Oosterweelproject in ambitieus investeringsplan havenbedrijf
ANTWERPEN. De raad van bestuur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft zich akkoord verklaard met een financiële inbreng van het Havenbedrijf in het Oosterweelproject. Dit pakket maakt deel uit van een ambitieus investeringsplan van 1,6 miljard euro tot 2025. Tegelijk besliste de raad om de haventarieven voor 2011 te bevriezen op het niveau van 2010. Dat gebeurde dinsdag wanneer door Havenschepen Marc Van Peel en gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx, een aangepaste financiële meerjarenplanning aan de raad van bestuur voorstelde. Het gaat om het investeringsplan 2011-2025 dat reeds vorige maand binnen het management van het haenbedrijf werd opgesteld en los moet gezien worden van het Oosterweelproject. Maar het plan werd nu toch vervolledigd met plaats voor twee projecten uit het Oosterweelproject.
De raad ging akkoord met het financiële meerjarenplan. Gezien de diverse samenstelling van de raad van bestuur (zie eind van ons verslag) mag je spreken over een zeer gedragen beslissing door de publieke en de private havengemeenschap. Voorzitter en Havenschepen Marc Van Peel: "Het Havenbedrijf zet autonoom zijn beleid verder. Dit plan maakt duidelijk dat we de concurrentiepositie van de haven absoluut willen verstevigen. Wie het investeringsprogramma bekijkt, merkt dat we geen havenprojecten hypothekeren. Niemand heeft dit ook maar één moment in vraag gesteld. De financiële bijdrage in het Oosterweelproject betekent niet dat de havenrechten extra worden verhoogd. Integendeel, voor 2011 zullen we de tarieven bevriezen op het niveau van 2010."
Gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx ging daar verder op in en zei dat het Gemeentelijk Havenbedrif Antwerpen (GHA) in zijn tariefzetting naar de havengebruikers toe, een stabiele en voorspelbare factor blijft. "Het blijven aanbieden van attractieve maar realistische haventarieven is dan ook een belangrijke competitiviteitsfactor. De tariefpolitiek in de haven kenmerkt zich door continuïteit (eventuele indexeringen) en niet door dagjespolitiek met forse verhogingen en/of verlagingen", aldus Eddy Bruyninckx.
Blijkt nu ook dat het uitvoeren van het ambitieuze investeringsplan enkel mogelijk wordt door het duurzaam financiële beleid dat het Havenbedrijf de voorbije jaren heeft gevoerd. "Juist die financiële resultaten, zonder naar winstmaximalisatie te streven, zorgen voor een voldoende financiële basis om zelfs na een crisisperiode door te gaan met dit voor onze klanten belangrijk investeringsbeleid en de prioritaire activiteiten en investeringen uit te voeren", zo besloot Eddy Bruyninckx.
Het competitief houden van Antwerpen als tweede haven in Europa wordt inhoudelijk ondersteund door het Totaalplan en mee in de praktijk omgezet door dit meerjarenprogramma waarbij het jaarlijks investeringsbedrag verdubbelt in vergelijking met de vorige jaren. Tot 2025 zal het Havenbedrijf 1,6 miljard euro investeren in heel wat verscheiden projecten.
Voor de ontwikkeling van de haven zal de uitbouw Verrebroekdok en de ontwikkelingszone Saeftinghe en het Investeringsbeleid Port of Antwerp International aan bod komen. Ook op vlak van de Haveninfrastructuur komt Waaslandhaven op de lijst: zo is er de uitbouw van een tweede sluis op Linkeroever. Verder: Renovatie-investeringen dokken. Onderhoud wegen en bruggen. Aanpassingen aan Kanaaldok. Aanpassingen aan Waaslandkanaal. Sanering waterbodem. Materieel: Aankoop nieuwe sleephopperzuiger en nieuwe sleepboten waarbij er nu al 3 in aanbouw zijn en 4 in bestelling. Aankoop duwbakken en duwer. Walkranen en mobiele kranen. Voor de gebouwen komt er de nieuwbouw van het Havenhuis en vernieuwen dienstgebouwen en een nieuw werkhuis AWN.
Bijkomend worden uitgaven voorzien voor de aankoop van de gronden van General Motors. Het beschikt hiervoor zowel over een optierecht als een voorkooprecht en wat betreft de toekomstige invulling sluit het Havenbedrijf zich aan bij de gesprekken van de Vlaamse overheid om een industrieel project te realiseren. Ook blijft er een logistieke invulling mogelijk. Er is een financiële bijdrage in het Oosterweelproject en in het Port of Antwerp Stadion.
En wat met Oosterweel?
De financiële bijdrage voor het Havenbedrijf in het Oosterweelproject situeert zich rond twee elementen: de kaaimuren aan het Amerikadok en het Straatsburgdok. Deze investering wordt in de dbfm-formule (ontwerp, realisatie,financiering en onderhoud samen) geraamd op 84,8 miljoen euro. De timing zou vervroegd worden zodat de middelen moeten worden voorzien in 2013 en 2014.
Ten tweede is er het voorzien van een bouwdok voor de 24 tunnelelementen en het transport ervan. De kosten worden volgens dbfm geraamd op 88 miljoen euro. Deze budgetten moeten worden voorzien vanaf 2015. Voor de locatie komen er enkele plekken in en buiten het havengebied in aanmerking. De financiële inbreng van het Havenbedrijf in het Oosterweelproject wordt ingepast in het meerjarenplan. Het budget gaat uit van de dbfm-bedragen. In eigen uitvoering zullen die bedragen lager uitvallen.
Het meerjarenplan vertrekt wel van enkele belangrijke uitgangspunten. Zo kan dit investeringsplan enkel worden gerealiseerd als: de tarieven voor de dienstverlening van het Havenbedrijf, na de bevriezing van de tarieven voor 2011, vanaf 2012 gemiddeld zullen stijgen met de inflatie. Het groeiscenario qua maritieme trafiek zich verder zet en er geen onverwachte (economische) tegenslagen, structuur- of wetswijzigingen gebeuren.
het havendividend op het huidige niveau blijft. Het personeelskader op het huidige niveau blijft. Het GHA de concessie-inkomsten van het Mexico-eiland blijft innen. De uitvoering van het havendecreet zoals de exploitatiebetoelaging voor havenkapiteinsdienst, sluizen en baggeren blijft. (Rolf Duchamps)