Vuilvangers ruimen plastic uit Vlaamse waterwegen

TEMSE. Waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv wil de plasticvervuiling op onze rivieren en kanalen aanpakken. Het gaat daarvoor op zoek naar innovatieve systemen die een alternatief bieden voor de klassieke vuilvangmethodes. De bedrijven DEME en Seagro testen het komende jaar installaties die plasticafval en andere vervuiling uit onze rivieren en kanalen moeten vissen voor het de zee bereikt. 

In onze regio gaat DEME Environmental Contractors (DEC), de milieutak van DEME, aan de slag met een vast en een mobiel systeem ter hoogte van de Scheldebrug Bornem-Temse. De vaste installatie bestaat uit een V-vormige val die de waterstroming gebruikt om plastic en vuil dat in de bovenste waterlaag drijft of zweeft naar een drijvend verzamelplatform te leiden. Voor grotere stukken afval ontwikkelde DEC een mobiel systeem. Drijvend afval wordt gedetecteerd met behulp van artificiële intelligentie en slimme camera’s op de Temsebrug. Die sturen de ‘Marine Litter Hunter’ aan, een vaartuig dat, na een proefperiode met bemanning, autonoom moet kunnen varen. Het zal grotere stukken afval onderscheppen en naar het drijvend verzamelplatform stroomafwaarts van de Temsebrug duwen. Een kraan op het platform wordt vanop afstand bestuurd dankzij virtual-reality-technologie en verzamelt het afval in een container. De Marine Litter Hunter brengt de gevulde container naar de kaai. "Aan de kaai ligt een docking station waar de Marine Litter Hunter wordt opgeladen", legt Dirk Poppe, managing director van DEC, uit. "Omdat het een elektrisch vaartuig is, kunnen we het volledig CO2-neutraal laten werken." 

Seagro zal zijn installatie te water laten aan de Willemsbrug in Grimbergen. Hun ontwerp maakt gebruik van onderdruk om plasticvervuiling aan te zuigen.

plasticberg op Schelde

Bij metingen in de Schelde vingen onderzoekers van de Universiteit Antwerpen in hun fuik tot 1000 gram plastic per dag. Ze schatten dat er over een afstand van 10 kilometer tot 90.000 stukken plastic in de rivier te vinden zijn. "We vinden vooral stukjes folie", legt onderzoeker Tom Maris uit. "Die zweven in het water en zijn daardoor veel moeilijker om te vangen dan drijvend afval. Mettertijd vallen ze bovendien in kleinere deeltjes uit elkaar en kunnen ze giftige stoffen afgeven. Hoe langer je wacht om ze op te ruimen, hoe moeilijker het dus wordt." 

Met dit nieuwe project kunnen de deelnemers hun installaties testen en een heleboel aan informatie verzamelen. De Vlaamse Waterweg nv ziet erop toe dat de installaties de waterafvoer niet belemmeren en de scheepvaart niet hinderen. De UAntwerpen zal het effect van de nieuwe systemen op de hoeveelheid plasticvervuiling meten. Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek zal meten of er onbedoeld vis gevangen wordt.  (mb)

 

Lees ook:

Temse bouwt nestvlot voor visdief

TEMSE.  De technische ploeg van de gemeente Temse heeft, met steun van het Regionaal Landschap Schelde Durme, een nestvlot voor visdieven gebouwd en te water gelaten in de Vuurkouter in Steendorp....

Prosperhoeve wordt onthaalpoort

BEVEREN.  De studie rond de herbestemming van de Prosperhoeve in het Beverse gehucht Prosperpolder is klaar. Uit de studie blijkt dat er heel wat potentieel is om van de hoeve een onthaalpoort te...

Veerdienst Kruibeke tijdelijk onderbroken

KRUIBEKE. De veerdienst tussen Kruibeke en Hoboken is het hele weekend onderbroken. Reden van de onderbreking is de vervanging van het vlot ponton en vlotbrug. De veerdienst Bazel-Hemiksem en...