BAM: Oosterweel stopt dichtslibben Linkeroever en Zwijndrecht

ZWIJNDRECHT. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel BAM heeft de inhoud van de brief van het gemeentebestuur van Zwijndrecht en het Actiecomité 'Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht' naar minister-president Peeters gelezen want nu al komt er reactie op de vrees die werd geuit dat het verkeer op Linkeroever en in Zwijndrecht zal dichtslibben. BAM erkent dat Antwerpen Linkeroever en Zwijndrecht momenteel kampen met heel wat verkeersproblemen en uitdagingen op het vlak van leefmilieu. Maar het garandeert dat met de Oosterweelverbinding de mobiliteit en de leefbaarheid er op vooruit zullen gaan.

 

Zo zal de verkeersveiligheid toenemen, het sluipverkeer dalen, komen er strenge geluidswerende maatregelen en worden groene buffers heraangelegd. Ook de situatie op de N70, de Blancefloerlaan, zal verbeteren door ondermeer een extra park&ride, de stedelijke ringweg en extra maatregelen om sluipverkeer tegen te gaan. Met de Oosterweelverbinding zullen de mobiliteit, de bereikbaarheid en de leefbaarheid in Zwijndrecht en Linkeroever een nieuwe impuls krijgen.

 

Woordvoerder Nick Orbaen van BAM: "Er moet immers dringend iets gebeuren om het vele sluipverkeer door de woonkernen tegen te gaan, de parkeerproblemen op te lossen, de veiligheid op de aansluiting met de Kennedytunnel te verhogen, de hinderlijke avondsluitingen van de Waaslandtunnel af te schaffen en ga zo maar verder. De oplossing bestaat onder andere uit het scheiden van lokaal en doorgaand verkeer via de Stedelijke Ringweg, nieuwe aansluitingen met de snelwegen, verschillende maatregelen om sluipverkeer te ontmoedigen en de heraanleg van groene buffers."

 

een stedelijke ringweg

 

De mobiliteit en bereikbaarheid krijgen een impuls met een compleet nieuw verkeersconcept. Centraal hierin staat de Stedelijke Ringweg die het lokale verkeer scheidt van het doorgaande snelwegverkeer. Deze Stedelijke Ringweg sluit op drie plaatsen aan op de lokale wegen: aan de Pastoor Coplaan in Zwijndrecht, de Waaslandhaven en aan de Blancefloerlaan. De eerste twee punten (Coplaan en Waaslandhaven) sluiten ook aan op de snelwegen. Samen fungeren deze drie punten als ontsluitingsweg voor het lokale verkeer uit Zwijndrecht en Linkeroever.


de Waaslandtunnel


De Charles Decosterlaan (de weg van de verbindingsweg E17-N49) functioneert vandaag hoofdzakelijk als een snelwegaansluiting van en naar de Waaslandtunnel. Om die reden staan er ’s ochtends files en is de tunnel ’s avonds afgesloten richting Antwerpen Centrum. Dankzij de Stedelijke Ringweg kan deze snelwegaansluiting verdwijnen. Via de Blancefloerlaan blijft de omgeving van de Charles Decosterlaan immers perfect bereikbaar.


De Blancefloerlaan zal niet de plaats van de Charles Decosterlaan innemen voor het sluipverkeer naar de Waaslandtunnel. In samenspraak met alle partners zal BAM immers maatregelen nemen om deze route onaantrekkelijk te maken voor wie van de snelweg naar de Waaslandtunnel wil. Op die manier verdwijnt ook de noodzaak aan het avondlijk afsluiten van de Waaslandtunnel die daardoor opnieuw een tunnel enkel voor lokaal verkeer wordt.


groene buffers en natuur


BAM reageert ook op de Zwijndrechtse brief op vlak van groen en natuur. Er zal veel ten positieve veranderen. Zo worden de groengebieden (Burchtse Weel, Middenvijver en Sint-Annabos) opgewaardeerd en verbonden via ecoducten, tunnels, fietspaden tot het 'Park Linkeroever'. Er komt ook rond de aansluiting van de E17 met de ring ruimte vrij voor een nieuwe groene buffer. Het Vlietbos zal behouden blijven en de definitieve bestemming van Het Zand, dat werfzone is tijdens de bouwfase, zal op het einde van de werken samen met de Stad Antwerpen bekeken worden.


Er gaat heel wat aandacht naar het inperken van de geluidshinder via geluidsschermen, bermen en andere geluidswerende maatregelen. Op het gebied van luchtvervuiling neemt BAM het voortouw in Vlaanderen in het zoeken naar maatregelen om het fijn stof veroorzaakt door verkeer aan te pakken. Nadat de Oosterweelverbinding gebouwd is, kan BAM daarenboven gedurende 35 jaar om de 3 jaar nieuwe maatregelen opleggen. Zo is er de garantie dat innovatieve maatregelen steeds toegepast zullen worden op de Oosterweelverbinding.

 

Bewoners die vragen hebben over het mobiliteitsconcept, de geluidsmaatregelen of de fijn stof-problematiek kunnen de ganse zomer terecht in het FelixArchief te Antwerpen. Openingsuren: dinsdag en donderdag van 13u tot 16u30, woensdag van 13u tot 19u30. (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

ZWIJNDRECHT. Het 'Actiecomite voor een mobiel en leefbaar Zwijndrecht' brengt op dinsdag 21 september een bezoek aan Vlaams minister Kris Peeters, onder meer bevoegd voor de domeinen...

Het Platform "Het Juiste Trace dat zich inzet om Zwijndrecht en Linkeroever te beschermen tegen de ingrepen in verband met de "Oosterweelverbinding", heeft de minister-president...

ZWIJNDRECHT. Het Masterplan Antwerpen, dat een heleboel voorstellen bevat om de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen op een duurzame manier op te lossen, werd de afgelopen maanden getoetst op haar...

ZWIJNDRECHT. De afgevaardigden van het "Actiecomite voor een leefbaar en mobiel Zwijndrecht" en het Platform 'Het juiste tracé Linkeroever' kregen bij een bezoek aan...

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT. Het bouwen van de Oosterweelverbinding waar in Zwijndrecht zoveel rond te doen is op het vlak van de leefbaarheid van het dorp, nadert een definitieve plooi. De start van de...

ZWIJNDRECHT. Dinsdag 20 januari trekt een delegatie van het Zwijndrechtse Actiecomite tegen de Oosterweelverbinding, naar Brussel. Ze worden er om 12.30u verwacht op het kabinet van Minister Bossuyt...