Platform "Het Juiste Trace heeft eisen en standpunten rond Oosterweelverbinding
Het trace moet tussen het St.-Annabos en Blokkersdijk lopen, bij voorkeur op niveau -1. Dit is de enige manier om Blokkersdijk en het St.-Annabos te vrijwaren. Daarom verdedigt Het Platform het trace "Midden" van Zwijndrecht. De voorwaarde is wel, dat de optimalisatie het trace niet laat opschuiven naar het oosten en zo nog verder het St.-Annabos in. Het platform is voorstander om de rechtstreekse verbinding van de Liefkenshoektunnel met de E17, dringend te realiseren. Zij vermoeden trouwens dat uit de MER-studie zal blijken dat deze voorafgaandelijke aanleg, zeer gunstig zal zijn voor het milieu, de mobiliteitsbeheersing en de economie.
Verder wordt de realisatie van de Liefkenshoekspoortunnel een absolute prioriteit genoemd. De in- en uitritten van de Ring, E17 en N49 naar en van Linkeroever, moeten behouden blijven. Linkeroever mag niet ge?leerd worden. Dit is ook van groot belang voor de hulpdiensten zoals dat ook in het rampenplan voorzien is. Aan het St.- Annabos mag niet geraakt worden want dat is een stadsbos en groene bufferzone tegenover de industrie op rechter- en linkeroever.
Bij de aanleg van de verbinding moet het viaduct op rechteroever zo ver mogelijk verwijderd blijven van de Schelde-oever en het concept moet de geluidslast maximaal beperken. Bij dat alles blijft voor het Platform "Het juiste Trace", de leefbaarheid op Linkeroever garanderen, de eerste prioriteit. Tenslotte wordt ook ge?t dat de bevolking op geregelde tijdstippen inspraak krijgt tijdens de duur van het MER-onderzoek en zeker v????de definitieve vastlegging van een trace. (F)