VAB-woningbijstand nieuwe pechverhelping voor thuis

Image
De VAB-vakman Pieter De Vidts bij de wagen die ter beschikking staat van de VAB woningbijstand.
ZWIJNDRECHT. In de gebouwen van VAB in de Pastoor Coplaan heeft VAB woensdagnamiddag zijn nieuwe service voorgesteld. Naast de pechverhelpers op de weg en op reis, worden nu helpers uitgestuurd om mensen thuis uit de nood helpen. Het motto dat VAB nu kan lanceren klinkt compleet nieuw: "Waterleiding gesprongen? Geen verwarming of elektriciteit meer? Ook bij deze pech, is VAB al onderweg!" Wie een lidmaatschap afsluit, kan heel het jaar door op perfecte hulp rekenen bij onverwachte pech thuis. Een VAB-vakman komt in dringende gevallen binnen de 2 uur ter plaatse. En dat 24 u op 24 en 7 dagen op 7. Voor de duidelijkheid: VAB schoolt zijn wegenwachters niet om tot ‘woningwachters’ maar heeft een volledige ploeg vakmannen  aangeworven om deze woningbijstand te verzekeren. Deze eigen technici bieden een maximale waarborg voor kwaliteit, service en betrouwbaarheid.

 

Het initiatief groeide uit een behoeftenonderzoek. Dat wees uit dat mensen een probleem vast stellen op onverwachte en vaak zeer ongelegen momenten. De nood aan bijstand blijkt ook het hoogst ’s avonds en in het weekend, omdat dan professionele oplossingen niet onmiddellijk beschikbaar zijn. Iedereen heeft het al eens meegemaakt dat het een hele tijd duurt voor vaklui voor het probleem tijd kunnen vrijmaken. Ook het eigen sociale netwerk van vrienden, buren of familie kan niet altijd een oplossing bieden voor het probleem. Depannagediensten of vakmannen zijn moeilijk te bereiken en sommige problemen kunnen echter enkel door professionele vaklui worden opgelost. 

 

Maar dan is er VAB die door de jarenlange ervaring in pechverhelping en dienstverlening voor dringende gevallen, de nodige expertise heeft opgebouwd op het gebied van snel en accurate oplossingen bieden bij pechsituaties. Met de nieuwe dienst VAB-Woningbijstand speelt VAB ook in op de behoefte aan snelle professionele bijstand voor je woning en garandeert je dat er bij dringende gevallen snel een VAB-vakman voor je deur staat.

 

VAB-Woningbijstand werkt met kwalitatieve, gediplomeerde vakmensen. Momenteel zijn er al een zestal ter beschikking. Geen externe leveranciers, maar eigen personeel, dat bovendien permanent wordt bijgeschoold. Een stevige allround vakkennis is essentieel, want ze zijn multi-inzetbaar en pakken allerlei soorten problemen aan: elektriciteit, sanitair, verwarming, deuren, ramen, sloten, goten en daken.

 

Het onderzoek bracht vier belangrijke behoeften voor pech in huis in kaart. VAB-Woningbijstand speelt in op deze belangrijkste behoeften: bereikbaarheid, snelheid, de gemakkelijkheid en de zekerheid van de dienst. Operationeel gezien is het systeem van de VAB-Woningbijstand te vergelijken met dat van de VAB-Wegenwacht: 24 uur per dag, 7 dagen op 7 kan je naar de alarmcentrale bellen. Deze dienst omvat de 24/24u beschikbaarheid van het callcenter en de feitelijke interventie.  VAB stuurt voor dringende gevallen binnen de 2 uur een vakman ter plaatse. Ook ’s avonds en zelfs in het weekend. Voor een minder dringend probleem kan je een afspraak maken. Er is maar één centraal nummer nodig voor alle soorten pechsituaties. De belanghebbende heeft ook een direct aanspreekpunt waarop hij kan rekenen. Bovendien heeft hij de garantie van (tijdelijke) oplossing en ook zekerheid over de kosten.

 

Er moet echter niet gedacht worden aan een VAB-technieker te laten komen om kleine problemen bv. aan huishoudtoestellen te herstellen. Maja Van der Borst,  die de nieuwe pechverhelping voorstelde legde de nadruk op de kern van de zaak: "Een VAB-technieker komt ter plaatse als blijkt dat de leefbaarheid van je woning aanzienlijk gedaald is, de veiligheid van de woning in het gedrang komt of het risico loopt op schade. VAB-Woningbijstand zorgt voor een voorlopige oplossing om een cruciaal probleem te vermijden. De definitieve herstelling kan dan achteraf nog door een andere dienstverlener, zoals bijv. je eigen loodgieter gebeuren."

 

Wat de vakman doet.


