Vrachtverbod Kennedytunnel positief voor transportsector
Deze twee ingrepen zijn immers de oplossing voor de mobiliteitsproblematiek in en om Antwerpen waar ook transporteurs mee worden geconfronteerd. Daarom heeft BAM de belangenverenigingen van de sector, Febetra en SAV, geïntegreerd in haar werking en werkt er nu nauw mee samen.
Vrachtverkeer zal in de toekomst de Schelde in Antwerpen dus moeten kruisen via de Oosterweelverbinding, een verbinding die zal beantwoorden aan de strengste normen. Tegelijk komt er een vrachtverbod in de verouderde Kennedytunnel waar regelmatig zware ongevallen gebeuren met vrachtwagens. Het vrachtverbod in de Kennedytunnel is cruciaal om een spreiding van de drukste verkeersstroom (die tussen E17 en E34/E313) af te dwingen. Dit zal de verkeersdrukte en de files op de huidige ring verminderen en de kans op zware ongevallen in de Kennedytunnel verkleinen zodat ook de files die het gevolg zijn van deze ongevallen verdwijnen.
Om de haven beter bereikbaar te maken voor het vrachtverkeer komt er daarenboven een nieuw knooppunt ter hoogte van het kruispunt Oosterweelsteenweg-Scheldelaan. In de stelling van BAM speelt ook het heffen van tol een rol: "Bij het nemen van dergelijke maatregelen moet de transportsector nauw betrokken zijn. In de media zijn er de laatste dagen enkele bedenkingen geuit over de verplichting om vrachtwagens tol te laten betalen in Antwerpen. Toch moet men in heel wat andere Europese landen ook tol betalen voor bepaalde verbindingen. Daarenboven dient deze tol om het Masterplan te realiseren dat de Antwerpse regio mobieler, bereikbaarder en leefbaarder moet maken, onder andere door investeringen in transport over het Albertkanaal en in openbaar vervoer. De kost van de tol weegt trouwens niet op tegen het economische en maatschappelijke verlies dat het gevolg is van de urenlange files die er dagelijks op en rond de Antwerpse ring staan."(Rolf Duchamps)