Pa, op school ben ik directeur
Het vakoverschrijdende bedrijfsspel en de bijhorende interactieve website zijn initiatieven van de Specifieke Lerarenopleiding (SLO) van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB). Het bedrijf Ecoman produceert en verkoopt de ‘minimobiel’, een hedendaagse hippe wagen met twee zitplaatsen.
De onderneming heeft twee concurrenten. Bij de aanvang van het spel hebben die drie bedrijven elk een derde van de markt in handen. Aan het hoofd van de bedrijven staan groepen leerlingen die de directiefuncties onderling verdelen. Ze kiezen zelf een naam voor hun bedrijf en stellen een strategisch plan op om het drie jaar lang te leiden. Gedurende vier weken krijgen de leerlingen stap voor stap alle nodige basisinformatie over hun bedrijf en de eerste opdrachten. Dat gebeurt via de interactieve website www.ecoman.be. De vijfde week volgt dan een intensieve speldag onder begeleiding van de SLO-medewerkers van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB).
De leerlingen nemen zelf alle belangrijke bedrijfsbeslissingen: verkoopprijs, marketing en promotie, onderzoek en ontwikkeling, personeel, opleiding, lonen, productievolume, grondstoffen, machines en installaties, leningen, dividenden... Ze moeten rekening houden met prognoses over de economische situatie en de gevolgen van onverwachte gebeurtenissen inschatten. Hun beslissingen worden ingevoerd in een softwareprogramma dat een overzicht van de nieuwe ondernemingstoestand geeft. Daarop kunnen de spelers zich baseren om hun strategie al dan niet aan te passen. Ook een concurrentieanalyse met een stand van zaken van de concurrerende ondernemingen helpt hen daarbij. Wie uiteindelijk wint, hangt af van de evaluatiescores en het gevoerde ondernemingsbeleid, maar ook van de ethische waarden van het bedrijf en het teamwerk.
Zelfstandig leren en in groep beslissen
"Dit bedrijfsspel wil via een simulatie de leerlingen uit economische afstudeerrichtingen confronteren met de echte ondernemingswereld.", vertelt Sara Kerremans van SLO. Medewerkers van SLO zijn een dag lang aanwezig in het Sint-Jozefinstituut om de leerlingen bij het spel inhoudelijk te begeleiden.
Annemie Scheire, leerkracht van het Sint-Jozefinstituut over het spel:
"Het is de vijfde keer dat we Ecoman spelen. Het spel brengt de leerlingen duidelijk meer inzicht bij in heel wat bedrijfseconomische aspecten. Het leert hen tegelijk de effecten van allerlei onverwachte factoren beter in te schatten. Ook de reactiesnelheid van het individu en van de groep worden grondig op de proef gesteld. Ze leren bovendien zelfstandig aan een project werken, wat later zeker nuttig is. Dankzij al die uiteenlopende aspecten kunnen we als school de vrije ruimte en het GIP echt een meerwaarde geven. Wij spelen Ecoman immers richtingoverschrijdend, met leerlingen van 6 Economie én van 6 Handel."
Ecoman legt de nadruk op beslissingen nemen in teamverband, maar leerkrachten krijgen ook materiaal om bijvoorbeeld de taal- en presentatievaardigheden van hun leerlingen te testen in het kader van het spel. Het biedt niet alleen een concrete invulling voor het vernieuwende onderwijsconcept 'vrije ruimte', maar leent zich ook uitstekend om vakoverschrijdend te werken.
SLO of de Specifieke Lerarenopleiding biedt studenten Handelsingenieur en Handelswetenschappen de mogelijkheid om naast hun bachelor- en masterdiploma ook het diploma 'Leraar Specifieke Lerarenopleiding: Economie' te behalen. SLO is een afdeling van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB), de nieuwe hogeronderwijsinstelling ontstaan uit het samengaan van de hogescholen EHSAL, VLEKHO, HONIM en de Katholieke Universiteit Brussel.(Rolf Duchamps)