Image
De VAB-vakman stelde duidelijk waarvoor beroep kan gedaan worden op de woningbijstand. Rechts Maja Van der Borst die het project voorstelde.
De VAB-technieker Pieter De Vidts beschreef dan enkele voorbeelden van zijn interventies. Hij verwees daarbij naar de daken. "Je merkt dat enkele pannen van het dak zijn gevallen. Je ziet dat er water binnensijpelt. De VAB-vakman legt de dakpannen terug of hij dicht de opening met een zeil.De regenpijp is losgekomen. De VAB -vakman zal de regenpijp opnieuw bevestigen door nieuwe beugels te plaatsen."

 

Over de verwarming en het sanitair zei Pieter: "Je centrale verwarming werkt niet meer. De VAB-vakman zoekt wat het probleem is en installeert desnoods een nieuwe pomp. De verwarming slaat niet aan. De VAB-vakman kijkt de thermostaat na en vervangt die indien nodig. Je constateert een lek in de waterleiding en je sluit de hoofdkraan af. Kort daarna dicht de VAB-vakman het lek. Als het lek niet te herstellen is, plaatst hij een nieuw voorlopig stuk leiding. Als de afvoer grondig verstopt is zorg ik voor ontstopping."

 

Ook op het vlak van de elektriciteit staat de VAB-vakman klaar: "Je stelt vast dat er geen elektriciteit meer is in je woning. VAB spoort kortsluiting op en herstelt indien mogelijk. Als dit niet snel te herstellen is, voorzie voorzien we een stroomgroep die elektriciteit levert. Is rookvorming afkomstig van het elektrische circuit dan sporen we een kortsluiting op en zullen we het defecte onderdeel vervangen."

 

Image
Naast de wegenwachter, (David Janssen) komt er bij VAB nu een volwaardig nieuwe vakman (Pieter De Vidts) bij, die volgens dezelfde serviceprincipes werkt en een eigen deskundigheid bezit.
Maar de VAB-vakman zal er ook staan wanneer bijvoorbeeld het slot van een buitendeur is geforceerd. Hij plaatst dan een voorlopig slot. En wie zijn sleutels vergeten is en niet binnen kan in zijn huis, wordt eveneens geholpen door de VAB. Naast de nooddienst worden ook extra diensten aangeboden zoals het onderhoud en controle verwarmingsinstallatie.  Men kan de basisformule van de nooddienst aanvullen met het jaarlijks onderhoud van de verwarmingsinstallatie op stookolie of gas. Het onderhoud omvat het reinigen van de brander en het schoonmaken van één schoorsteen. Na de controle van de verwarmingsinstallatie levert de VAB-technicus een officieel attest af.

Voorlopig zal de VAB-woningbijstand  starten voor Antwerpen en de regio Waasland, vanaf 1 maart. Tegen het einde van het jaar wordt de dienst uitgebreid naar de rest van Vlaanderen en Brussel.


Voor VAB-Woningbijstand wordt 100 euro per jaar betaald. VAB-leden betalen 95 euro. Men kan ook in maandelijkse schijven betalen: per maand is dit 8,33 euro voor niet-leden en 7,92 euro voor VAB-leden. De VAB-Woningbijstandspolis kan afgesloten worden voor de bescherming van eengezinswoningen of appartementen, bestemd voor privégebruik of met een bijkomende zelfstandige dienstverlening (dokters, makelaars…).

 

Voor info: Telefonisch kan men de klantendienst van VAB bellen op het nummer 070/344.007. Online: via de website vabwoningbijstand.be kan men rechtstreeks boeken. Op Batibouw: VAB-Woningbijstand staat op Batibouw in paleis 8 (nr. 8-126). (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

ZWIJNDRECHT. Het overkomt de automobilist regelmatig dat wegenwerken hem ter plaatse in een file houdt en eens hij weer goed op dreef is kopmen nieuwe wegenwerken in zicht. Daar sta je dan weer. De...

VTB-VAB op weg naar nieuwe entiteit en nieuw logo.ZWIJNDRECHT.  Donderdag 17 april gaan de zowel VTB als VAB hun visie bekend maken omtrent de uitbouw van een sterkere eigen identiteit. Bij een...

ZWIJNDRECHT. De paasvakantie is voorbij. Ze zal geboekt staan als nat en koud. En voor VAB gaat ze in de boeken als een drukke vakantie want het aantal oproepen steeg met 28% of van 18.000 in 2007...

ZWIJNDRECHT. Vanuit de gebouwen aan de Pastoor Coplaan werden de paasvakantie nauwlettend alle bewegingen gevolgd die vakantiegangers maakten. Zo kon de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB...

ZWIJNDRECHT. De Krokusvakantie zit er zo goed als op en de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB maakte een balans op van 7 dagen krokusvakantie. Daaruit is alvast gebleken dat vermoeidheid...

ZWIJNDRECHT. De afdeling Reisbijstand van de mobiliteitsclub VAB maakt een tendens op van het eerste weekend van de krokusvakantie, meer bepaald van vrijdag 1 februari t.e.m. maandag 4 februari....