Leerlingen Sint-Jozefinstituut spelen Ecoman
HAMME. De leerlingen van het Sint-Jozefinstituur uit Hamme presenteerden vorige week hun bedrijf. Een en ander kadert in het spel Ecoman², waarbij de leerlingen in vier groep concurrerende bedrijven leiden. Bedoeling is de leerlingen te confronteren met de ondernemerswereld. Het spel is een initiatief van de Initiële Lerarenopleiding van Academisch Niveau (ILAN) van EHSAL - Europese Hogeschool Brussel.
De leerlingen waren gedurende vier weken baas van hun eigen onderneming. Fictief natuurlijk, maar de gesimuleerde situaties waren levensecht en zo waren ook de werkwijzen en beslissingen van de leerlingen. Het spel vertrekt vanuit het bedrijf Ecoman dat een hippe wagen met twee zitplaatsen produceert. De onderneming heeft drie concurrenten en elk bedrijf heeft een vierde van de markt in handen. De leerlingen stelden zelf een
strategisch plan op en stelden een directiecomité samen. Samen bogen ze zich over andere bedrijfsbeslissingen zoals verkoopprijs, marketing, personeel, grondstoffen, … Via de website ecoman.be kregen de leerlingen/bedrijfsleiders tips en opdrachten. Hun beslissingen werd ingevoerd in een computerprogramma dat dan een zicht op de bedrijfssituatie gaf. Afhankelijk van evaluatiescores, het gevoerde ondernemingsbeleid, de ethische waarden van het bedrijf en het teamwerk kon één groep winnen.
zelfstandig leren en in groep beslissen
"Het is al de zevende keer dat we Ecoman spelen. Het bedrijfsspel brengt de leerlingen duidelijk meer inzicht bij in heel wat bedrijfseconomische aspecten. Het spel leert hen tegelijk de effecten van allerlei onverwachte factoren beter in te schatten. Ook de reactiesnelheid van het individu en van de groep worden grondig op de proef gesteld. Ze leren bovendien zelfstandig aan een project werken, wat later zeker nuttig is. Dankzij al die uiteenlopende aspecten kan je als school je vrije ruimte echt een meerwaarde geven.", aldus Paul De Blende, directeur van het Sint-Jozefinstituut.
Afgelopen woensdag, 18 maart, liep het project af en presenteerden de leerlingen hun bedrijf aan een kritische jury, ouders en leerkrachten. (mb)