Op punt gezet: Beverse wielerpiste wordt ingehuldigd (2)
BEVEREN. Vrijdagavond 30 mei om 19u wordt de nieuwe wielerpiste in de sportzone, ingang Lindenlaan 109-111, ingehuldigd. Vanaf 18 u zullen er al demonstraties zijn. We brachten heel wat punten samen die de wielerpiste van Beveren echt eens in de schijnwerper zetten:
• Merkwaardig is wel dat de wielerpiste aanvankelijk was gepland langs de overkant, achteraan de Meerminnendam links. Nu ligt ze rechts. Die omwisseling was een gevolg van de wijziging van de visie van het schepencollege, dat aanvankelijk met subsidiëring van de Wielerbond, een echte wielerbaan wou aanleggen. Omdat niet alle politieke fracties er achter stonden, werd het plan afgevoerd en later vervangen door een goedkope en minder grote uitgave. Hierdoor kon de inplanting van de wielerpiste naar een andere locatie in de sportzone worden gebracht.
• Het hele gebied rond de nieuwe piste wordt doorkruist door fiets -en wandelpaden. De toegang werd langs de Lindenlaan 109 - 111 aangelegd. Bijzonder knap is ook de ruime parking waar zelfs ouders die hun kinderen naar school brengen kunnen van genieten.
• De sportgemeente Beveren heeft dus een wielerpiste hebben om de inwoners, die veilig wat r
• De nieuwe piste blijft begint nu al te bewijzen dat ze nuttig kan zijn. De Wase Wielerschool CHW, Hoop op Zegen, Hoboken WAC Waasland, Wielerteam Hudiko Haasdonk kunnen er trainen maar ook het arfnemen van testen e.d. moet er kunnen. Ook de wielertoeristen kunnen er op de doordeweekse winteravonden en in het voorjaar veilig komen trainen. Daarvoor moet uiteraard de verlichting tiptop in orde zijn.
• Wat pistefreaks ook stoort is het voetbalterrein dat op het middenplein ligt. Erik Van Herck die zowat alle wielerbanen uit de lage landen kent verzekerde ons: "Persoonlijk ken ik weinig of geen wielerbanen met op het middenplein een voetbalveld en waarop men ook mag fietsen terwijl de voetballers bezig zijn met een wedstrijd, training, opwarming enz. want anders dreigen de ballen rondom je oren te vliegen. En wie is verantwoordelijk als daardoor tussen de fietsers een ongeval ontstaat? Tenzij het de bedoeling is dat tussen het voetbalterrein en de wielerpiste een 3 a 4 meter hoge afsluiting wordt geplaatst om de ballen op te vangen." De omheining is nog geen twee meter. Voetballen en pisterijden, het zal risicovol zijn.
• Het was Studiebureel Van Humbeeck uit Brussegem, dat vaststelde dat een wielerbaan tot de mogelijkheden behoorde maar dan moest ze wel samen met de voetbalvelden worden aangelegd. De reden daarvoor was dat nadien het niet meer mogelijk zou zijn om met zware machines ter plaatse te komen.
• De aanbesteding omvatte toen volgende werken:
- het bouwklaar maken van de diverse percelen met het wegnemen van afsluitingen
en beplantingen, verleggen waterlopen e.d.
- het aanleggen van een toegangsweg in asfalt voorzien van een riolering
vanuit de Lindenlaan;
- het aanleggen van voet- en fietsverbindingen met fietsenbergingen en van parkeerplaatsen;
- het aanleggen van een volledig uitgerust voetbalveld in kunstgras en één in natuurgras.
- het aanleggen van een wielerbaan in asfalt rondom het kunstgrasveld;
- het aanbrengen van afsluitingen tussen de sportzone en de Lindenlaan en van buffergroen in en rondom de sportzone.
Met algemeenheid van stemmen verklaarde de raad zich akkoord met het aanleggen van een wielerbaan in de sportzone te Beveren. De gemeenteraad keurde ook het geraamd bedrag goed van 1 817 389,94 euro, inclusief B.T.W.
• De werken zijn uitgevoerd, de piste wordt ingehuldigd en de bedoeling blijft dat ze gebruikt wordt als een 'oefenpiste' die geschikt is voor jeugdopleiding. Het is dan ook al te gek te stellen dat er toptijden zouden gereden worden. De wielerbaan ligt trouwens ook helemaal in een open vlakte in het Beverse sportpark, met weinig of geen natuurlijke bescherming
• Op de blauwe band onderaan bijvoorbeeld, mag men tijdens wedstrijden NOOIT voorbijsteken en of onderdoor om minder afstand afleggen. Tussen de witte en de rode lijn moet de renner welke aan kop sprint de laatste 200 meter blijven rijden, en mag niet zomaar plots naar boven zwiepen. Het is toch maar goed om dat allemaal aan te leren, om het te weten.
• Een pistier met ervaring kwam voor ons de piste testen mét de pistefiets. Hij bevestigde dat het goed rijden is met de speciale pistefiets.Hij haalde zelfs een sprintsnelheid van 50 km/u zonder een probleem. Hij kon perfect op de lijn blijven zonder naar boven gedrukt te worden (en dus uit de bocht te vliegen). -"De baan zelf loopt ook zeer goed, geen putten of bobbels of verzakkingen heb ik vastgesteld. De lijnen zijn geschilderd zoals deze op een echte wielerbaan zijn, dus perfect." Een minpuntje vond hij wel, buiten de geringe helling in de bochten natuurlijk, de omheining of de boarding... "Ik had liever panelen gezien zoals op de andere banen en anders alleen de gaasdraad welke er nu is geplaatst maar zonder de beplanting langs de binnenzijde van de baan en zelfs ook langs de buitenzijde."
• De pistier vatte zijn bezoek aan de Beverse piste samen: "De baan ziet er volgens mij goed uit, het is althans beter dan helemaal niets. Het is niet de bedoeling van op zo'n baan een WK te organiseren, maar dit soort banen zijn een uitkomst voor jeugdwedstrijden en kunnen prima dienst doen als trainingsmogelijkheid. Zij hebben wel degelijk een nut" (verzameld door Rolf Duchamps)