Hoe zit het op de weg tijdens de herfstvakantie?
ZWIJNDRECHT. Zoals steeds kijkt VAB vooruit naar de herfstvakantie toe. VAB verwacht geen noemenswaardige verkeersdrukte tijdens de herfstvakantie, maar wijst op de veranderde weersomstandigheden en de daaraan gekoppelde maatregelen in sommige landen.
Marc Van Damme: "De Herfstvakantie is bij regel niet bepaald een drukke vakantieperiode, maar velen maken gebruik om er even tussenuit te knijpen. Algemeen is deze week groen gekleurd of normaal verkeer tot oranje of druk verkeer. Vooral op het einde van de week zal het drukker worden door het kerkhofbezoek n.a.v. Allerzielen. De hinder zal hierdoor eerder lokaal dan nationaal te voelen zijn."
Vocht, bladeren en lichte vrieskou maken de wegen gevaarlijk. Uit statistieken blijkt dat 17 tot 18% van de ongevallen met zwaar lichamelijk letsel of met dodelijke afloop gebeuren tijdens de herfstmaanden. De grootste oorzaak ligt voornamelijk in het onderschatten van de gevaarlijke weersomstandigheden.
VAB pakt ook nu uit met een paar tips:
De verlichting is van groot belang. Niet alleen om te zien, maar vooral ook om gezien te worden. Wees dus zeker niet te zuinig op het gebruik van uw lichten. Vergeet ook het mistachterlicht niet te ontsteken bij een zichtbaarheid van minder dan 200 meter of bij hele erge regenval. Ook niet vergeten te doven indien de weersomstandigheden dit niet vereisen om verblinding van de achterliggende voertuigen te vermijden.
Overstekend wild: in bosrijke streken (voornamelijk Kempen en Ardennen) kan u geconfronteerd worden met overstekend wild. In een bosrijke omgeving of bij de overgang tussen bossen en velden, dient u op uw hoede te zijn en houdt u er ook best rekening mee dat u ten allen tijde moet kunnen remmen. Wordt u geconfronteerd met wild dat zich op de rijbaan bevindt, stop dan, geef enkele korte krachtige claxonsignalen en hou alvorens terug te vertrekken rekening met het feit dat er nog andere dieren kunnen volgen.
Aquaplaning: door spoorvorming en door hevige regenval, kan het zijn dat door snelheid en ondiepe bandenprofielen, de wagen onbestuurbaar wordt. In voorkomend geval NOOIT hard remmen, wel ontkoppelen, gas minderen en het stuur vasthouden in de richting waarheen u wil tot de banden terug voeling krijgen met het wegdek.
Natte bladeren, maar ook slijk op landelijke wegen, tramsporen in steden, kunnen aanleiding zijn tot een slippartij. Anticiperend rijden, snelheid matigen en zachtjes (pompend voor wie geen ABS heeft) remmen, geen bruuske bewegingen met het stuur maken.
Let ook op als de temperatuur wat gaat zakken. Op bruggen, op- en uitritten van snelwegen, in bosrijke streken, kan gladheid door bevriezing (rijm) reeds voorkomen. Ook in dit geval anticiperend rijden, snelheid matigen en zachtjes (pompend voor wie geen ABS heeft) remmen, geen bruuske bewegingen met het stuur maken.
In de Alpen moet u reeds rond deze periode van het jaar met winterse omstandigheden rekening houden. Wie de bergen in wil, kan niet meer veilig rijden zonder winteruitrusting (winterbanden of sneeuwkettingen). In de verschillende wintersportlanden gaan volgende week de eerste passen in wintersluiting.
Nog even in herhaling brengen: in Duitsland is het verplicht om met winterbanden te rijden als er winterse weersomstandigheden zijn (sneeuw, ijzel, bevriezing …).
Wie meer wil weten over de reglementering rond winterbanden en sneeuwkettingen, kan terecht op de website op vab.be waar een link staat naar het betreffende dossier. (Rolf Duchamps)