werd gebouwd op de werf van J.F. De Klerk te Kruispolderhaven dat toen bij Honteneisse behoorde. In het werfboek staat hij vermeld als een 'Nieuwe Hingst van 29 vt vlak'. Hoe hij aanvankelijk uitvaarde, is niet bekend, pas vanaf 1912 stond hij als vissersboot (mosselen) ingeschreven als ‘Philipine 10’.
Hij kocht in 1987 de Jan Korneel aan nadat die een reis maakte naar een meeting in Oost- en West-Berlijn. Het schip was wel in slechte staat maar pas na de Hendrik Willem van Loon Hardzeildagen in Veere en de Moseltocht naar Antwerpen 1997, besloot Rolf Bringmann het schip op de werf te laten nakijken met zicht op de toekomst. Hij kwam bij Cees Drost , de scheepsbouwer van VZW van Tolerant terecht en die vond dat er, na onderzoek, twee mogelijkheden waren: 'weggooien of restaureren'. Rolf, een zestiger en vroeger journalist bij de Duitse Televisie, besloot tot het laatste.
Na 1997 ging het schip dan op de wal. Eiken krommers werden uitgezocht in de zagerij, mallen gemaakt en enig sloopwerk verricht. Tijdens de daarop volgende jaren werden twee fases van de restauratie uitgevoerd. Op zaterdag 11 maart 2000 werd het schip dan met Zeeuws zoutwater herdoopt en onder grote publieke belangstelling te water gelaten.
Uit handen van de voorzitter van de Stichting Behoud Hoogaars en de burgemeester van Veere kreeg Rolf Bringmann ‘veertig riksen’ voor de restauratie van het jaar. Toch stelde de eigenaar vast dat zich een grondige restauratie opdrong omdat het schip na verloop van tijd, echt onderkomen was. De mast, mastkoker, roer en voordek, ankerspil, de zeilen en een gedeelte van de voor- en achtersteven, waren wel door de eigenaar zelf vernieuwd.
Rolf Bringmann wil er weer een ‘visserman’ van maken. Het is zeker merkwaardig dat een schip van een particulier werd aangepakt. Maar dat kon omdat het een historisch schip is dat in Nederland trouwens is ingeschreven als 'Varend Monument'.
Nogmaals blijkt hoe belangrijk de VZW Tolerant is. Het is een vereniging van vrijwilligers die in 1999 werd opgeriicht tyooen de hengst D’n Bruinen werd aangekocht. De VZW heeft tot doel: de authentieke Vlaamse schepen en haveninstallaties te behouden. Ze wil de renovatie van schepen op zich nemen en ze weer in de vaart brengen. Er wordt ook naar gestreefd om de kennis rond de scheepsbouw te behouden via een documentatiecentrum met boeken, registers, foto’s, films, tekeningen, verhalen, modellen enz.
Tolerant kreeg nu het peterschap voor de Jan Korneel. Het kocht ook nog een 3de originele Vlaamse hengst aan met de Pegasus, maar die is in zo’n slechte toestand dat er geen sprake meer is van een restauratie maar wel het bouwen van replica, hij wordt nagebouwd in de CNR-loods. Dat wordt weer een uitdaging voor de vrijwilligers voor de komende jaren.
De Duitser Rolf Bringmannn kan gerust een halve Vlaming worden genoemd voor wie de Rupelmondse loods een heiligdom werd. Wanneer zijn Jan Korneel klaar is, zal Rolf zeker niet uit beeld verdwijnen. Hij is eveneens vrijwilliger geworden en er zijn afspraken gemaakt waardoor Jan Korneel en D’n Bruinen en later ook de Pegasus, samen op ’t water zullen gaan.
De Jan Korneel werd in Rupelmonde terug in de oorspronkelijke vissermanuitvoering gebracht. Hij is 11m25 lang en zoals hij er nu voor komt is hij een representatief voorbeeld van een hengst.
Toen Saeftinge verzandde en de Braakman in Zeeuws-Vlaanderen werd afgesloten, verhuisden de vissers naar de Oosterschelde en Grevelingen en hun werkgebied bracht hen naar plaatsen als Tholen en Yerseke.(ROLF DUCHAMPS)