N-VA zet puntjes op de i in dossier Oosterweelverbinding

ZWIJNDRECHT. De Oosterweelverbinding kwam op donderdag 27 februari op voorstel van N-VA ook ter sprake in de Zwijndrechtse gemeenteraad. "Dit dossier beroert al sinds 2002 de Zwijndrechtse gemoederen, lang voor men er in Antwerpen wakker van lag", aldus N-VA-raadslid Danny Van Hove, "Het verbaast ons dan ook dat enkel onze N-VA-fractie dit punt voldoende belangrijk vond om het ter bespreking aan de gemeenteraad voor te leggen." 

Danny Van Hove lag destijds aan de basis van het "Actiecomité voor een Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht" dat toen in nauwe samenwerking met het toenmalige gemeentebestuur tal van acties en tussenkomsten ontwikkelde tegen de toenmalige voor Zwijndrecht nadelige tracé's. Die acties hebben uiteindelijk geleid tot het zgn. Middentracé, een tracé dat destijds de steun kreeg van zowel het Actiecomité als het toenmalige gemeentebestuur, en dat sterk overeenkomt met het door de Vlaamse regering gekozen Oosterweeltracé.
In zijn tussenkomst stelde het N-VA-raadslid vast dat onder het beleid van vorig Burgemeester Willy Minnebo er rond dit dossier altijd een open en constructief overleg over alle partijgrenzen heen werd gevoerd. "Burgemeester Minnebo was zich meer dan wie ook terecht bewust van het feit dat dit onderwerp de politieke grenzen oversteeg, en dat een unaniem over alle partijgrenzen heen getroffen standpunt een sterker signaal geeft naar de hogere overheid toe, in het belang van de Zwijndrechtse bevolking", aldus Danny Van Hove.

N-VA Zwijndrecht betreurt dat de huidige burgemeester dit pad heeft verlaten, en vanuit een profileringsdrang de rol kiest van actievoerder. "De houding van de burgemeester kan dan wel lokaal politiek interessant zijn, doch het brengt geen zoden aan de dijk voor de gezondheid van de Zwijndrechtse bevolking", aldus N-VA, die er bij de burgemeester op aandrong om via alle mogelijke kanalen tussen te komen om extra aanpassingen aan het tracé af te dwingen. 

N-VA stelt vast dat de verkeersellende in en rond Antwerpen steeds meer aanzwelt, wat op diverse vlakken negatieve gevolgen heeft. Bedrijven trekken weg uit de agglomeratie wat zijn weerslag heeft op de tewerkstelling en dus ook op de inwoners die er werken, en de talloze werknemers die dagdagelijks hun auto effectief nodig hebben om te gaan werken worden gestresseerd door het fileleed, en verliezen kostbare vrije tijd. Om nog niet te spreken over het effect dat het stilstaand verkeer op de autosnelwegen heeft op de leefkwaliteit en de mobiliteit in onze gemeente, zo luidt het bij N-VA. "Het wordt tijd dat het kakelen stopt en dat er eieren worden gelegd", aldus Danny Van Hove. "De inwoners zijn evenmin gebaat met de huidige stilstand".

De lokale N-VA-fractie sprak zich niet uit over een voorkeurstracé bij gebrek aan gedetailleerde informatie over concrete milderende maatregelen. "Of het nu het Oosterweeltracé of het Meccano-tracé is dat wordt uitgevoerd, de mobiliteit en leefkwaliteit in onze gemeente staat of valt met de maatregelen die tegelijk moeten worden voorzien. Een Meccano-tracé dat wordt uitgevoerd zonder de nodige flankerende maatregelen zal er immers alleen maar toe leiden dat onze gemeente naast twee autostrades er nog een derde bij krijgt. Dit zal niet alleen zijn effect hebben op de direct aanliggende wijken Krijgsbaan en Vromenhove, maar op de globale gemeente", aldus N-VA. CD&V, die in Zwijndrecht samen met Groen coalitie vormt maar nationaal het Oosterweeltracé goedkeurde, hield zich op de vlakte door te stellen dat zij elke oplossing steunen die bijdraagt aan de gezondheid en leefbaarheid van de inwoners.

Opmerkelijke reactie van de lokale SP-A-fractie, die haar steun verleende aan het Meccano-tracé, en hiermee ingaat tegen de houding van de SP-A in de Vlaamse regering.
Vlaams Belang ten slotte wees op de alarmkreet van de Zwijndrechtse geneesheren, die een sterke toename zien bij de lokale bevolking van gezondheidsproblemen door fijn stof, en is van mening dat het Meccano-tracé de meeste garanties biedt op een gezondere leefomgeving. De fractie hoopt echter wel dat er na de gemaakte keuze nu eindelijk toch een uitvoering gebeurt met aandacht voor voldoende milderende maatregelen.

De Groen-CD&V-coalitie stemde uiteindelijk in met het voorstel van N-VA om een bijzondere gemeenteraadscommissie te wijden aan dit dossier, waarop de Cel-MER, de Bam en de Actiegroep Straten-Generaal worden gehoord over de concrete maatregelen die in Zwijndrecht worden gepland. "Op basis van deze concrete informatie kan ieder raadslid zich met kennis van zaken een beeld vormen over de voor- en nadelen van de diverse tracé’s, want met de wilde indianenverhalen die nu de kop opsteken is niemand gebaat", aldus nog N-VA. (flvdv)

 

Lees ook:

REGIO. Midden juni start de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) met een uitgebreide informatiecampagne over de Oosterweelverbinding. Voor Zwijndrecht en Linkeroever moet dat misschien toch...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. Er mag geen vertraging kompen op de voorbereidingen van de aanleg van de Oosterweelverbinding. Dat vindt BAM en deelt meteen mee dat men nog altijd op koers zit. BAM heeft...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER/ANTWERPEN. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) schaart zich achter de beslissing van de Vlaamse Regering om een onafhankelijke evaluatie op te starten over de...

WAASLAND. De Kamer van Koophandel Antwerpen - Waasland Voka heeft fel gereageerd op de aanval die Professor ruimtelijke planning van de Universiteit van Gent, Georges Allaert, heeft ingezet...

ZWIJNDRECHT. Het Masterplan Antwerpen, dat een heleboel voorstellen bevat om de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen op een duurzame manier op te lossen, werd de afgelopen maanden getoetst op haar...

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT. Het bouwen van de Oosterweelverbinding waar in Zwijndrecht zoveel rond te doen is op het vlak van de leefbaarheid van het dorp, nadert een definitieve plooi. De start van de...