Zesdejaars scholengemeenschap St-Nicolaas spelen Ecoman
SINT-NIKLAAS. Leerlingen van het zesde jaar van de St-Nicolaas scholengemeenschap spelen vandaag het slotspel van Ecoman, een praktijksimulatiespel waarbij ze vier bedrijven leiden die elkaar beconcurreren. Ecoman is een totaalspel waarin leerlingen zelf een onderneming oprichten en leiden. Net zoals dat in de werkelijkheid gebeurt, moeten ze beslissingen nemen en rekening houden met een veranderende economische context. Na het slotspel weten ze wie van hen de markt het best bespeelt.
Het spel begint bij het einde van het fictieve bedrijf Ecoman, dat zonnepanelen produceert en verkoopt. Vier ondernemingen, opgericht door de leerlingen, nemen de activiteiten van Ecoman over. De bedrijfjes, met groepen leerlingen aan het hoofd, hebben telkens een vierde van de markt in handen. In het spel kiezen de leerlingen niet enkel de naam voor hun bedrijf, ze moeten ook een strategisch plan opmaken om de onderneming drie jaar lang te leiden. Aan het hand van informatie op de website ecoman.be nemen ze zelf alle belangrijke beslissingen in hun bedrijfje. Die beslissingen worden ingevoerd in een softwareprogramma dat dan een overzicht van de nieuwe ondernemingstoestand geeft. Daarop, en op een concurrentieanalyse met een stand van zaken van de concurrerende ondernemingen, kunnen de spelers zich baseren om hun strategie al dan niet aan te passen. De evaluatiescores, het gevoerde ondernemingsbeleid, de ethische waarden van het bedrijf en het teamwerk bepalen wie het spel wint.
"Dit bedrijfsspel wil via een simulatie laatstejaarsleerlingen uit alle richtingen van het secundair onderwijs laten proeven van ondernemerschap", vertelt Sara Kerremans van de Specifieke Lerarenopleiding (SLO) van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB).
"Ecoman brengt de leerlingen duidelijk meer inzicht bij in heel wat bedrijfseconomische aspecten. Tegelijk leert het spel hen de effecten van allerlei onverwachte factoren beter in te schatten. Ook de reactiesnelheid van het individu en van de groep worden grondig op de proef gesteld. Ze leren bovendien zelfstandig aan een project werken, wat later zeker nuttig is.", zegt Magda Vercauteren, directrice van de scholengemeenschap. "Dankzij al die uiteenlopende aspecten kun je als school aan het vernieuwende onderwijsconcept ‘vrije ruimte’ een concrete invulling geven." (mb)