Meccano-tracé geen oplossing voor mobiliteitsprobleem

BEVEREN. Het Meccano-tracé biedt geen oplossing voor de mobiliteitsproblematiek in de Beverse dorpscentra. Dat zegt het Bevers gemeentebestuur in een reactie op de aankondiging van de Antwerpse actiegroepen stRaten-Generaal en Ademloos en ABLLO om de bouw van de gevangenis in Melsele aan te vechten bij de rechtbank. Volgens Beveren zal het opschuiven van de gevangenis richting Zwijndrecht de Wase mobiliteitsproblemen niet doen verdwijnen.

Eén van de punten van het Waas Mobiliteitsplan om de capaciteit op de E17 te verhogen is het doortrekken van de parallelwegen vanuit Sint-Niklaas tot voorbij afrit Haasdonk. Daar zouden de parallelwegen overgaan in een extra rijstrook die aansluit op het Oosterweelproject. Het plan voorziet ook een nieuwe verbinding tussen de N70 - ter hoogte van KMO-zone Doornpark in Beveren - en de E34, en in een verbinding tussen de E17 en de N70 ter hoogte van Sint-Niklaas. Hierdoor wordt het verkeer weggeleid uit de dorpskernen van Haasdonk, Vrasene, Beveren en Melsele, wat d verkeersdruk zal verminderen.

Dan is er nog het Meccano-tracé, waarin een doorsteek tussen de E17 en de E34 is voorzien tussen de KMO-zone Schaarbeek in Melsele en de Canadalaan in Zwijndrecht. Dit plan komt in gevaar door de bouw van de gevangenis in Melsele. "Dergelijke bypass, die pas voorbij de dorpskernen van de Beverse gemeenten wordt gerealiseerd, biedt dus geen enkele oplossing voor de verkeerslast in de dorpskernen van de Beverse deelgemeenten ten zuiden van de E34", klinkt het bij het gemeentebestuur. "Het verplaatsen van de gevangenis richting Zwijndrecht om de aanleg van dit tracé mogelijk te maken zal misschien wel een oplossing bieden voor de verkeersdruk in en rond Antwerpen maar is geen alternatief voor de mobiliteitsdruk in Beveren en het Waasland." (mb)

 

 

Lees ook:

ZWIJNDRECHT. In een gemeentelijke commissie werd het ontwerp van het nieuwe mobiliteitsplan besproken. We willen wel duidelijk stellen dat nog niets definitiefs is maar dat het er wel dicht bij...

BEVEREN. Op 10 december 2010 heeft de Vlaamse Regering een besluit genomen waarin ze het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Gevangenis te Beveren-Melsele'  voorlopig heeft vastgesteld. Voor dat...

SINT-GILLIS-WAAS. In het herwerkt mobiliteitsplan, opgesteld door studiebureau Vectris, komen drie grote pijlers voor: zachte mobiliteit, verbeter verkeersleefbaarheid en beheerste vervoersvraag....

Hoe het met de mobiliteit rond Antwerpen ook verder gaat, het Waasland wil het mobiliteitsplan dat voor de regio voorligt, blijven volgen. Het verkeer op de E17 en hier op de E34 blijft druk.REGIO....

REGIO. Wase Economische en Ecologische Belangen (W-eb), de nieuwe beweging van voormalig LDD-politicus Paul Schietekat, wil een referendum in het Waasland, waarop de Waaslanders hun mening kunnen...

BEVEREN. Een commissie zal uitzoeken wat de gevolgen zijn van het Antwerps referendum op het Waas mobiliteitsplan. Dat mobiliteitsplan omvat onder meer het aanleggen van parallelwegen naast...