KA Beveren stoomt jongeren klaar voor verkoopsector

BEVEREN. Ook in deze coronatijden bereidt het Koninklijk Atheneum in Beveren jongeren voor op een leven in de verkoopsector. Naast de theorie schenkt de school heel wat aandacht aan de praktijk. Voor hun geïntegreerde proef pakken de laatstejaars doorgaans een heus verkoopproject van A tot Z aan: van een idee over budgettering en promotie tot effectieve verkoop. Alleen, nu gooit corona flink wat roet in het eten.  Desondanks klinken de leerlingen positief en hoopvol. 

"Je leert op de juiste manier verkoopgesprekken voeren in het Nederlands, het Frans en het Engels. Naast de taal, is ook de aanpak enorm belangrijk. Hoe overtuig je bijvoorbeeld klanten een bepaald product te kopen? Dit leer je allemaal.", klinkt het bij Lotte De Blieck die de rol van woordvoerder op zich heeft genomen, "In het vak Etaleren leren we hoe we producten moeten plaatsen en stapelen in de etalage. Omdat etalages doorgaans seizoensgebonden worden aangekleed, speelt creativiteit hier een belangrijke rol. Een mooie etalage met een blikvanger, die zelf knutselt bijvoorbeeld, nodigt uit om producten te kopen." In de lessen boekhouding komt aan bod hoe belangrijk kosten, inkomsten en andere cijfers zijn. 

voorbeeld van een creatieve etalage

De theorie omzetten in praktijk doen de leerlingen tijdens hun stage in winkels als Dreamland, E5-Mode en Delhaize. Voor hun eindwerk zetten de leerlingen normaal gezien een verkoopproject op binnen de schoolmuren. Helaas is covid dit jaar een spelbreker. "Bij zo’n project bekijken wat we kunnen doen en hoe we dat kunnen aanpakken. Zo stellen we een budget op en gaan samen op zoek naar o.a. waar we het goedkoopst kunnen aankopen, hoe we deals kunnen sluiten voor verkoop of sponsoring en de waar en wanneer van onze verkopen en dan ook meteen onze richting te kunnen promoten. Een hele opgave, maar hier leren we veel uit.", aldus de enthousiaste groep leerlingen. "Deze coronaperiode hebben we natuurlijk een levensgroot probleem: er mogen geen verkopen plaatsvinden, zelfs al organiseren we deze zo coronaproof mogelijk." Desondanks blijven de leerlingen enthousiast: "Voor ons is het belangrijkste dat we leren hoe je een bedrijf moet opstarten en daarbij het reilen en zeilen leert kennen." (mb)

 

Lees ook:

Lionel Richie komt in 2022 naar Lokerse Feesten

LOKEREN.  Terwijl het uitgaansleven opnieuw aan banden wordt gelegd door de covid-pandemie, wordt er in Lokeren hoopvol uitgekeken naar de zomer van 2022. De Amerikaanse zanger Lionel Richie is...

Jobbeurs in Waasland Shopping

SINT-NIKLAAS. Goed nieuws voor wie werk in eigen streek zoekt. Vooral in de verkoopsector en retail is de vraag naar nieuwe medewerkers heel groot. Meerdere winkelketens met een vestiging in het...

Start ticketverkoop cultureel programma Stekene

STEKENE. Vandaag start de online ticketverkoop voor het nieuwe najaarsprogramma van Amelberga in Stekene. Het cultuurprogramma start op 17 september nadat eind oktober vorig jaar de culturele centra dicht...