De Lijn breidt aanbod uit met Sint-Niklaas - Aalst
Zo is er de verlenging van lijn 76 van Lochristi tot Wachtebeke waar het Waasland via Zaffelare een link heeft. Deze verlenging biedt heel wat voordelen. Er komt een regelmatige verbinding tussen Lochristi en haar deelgemeente Zaffelare en zo koàmt er ook een rechtstreeks verbinding naar Gent toe wat belangrijk is in het kader van woon-werk, woon-school en woon-winkel.
Het Provenciaal Domein Puyenbroeck krijgt een volwaardige bediening waarvoor al lang vraag was.
De nieuwe snelbus 9S Aalst - Dendermonde - Sint-Niklaas geeft aan De Lijn de mogelijkheid een ‘missing link’ in te vullen in het openbaar vervoernet in Oost-Vlaanderen. Wie vandaag met de bus of de trein van Aalst naar Sint-Niklaas wil, moet altijd overstappen. Snelbus 9S biedt een snellere en vooral rechtstreekse verbinding tussen de Aalst en Sint-Niklaas via Dendermonde.Ook de tussenliggende kernen Hamme, Grembergen, Lebbeke, Wieze en Herdersem krijgen zo een beter busaanbod en worden opgeherwaardeerd. en er is een rechtstreekse verbinding tussen de Wase hoofdstad en het Aalsterse stedelijk gebied. De buslijn Aalst - Sint-Niklaas kan ook bekeken worden in het kader van de bediening van diverse attractiepolen met scholen, ziekenhuizen, stations en shopping centra.
De reisweg is gebaseerd op potentieel, snelheid, attractiepolen en het huidig net. De frequentie van de bus zal in de week om het uur zijn maar in de spits om het half uur, op zaterdag om het uur en ’s zondags 2 ritten en in de namiddag om het uur. De 9S zal in de week en op zaterdag rijden tussen 6u en 22u30 en zondag van 7u20 tot 21u40. Er zal voor het vervoer een gewone standaardbus worden ingezet. Met deze nieuwe lijn is er een investering gemoeid van 1,624 miljoen euro.
Spreekt voor zich dat het voor De Lijn een extra investering is. Er moet extra personeel worden ingezet en nieuwe bussen aangekocht. De Lijn investeert voor deze projecten jaarlijks zo’n 3,2 miljoen euro. Maar ze verwacht er ook 850 000 extra reizigers op jaarbasis mee.
De nieuwe projecten passen ook in de nieuwe investeringen van minister Van Brempt in openbaar vervoer in heel Vlaanderen. De Minister investeert 15 miljoen euro in 20 nieuwe projecten, die ruim 4 miljoen reizigers extra zullen aantrekken. Deze projecten kaderen binnen Netmanagement en hebben extra aandacht voor betere verbindingen naar grote tewerkstellingspolen, belangrijke attractiepolen en scholen.
De Lijn zal - in samenwerking met de betrokken steden en gemeenten - voor de start van de projecten in december 2008een uitgebreide communicatiecampagne voeren. In afwachting is er voor De Lijn nog werk aan de winkel met de verdere verfijning van de dienstregelingen, het opmaken van de diensten voor de chauffeurs, het drukken van lijnfolders, netplannen, haltepancartes, inplanting halten in overleg met steden en gemeenten, aanleggen van de halteinfrastructuur e.d.(Rolf Duchamps)