Brugse scouts helpen D'n Bruinen restaureren
RUPELMONDE. A.s. zaterdag 29 oktober krijgt het scheepsrestauratieproject D'n Bruinen in Rupelmonde extra hulp uit... Brugge. De Brugse scouts kwamen tijdens de Belgian Boat Show te Gent eerder dit jaar in contact met vertegenwoordigers van de Stichting Tolerant, de organisatie die nu al anderhalf jaar druk bezig is met de restauratie van een honderd jaar oude platbodem, de hengst D'n Bruinen.
Dit schip was na al die tijd in zeer slechte staat en wordt thans helemaal onder handen genomen in de loods van het project Centrum Nautisch Rupelmonde (CNR). Het project wordt gesteund door de gemeente Kruibeke, de provincie Oost-Vlaanderen en het programma Interreg III van de Europese Unie. Een groep vrijwilligers van Tolerant werkt er olv. de Nederlandse scheepsbouwmeester Cees Droste. Bedoeling is dat het schip er binnen ongeveer een jaar weer als nieuw uitziet, zij het in zijn originele uitvoering (dus met open bun en zonder kajuit), waarna het opnieuw gaat varen, op de Schelde en verder.
De werkzaamheden aan het schip zijn thans zover gevorderd, dat de romp bijna helemaal opnieuw is opgebouwd, terwijl binnenin ook reeds de scheiding tussen het overdekte voorgedeelte en het open midddenschip werd aangevat. Probleem is echter dat voor dit vele werk de vrijwilligers niet echt voldoende in aantal zijn. Het voorstel van de Brugse scouts werd dan ook met beide handen aanvaard. Ook al loopt de samenwerking slechs over één dag, alle beetjes helpen. Voor de mensen van Tolerant is het grote pluspunt dat hun werking daarmee in ruimere kring aandacht en erkenning krijgt, de jeugdige bezoekers van hun kant krijgen hier een unieke kans om zelf hun steentje bij te dragen tot de realisatie van een project op Europese schaal. Het groepje van een tiental jongens en meisjes (verkenners, in het scouts-jargon) komt vrijdagavond met trein en bus in Rupelmonde aan. Zij overnachten (tweemaal) aan boord van het lichtschip Westhinder, dat voor de rede van Rupelmonde ligt afgemeerd.
Zaterdagochtend krijgen zij een korte toelichting bij het project, waarna de handen uit de mouwen worden gestoken. Speciaal voor de gelegenheid hebben een aantal van de vaste ploeg vrijwilligers zich gemeld om die zaterdag een handje extra te komen toesteken, werfleider Cees Droste en loodsverantwoordelijke Albert Durinck verklaarden zich eveneens bereid die dag aanwezig te zijn, terwijl een extra programma wordt uitgewerkt om de bezoekers uit West-Vlaanderen zoveel mogelijk aan hun trekken te laten komen. Werk is er overigens genoeg, op velerlei vlakken. Normaal gesproken zal die dag een van de laatste planken worden gebrand om het boeisel (dit zijn de bovenste gangen van de romp) af te werken, een buitengewone opdracht die altijd speciaal in de belangstelling staat bij bezoekers. Dit branden (= krom trekken in een bepaalde vorm, eventueel ook zijdelings getorst, wat gebeurt door de vuistdikke eiken planken boven een vuur en tegelijk vochtig te houden) is overigens een ambachtelijke manier van werken, die eeuwenlang werd toegepast in de scheepsbouw maar thans met verdwijnen is bedreigd. Ook 's zondags blijven de Bruggelingen nog op post in Rupelmonde, maar dan niet langer als scheepsbouwers'. Hun leiding nam inmiddels contact op met de plaatselijke scoutsgroep, met wie ze gezamenlijk een 'stadsspel' organiseren. De jonge bezoekers lieten intussen ook al horen een tochtje aan boord van D'n Bruinen, eenmaal het schip te water, zeker naar waarde te schatten. Dat werd uiteraard al meteen toegezegd, want het is uitgerekend voor deze doeleinden dat het schip nadien opnieuw zal worden ingezet, o.m. vanuit Rupelmonde, wat deels zijn nieuwe thuishaven wordt.
D'n Bruinen krijgt intussen nog hulp uit een andere hoek. Kort na de zomervacantie werd een samenwerking opgestart met de VDAB in het raam van een opleidingsproject voor jonge en langdurig werklozen. Als inspiratiebron fungeerde daarbij De Steenschuit uit Boom. Daar werkt men al 15 jaar op die manier, wat o.m. leidde tot de tewaterlating van twee prachtschepen: de gaffelschoener Rupel, sinds 1996 een graaggeziene gast aan de Vlaamse kust en bij de bekende internationale Tall Ships' Races (speciaal ingericht om jongemensen in contact te brengen met het leven op zee en met tal van grote, vierkant getuigde schepend als grote trekpleister), en de Gentse Barge, replica van een 250 jaar oude, uitbundig versierde passagiersboot, die destijds pendelde tussen Gent en Brugge. Een aantal cursisten van De Steenschuit, olv. een eigen instructeur, werkt sinds de voorbije zomervacantie mee aan de restauratie van D'n Bruinen. Twee maand geleden werd ook VDAB-Waasland bij deze activiteit betrokken en sindsdien werken ook een aantal jongemensen uit de eigen regio aan het opzet mee. In beginsel ontvangen zij daarvoor een kleine vergoeding, bovenop hun stempelgeld. Het samenbrengen van twee verschillende culturen - vrijwilligers enerzijds, werklozen in opleiding anderzijds - vergde natuurlijk aanpassing beiderzijds, maar na het wegwerken van enige kinderziektes verloopt de samenwerking voorbeeldig en tot algemene tevredenheid.
Eind 2006 moet het project D'n Bruinen afgewerkt zijn, voorjaar 2007 volgt de (her)tewaterlating. Misschien nog even meegeven dat het derde Weekend op de Helling voor begin volgend jaar is gepland op 20 en 21 mei. Dat valt dan samen met de zgn. Boegbeeldendag, dat is het moment waarop het Europese Interreg-programma de maritieme projecten die het steunt, tijdens een open-deur extra in de kijker zet. Er zijn er zo 21 in totaal, gespreid over de provincies Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland. Rupelmonde komt hierbij (in combinatie met de Stichting Tolerant) op de eerste plaats, met niet minder dan vier deelnames: naast de restauratie van D'n Bruinen is dat de CNR-loods zelf (benevens onderkomen voor projecten ivm. klassieke schepen ook bedoeld als informatie- en documentatiecentrum voor traditionele scheepvaart), de 16de-eeuwse getijdenmolen (de zgn. Spaanse molen, een unicum in Europa, alleen in Groot-Brittannië is er voorts nog een in werking) en het lichtschip Westhinder.