Verkeersverbetering door nieuw lokaal verkeersconcept
ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. BAM is ervan overtuigd dat een nieuw verkeersconcept dat in voorbereiding is het lokale verkeer op Linkeroever en in Zwijndrecht zal verbeteren. Om dat duidelijk te stellen vergeleek BAM de toestand nu met deze van de toekomstige situatie.
Het is momenteel niet makkelijk om je binnen Linkeroever en Zwijndrecht te verplaatsen. De voornaamste redenen hiervoor zijn:
- sluipverkeer in de woonwijken, vooral via de Charles De Costerlaan en de Beatrijslaan (L.O.-Burcht)
- afsluiting Waaslandtunnel tijdens de avondspits
- parkeerproblemen in de buurt rond het Frederik van Eedenplein
- P&R Blancefloerlaan staat steeds vol
- gevaarlijke linkse oprit aan de Kennedytunnel
- beperkt aantal bewegingen mogelijk in het ‘halve’ op- en afrittencomplex Waaslandhaven Oost (ter hoogte van Zwijndrecht naar Canadalaan)
Om deze problemen op te lossen, moet de verkeersdrukte naar omlaag. Dat kan enkel door het snelwegverkeer weg te houden van de lokale wegen in Linkeroever en Zwijndrecht.
oplossingen in de toekomst
Dankzij de Oosterweelverbinding worden volgens BAM een aantal bestaande knelpunten voor Linkeroever en Zwijndrecht opgelost:
Minder verkeer in Kennedytunnel (A): Het vrachtverkeer moet verplicht via de Oosterweelverbinding of de Liefkenshoektunnel. Hierdoor vermindert de drukte in de Kennedytunnel en op de Zuidelijke ring. Je kan je dus met de auto vlotter en veiliger verplaatsen.
Een Stedelijke Ringweg (B) voor het lokale verkeer die zorgt voor een strikte scheiding tussen het doorgaande snelwegverkeer en het lokale verkeer. Op die manier wordt het sluipverkeer geweerd uit de woonkernen en zijn de snelwegen makkelijker te bereiken voor de lokale bevolking.
De Waaslandtunnel wordt eindelijk een lokale tunnel (C) omdat ter hoogte van het Sint-Annabos en Middenvijver de Charles Decosterlaan autovrij wordt. Het snelwegverkeer (E17 en E34) kan zo niet langer via het hart van Linkeroever naar de Waaslandtunnel die eindelijk een tunnel wordt voor het lokale verkeer. Gedaan met het afsluiten tijdens de avondspits!
De uitbreiding van het complex Waaslandhaven Oost (D), de nieuwe op- en afritten aan de Blancefloerlaan (E) en de herinrichting van het complex Zwijndrecht aan de Pastoor Coplaan (F) zorgen voor een betere
aansluiting van de lokale wegen op de snelwegen.
Via het nieuwe complex aan de Blancefloerlaan wordt de bestaande (G) en nieuwe (H) P&R beter bereikbaar met een extra stimulans voor het openbaar vervoer en de succesvolle tramlijn. In het Masterplan is ook een extra tramlijn opgenomen: Linkeroever-Noord. Deze zal na de Oosterweel gerealiseerd worden.
Tenslotte zal de gevaarlijke linkse oprit aan de Kennedytunnel verdwijnen (I) en wordt vervangen door een veilige rechtse oprit. Deze kan men bereiken via een rotonde op de Stedelijke Ringweg.(Rolf Duchamps)