ABLLO bekeek Oosterweelverbinding
We keken in eigen regio naar commentaren en keerden even terug naar november 2009 toen hoofdredacteur Dirk Hylebos van het natuur- en milieutijdschrift "’t Groene Waasland" van ABLLO (Actiecomité ter Beveiliging van het Leefmilieu op de Linkeroever en het Waasland) zijn visie neerschreef over de Oosterweelverbinding. Nadat de bevolking van Antwerpen "De Lange Wapper" naar de prullenmand had verwezen. Hij noemde het een snelweg boven de stad. Maar BAM bleef er toen toch bij dat het project met de brug, de leefbaarheid niet zou aantasten.
Dirk Hylebos in november 2009: "Heel de problematiek rond de Oosterweelverbinding legt de vinger nog eens op de wonde: het mobiliteitsprobleem is niet simpelweg op te lossen door meer snelwegen aan te leggen. Niet boven een stad maar ook niet in de schaarse openruimten rond de stad."
De hoofdredacteur haalde ook een les uit het Wapperverhaal: het lukt niet meer om grote infrastructurenwerken door te drukken zonder echte inspraak. Er wordt ook verwezen naar de snelle invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens, pas nu voorzien voor 2013.
-"Het grote voordeel daarbij is dat ook vrachtwagens uit het buitenland moeten betalen voor het gebruik van ions wegennet", aldus Hylebos, "Dat kan resulteren in bijna 10 % minder vrachtwagens op de weg. Daarnaast kan de aansluiting van de Liefkenshoektunnel op de E17 geoptimaliseerd worden. Samen met de verdere ombouw van de vroegere expresweg E34 naar een volwaardige autosnelweg, kan dat al heel wat vrachtverkeer van de Antwerpse ring houden".
Maar Hylebos noemde in november 2009 alle grote werken om het verkeer weer vlot te trekken, slechts doekjes tegen het bloeden. Hij zei: "Als het verkeerspark in dezelfde mate blijft groeien als tijdens de voorbije decennia, baten noch extra ringwegen, noch extra viaducten, noch tunnels..."
En nu?
Volgens Jurgen Verstrepen (LDD) heeft de Vlaamse regering na 15 jaar studie nu beslist om niet te beslissen en heeft ze weer eens een nieuwe studie besteld. "Ondertussen blijft het grootste mobiliteitsprobleem van Vlaanderen onopgelost en is het economisch hart van Vlaanderen een logistiek drama. Wanneer komt er nu een oplossing voor burgers en bedrijven?"
Voor LDD is de hele Oosterweel-sage één groot verhaal van gebrek aan politieke moed.
"De Vlaamse regering bewijst weer eens dat ze geen knopen durft door te hakken. Eerst wilde de ze wachten op de uitslag van het referendum. Toen die uitslag er was wilde ze vervolgens wachten op de uitspraak van de Raad van State over het pomphuis. Toen dat juridisch obstakel van de baan was heeft men alles in werkgroepen gestoken in de hoop alles zo te kunnen verzuipen. En het eindresultaat van dit alles, zes maanden na het referendum? Een nieuwe studie waardoor we opnieuw vertrokken zijn voor vier maanden!"
Maar het thans voorliggende ‘bretellenplan’ waarbij o.a. zowel vrachtwagens als personenwagens de E17 zouden kunnen verlaten voor de afrit Kruibeke - Krijgsbaan Zwijndrecht om dan via tunnels en langs een havenroute naar de rechteroever rijden naar de E19 en E313, krijgt van ABLLO goede naam. Een volledige nieuwe route van 22 km langs de noordzijde en met amper 6 verkeersknooppunten.
De Wase actiegroep vindt dat de nieuwe plannen voor het Waasland duidelijk meer voordelen hebben dan de omstreden Oosterweelverbinding. ABLLO keek naar Zwijndrecht - Burcht dat wordt doorsneden met de E17 die daar een opgehoogde autosnelweg ligt met veel zwaar verkeer en overlast van geluid, uitstoot, lelijk zicht, sluikverkeer.
ABLLO: "Er zal na uitvoering van het bretellenplan drastisch minder zwaar verkeer op de E17 rijden, zodat het totale plaatje voor Zwijndrecht zeer positief is t.o.v. de huidige situatie en t.o.v. de omstreden Oosterweelverbinding."
De ondergrondse westelijke bretel zal ook zorgen voor een extra verbinding met de Waaslandhaven en de Liefkenshoektunnel. (Rolf Duchamps)