Op punt gezet: Beverse wielerpiste wordt ingehuldigd (1)

ImageBEVEREN. Vrijdagavond 30 mei om 19u wordt de nieuwe wielerpiste in de sportzone, ingang Lindenlaan 109-111, ingehuldigd. Vanaf 18 u zullen er al demonstraties zijn. Schepen van sport Dirk Van Esbroeck zal de verwelkoming uitspreken en ook een afgevaardigde van de KBWB houdt een toespraak en burgemeester Van de Vijver zegt nog een slotwoord en opent dan officieel de piste. Supporters zijn uiteraard toegelaten.

 

We brachten heel wat punten samen die de wielerpiste van Beveren echt eens in de schijnwerper zetten:


• Wielrenners en zeker de pisterenners zullen op de piste die te Beveren werd aangelegd, zeker niet aan hun trekken komen als ze er het echte werk willen rijden. Neen, het werd een wieler- en skatebaan van 400 meter met heel lichte bochten. En toch zal de piste van onschatbare waarde zijn voor de jongeren. Wie er sceptisch tegenover stond bij de opbouw en nadien er toch kwam op rijden, moest zijn mening herzien.

 

Image
In juli 2007 kon op de piste nog worden gezwommen!
• Velen vonden bij de aanvang van de aanleg dat het meer een skatebaan was dan een wielerpiste. Er werd vooral gereageerd omdat het geen volwaardige wielerbaan is. We vroegen dan een oordeel aan pistekenners die in binnen -en buitenland gingen kijken en rijden. Er werd gezegd: "Alsof het zoveel meer zou kosten wanneer men die contouren tot 2 meter zou verhogen, en men onderaan de piste een band van 2 meter breedte zou aanleggen voor de skaters, welke ook voor de fietsers kan worden gebruikt voor het in en uit te rijden op de baan."

 

• Miste Beveren wel degelijk een kans de kans om, naar de toekomst toe, een piste aan te leggen waar echte officiële meetings kunnen gereden worden?  Dat is een veel gestelde vraag geweest het voorbije jaar. Een piste zoals in Wilrijk, Hulshout… In alle eerlijkheid moeten we durven stellen, dat al wie nauw aan de wielersport is verbonden, het liever helemaal anders had gezien. Maar het was nu eenmaal niet onze keuze maar wel deze van de gemeente. En goddank, dat de gemeente het initiatief nam want anders was er nu gewoon helemaal niets geweest.

 

• Toch had men vanuit het gemeentebestuur wel mensen uit het wielermilieu kunnen raadplegen én inspraak laten hebben. Bij ons weten heeft de gemeentelijke overheid het project zomaar beslist én goedgekeurd. We denken hier aan Paul Van Vlierberghe van het WAC-Team die destijds dikwijls had aangedrongen bij de gemeente om jonge renners een piste te bezorgen en zich goed documenteerde.

 

Image
In oktober 2007 kon aan de afwerking worden begonnen.
• Men wees naar die breedte van 5 meter wat toen onvoldoende werd genoemd. In Hulshout is ze de piste 8m breed is, in Wilrijk, Brugge, Oostende en Zemst is ze 7,5m.  -"Deze baan in Beveren had dan ook wel 1 of 2 meter breder mogen zijn. Ik begrijp dat één en ander is aangepast voor de kostprijs te drukken maar ik vind dat men mensen uit het wielrennen daar toch wel iets inspraak had kunnen geven", konden we ook in de commentaar terug vinden. Een wielerbaan moet volgens UCI normen een minimum helling van 12° in de bochten en maximum 47° hebben. Het baanvlak heeft een minimum breedte van 5 meter en maximum breedte van 12 meter. Misschien dat daarom de naam 'oefenbaan' beter past dan 'wielerpiste'

 

• Identiek dezelfde 400m asfalt wielerbanen zijn er bv. reeds in Nederland met Buitenlust in Helmond en in Woensel in het sportcentrum Eindhoven-Noord en men noemt het lagedrempel wielerbanen. Het spijtige is dat men op de nieuwe baan in Beveren slechts met veel moeite met pistefietsen kan rijden. Om veilig met en deze echte pistefietsen op de baan te rijden is een minimale helling van 20 a 25° in de bochten noodzakelijk, temeer daar men met sprintsnelheid snelheden haalt van 55 km of meer. Bovendien kan men met een pistefiets enkel snelheid afremmen op de helling in de bochten - en de rechte stukken - naar boven te sturen, waardoor de snelheid afremt, maar als er weinig of geen helling is kan men niet afremmen.

