Minister Diependaele geeft startschot voor restauratiewerken aan torenkraan in Temse
TEMSE. Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele kent via het agentschap Onroerend Erfgoed een erfgoedpremie toe van 150.000 euro voor de restauratie van de elektrische torenkraan van de voormalige scheepswerf Boel. Als alles goed gaat, kan de restauratie nog dit voorjaar starten.
Dat de torenkraan als overblijfsel van de legendarische Boelwerf bij Temse hoort net als de Schelde bij Temse hoort, werd Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele de voorbije twee jaar duidelijk. "Dit is geen evident dossier. De torenkraan is een ZEN-monument, een monument zonder economisch nut. Het is een iconisch landschapsbaken, een symbool voor het scheepsbouwverleden van de gemeente Temse. De kraan roept heel wat emoties op en zorgt voor verbinding. De voorlopige opheffing van de bescherming die ik in 2022 in gang zette, en de bezwaren die volgden, maakten duidelijk dat er een groot draagvlak is voor het behoud van de toren. Een nieuwe dynamiek kwam op gang en ik ben erg blij dat er nu een doorstart is voor de torenkraan.", aldus de minister. Via het agentschap Onroerend Erfgoed kende hij een erfgoedpremie standaardprocedure toe van 150.000 euro.
De geplande restauratiewerken zullen er voor zorgen dat de kraan voldoende stabiel is en een groot onderhoud krijgt. Wat de stabiliteit betreft is gekozen om de giek vrij te laten, zoals dat ook voor de kranen van het MAS in Antwerpen het geval. De onderdelen van de kraan worden ontroest en geschilderd. Dit zal in situ gebeuren waarbij de restaurateurs via touwtechnieken de kraan van boven naar beneden onder handen nemen. Dat is een stuk goedkoper dan de kraan de demonteren en naar een restauratieatelier te brengen, of om er stellingen rond te plaatsen. Waar nodig wordt beschadigd staal vervangen en er worden ook extra relingen geplaatst.
De torenkraan werd in 1957 gebouwd door het metaalbedrijf Nobels-Peelman (Sint-Niklaas), in opdracht van het scheepsbedrijf Cockerill Yards (Hoboken). De machinekamer en het hijswerk zijn van machinefabriek Hensen uit Rotterdam. Na het faillissement van Cockerill Yards kwam de torenkraan naar Temse, waar ze nog altijd waakt over de Schelde. "De Boelwerfkaan is een baken langs de Schelde en een stille getuige van ons rijk scheepsvaart verleden. Dankzij een nauwe samenwerking met minister Diependaele, zijn kabinet en talrijke partners werd er gewerkt aan een haalbare oplossing om de Boelwerfkraan te behouden. Ik ben als schepen voor Erfgoed zeer blij dat naast de medefinanciering van Interwaas en de Maatschappij Linkerscheldeoever, nu ook de Vlaamse subsidies zijn goedgekeurd. Als alles op schema blijft kunnen de werkzaamheden starten in het voorjaar van 2024 zodat ook onze kinderen en kleinkinderen kunnen blijven genieten van haar pracht en herinnerd worden aan de geschiedenis van onze gemeente.", weet schepen van Erfgoed Lieve Truyman. (mb, foto: archieffoto, © Op Stoapel)