VAB-woningbijstand nieuwe pechverhelping voor thuis
Het initiatief groeide uit een behoeftenonderzoek. Dat wees uit dat mensen een probleem vast stellen op onverwachte en vaak zeer ongelegen momenten. De nood aan bijstand blijkt ook het hoogst ’s avonds en in het weekend, omdat dan professionele oplossingen niet onmiddellijk beschikbaar zijn. Iedereen heeft het al eens meegemaakt dat het een hele tijd duurt voor vaklui voor het probleem tijd kunnen vrijmaken. Ook het eigen sociale netwerk van vrienden, buren of familie kan niet altijd een oplossing bieden voor het probleem. Depannagediensten of vakmannen zijn moeilijk te bereiken en sommige problemen kunnen echter enkel door professionele vaklui worden opgelost.
Maar dan is er VAB die door de jarenlange ervaring in pechverhelping en dienstverlening voor dringende gevallen, de nodige expertise heeft opgebouwd op het gebied van snel en accurate oplossingen bieden bij pechsituaties. Met de nieuwe dienst VAB-Woningbijstand speelt VAB ook in op de behoefte aan snelle professionele bijstand voor je woning en garandeert je dat er bij dringende gevallen snel een VAB-vakman voor je deur staat.
VAB-Woningbijstand werkt met kwalitatieve, gediplomeerde vakmensen. Momenteel zijn er al een zestal ter beschikking. Geen externe leveranciers, maar eigen personeel, dat bovendien permanent wordt bijgeschoold. Een stevige allround vakkennis is essentieel, want ze zijn multi-inzetbaar en pakken allerlei soorten problemen aan: elektriciteit, sanitair, verwarming, deuren, ramen, sloten, goten en daken.
Het onderzoek bracht vier belangrijke behoeften voor pech in huis in kaart. VAB-Woningbijstand speelt in op deze belangrijkste behoeften: bereikbaarheid, snelheid, de gemakkelijkheid en de zekerheid van de dienst. Operationeel gezien is het systeem van de VAB-Woningbijstand te vergelijken met dat van de VAB-Wegenwacht: 24 uur per dag, 7 dagen op 7 kan je naar de alarmcentrale bellen. Deze dienst omvat de 24/24u beschikbaarheid van het callcenter en de feitelijke interventie. VAB stuurt voor dringende gevallen binnen de 2 uur een vakman ter plaatse. Ook ’s avonds en zelfs in het weekend. Voor een minder dringend probleem kan je een afspraak maken. Er is maar één centraal nummer nodig voor alle soorten pechsituaties. De belanghebbende heeft ook een direct aanspreekpunt waarop hij kan rekenen. Bovendien heeft hij de garantie van (tijdelijke) oplossing en ook zekerheid over de kosten.
Er moet echter niet gedacht worden aan een VAB-technieker te laten komen om kleine problemen bv. aan huishoudtoestellen te herstellen. Maja Van der Borst, die de nieuwe pechverhelping voorstelde legde de nadruk op de kern van de zaak: "Een VAB-technieker komt ter plaatse als blijkt dat de leefbaarheid van je woning aanzienlijk gedaald is, de veiligheid van de woning in het gedrang komt of het risico loopt op schade. VAB-Woningbijstand zorgt voor een voorlopige oplossing om een cruciaal probleem te vermijden. De definitieve herstelling kan dan achteraf nog door een andere dienstverlener, zoals bijv. je eigen loodgieter gebeuren."
Wat de vakman doet.
Over de verwarming en het sanitair zei Pieter: "Je centrale verwarming werkt niet meer. De VAB-vakman zoekt wat het probleem is en installeert desnoods een nieuwe pomp. De verwarming slaat niet aan. De VAB-vakman kijkt de thermostaat na en vervangt die indien nodig. Je constateert een lek in de waterleiding en je sluit de hoofdkraan af. Kort daarna dicht de VAB-vakman het lek. Als het lek niet te herstellen is, plaatst hij een nieuw voorlopig stuk leiding. Als de afvoer grondig verstopt is zorg ik voor ontstopping."
Ook op het vlak van de elektriciteit staat de VAB-vakman klaar: "Je stelt vast dat er geen elektriciteit meer is in je woning. VAB spoort kortsluiting op en herstelt indien mogelijk. Als dit niet snel te herstellen is, voorzie voorzien we een stroomgroep die elektriciteit levert. Is rookvorming afkomstig van het elektrische circuit dan sporen we een kortsluiting op en zullen we het defecte onderdeel vervangen."
Voorlopig zal de VAB-woningbijstand starten voor Antwerpen en de regio Waasland, vanaf 1 maart. Tegen het einde van het jaar wordt de dienst uitgebreid naar de rest van Vlaanderen en Brussel.
Voor VAB-Woningbijstand wordt 100 euro per jaar betaald. VAB-leden betalen 95 euro. Men kan ook in maandelijkse schijven betalen: per maand is dit 8,33 euro voor niet-leden en 7,92 euro voor VAB-leden. De VAB-Woningbijstandspolis kan afgesloten worden voor de bescherming van eengezinswoningen of appartementen, bestemd voor privégebruik of met een bijkomende zelfstandige dienstverlening (dokters, makelaars…).
Voor info: Telefonisch kan men de klantendienst van VAB bellen op het nummer 070/344.007. Online: via de website vabwoningbijstand.be kan men rechtstreeks boeken. Op Batibouw: VAB-Woningbijstand staat op Batibouw in paleis 8 (nr. 8-126). (Rolf Duchamps)