 

• En hoe zit het dan met het trainen achter brommer of derny? Daar is nog geen antwoord op maar er werd ons al aangekondigd dat Walter Huybrechts de meest bekende gangmaker op de derny een proef zal komen doen. Afwachten dus. Alhoewel, in het Nederlandse Helmond, op een bina gelijkaardige piste als deze van Beveren, is er vorig jaar ook een dernywedstrijd gereden. Waarom zou op die baan in Beveren, niet kunnen wat men op dezelfde pistes in Helmond en Eindhoven dan blijkbaar wel kan, dus trainen en wedstrijdjes rijden?

 

• Het gemeentebestuur is  trouw gebleven aan de doelstelling die voorop was gesteld nog voor schepen van sport, Dirk Van Esbroeck, zijn ambtsperiode begon. Het was al in september 2005 dat de gemeente in principe besliste om twee voetbalvelden aan te leggen waarvan één in kunstgras. Tijdens een maandelijkse persconferentie met het college, enkele jaren voordien, vernamen we reeds welke wielerpiste Beveren wilde. Toen al lag er voldoende nadruk op het feit dat skeeleren er ook zijn plaats kreeg en dat het de bedoeling was dat iedereen er rondjes kon komen fietsen én skaten. Er werd toen wel de nadruk gelegd op de mogelijkheden voor jonge rennertjes die niet op de openbare weg meer moesten trainen.

 

Image
Schepen Van Esbroeck in de bocht van de toekomstige piste.Het zwarte deel is de basis voor het voetbalveld in kunstgras.
• Voor sportschepen Dirk Van Esbroeck was het eigenlijk het eerste groot project dat hij als schepen liet uitvoeren: "De bedoeling was inderdaad om een afgesloten piste te hebben waar wielrenners kunnen oefenen maar zonder daarom een wielerbaan te hebben met die grote hoogteverschillen en bochten. Het had natuurlijk met de kostprijs te maken want de piste die we nu aanleggen maakt, in vergelijking met een echte met hoogteverschillen van vier, vijf meter in de bochten, een verschil van honderdduizenden euro’s. En dat is nooit ons opzet geweest. Wel dus een piste waar eventueel ook de skaters kunnen rijden. En dan heb je zéker dat hoogteverschil niet meer nodig."

 

• De aanleg van de piste zat in een volledig pakket waartoe ook twee voetbalvelden bijhoren en het Imagewordt geraamd op 1.800.000 euro. De piste maakt daarin een bedrag uit van 200.000 euro. -"Moesten we een authentieke en goedgekeurde wielerpiste aanleggen, ik denk dat we dan gauw aan 1 miljoen euro zullen zitten, enkel voor de wielerbaan alleen."  vond de schepen tijdens een bezoek aan de werken

 

• Het middenplein van de piste wordt ingenomen door een voetbalveld in kunstgras. Het is er de thuishaven van FC Bosdam. Om te vermijden dat voetballers én hun supporters over de wielerbaan moeten stappen, werd er een brug aangelegd zodat wielrenners kunnen blijven rijden. Langs de kant van de Thijskenshoekscholen, nabij de jeugdlokalen en aansluitend bij de wielerbaan, kwam nog een tweede voetbalterrein voor FC Bosdam in natuurgras en de kleedkamers en de kantine zijn voor 2009.

 

Lees ook:

BEVEREN. Vrijdagavond 30 mei om 19u wordt de nieuwe wielerpiste in de sportzone, ingang Lindenlaan 109-111, ingehuldigd. Vanaf 18 u zullen er al demonstraties zijn. We brachten heel wat punten samen...

Gangmaker Huybrechts kwam naar Beveren met twee machines.BEVEREN. Woensdagavond werd de wielerpiste voor het eerst bereden door een derny. Het was de bekende gangmaker Walter Huybrechts die de test...

Walter HuybrechtsBEVEREN. Woensdagavond 11 juni om 19u30 komt de bekende gangmaker op de derny, Walter Huybrechts van Linkeroever, met zijn machine naar de wielerbaan van Beveren om na te gaan of...

De Beverse clubs met renners gaven demonstraties.BEVEREN. In aanwezigheid van het college van burgemeester en schepenen, ere-burgemeester François Smet, afgevaardigden van de Sportraad...