Jan Goderis is havenheld van deze week

HAVEN. Wie in de omgeving van de haven woont, ervaart het elke dag: de haven trekt heel veel verkeer aan en is daarmee een van de oorzaken van heel wat filestress. Het lijkt moeilijk te geloven maar er zijn wel degelijk bedrijfsleiders die zich inzetten om goederen via andere manieren dan via de weg te vervoeren. Een van hen is Jan Goderis van Shipit, havenheld van deze week. 

Het vrachtverkeer van en naar de haven via de weg verminderen: er is al heel wat inkt over gevloeid en echte oplossingen lijken nog niet voor morgen. Al zijn er bedrijven die hun best doen. Een van die bedrijven is Shipit van Jan Goderis, de havenheld van deze week. Shipit haalt vrachtwagens van de baan en brengt hun cargo via alternatieve transportprojecten ter plaatse. "Alternatieven voor het wegvervoer schrikken de logistieke managers af, omdat ze zeer complex en duur zijn. In ons gezamenlijke eindwerk vertrokken mijn medeoprichter Jan D’Haeyer en ik van de insteek dat er ruimte was voor een soort tussenpersoon, die creatieve combinaties van vrachtwagenverkeer, binnenvaart en het spoor bedenkt, berekent en regelt in hun plaats", verklapt Jan Goderis hoe het idee ontstaan is. 

Binnenvaart verloopt via kanalen, niet over zee. Veel van de kleinere kanalen zijn onbereikbaar met grote containerschepen. Kleine schepen zijn minder rendabel, omdat je met dezelfde bemanning minder vervoert. Een uitdaging die ze bij Shipit graag zien komen. "Ons partnerbedrijf Blue Line Logistics ontwikkelde voor ons een kleiner vaartuig zonder verblijfsaccommodatie voor de bemanning. Een stuk goedkoper en een zegen voor het sociaal leven van de schippers, die na de vaart gewoon naar huis kunnen rijden", snijdt de havenheld zijn tweede echt revolutionaire idee aan. Het schip kreeg een kraan waardoor het bedrijven kan bedienen die aan het water liggen maar zelf geen kraan hebben. Daardoor is Shipit de eerste en enige die verpakte goederen op paletten kan vervoeren via binnenvaart. 

De onderneming kende heel wat moeilijke momenten maar kon munt slaan uit de stijgende mobiliteitsmalaise. "Intussen hebben we over alle activiteiten heen een 50 mensen: arbeiders, varend personeel, bedienden. Telkens weer de meest rendabele oplossing vinden is hard knokken. Elke dag is het creatief denken, innovatief zijn en wanneer je die oplossing dan vindt en ziet dat het werkt, geeft dat een enorme voldoening. Mooie nieuwe dingen zien ontstaan, dingen doen die anderen niet doen en die toch aanslaan; daar halen we de motivatie uit", aldus de bedenker van het multimodaal platform.

Tijdens de havendag op 17 september kunnen geïnteresseerden zelf kennis maken met Shipit vanaf 11 uur (volg havennummer 1616). (mb)

 

 

Lees ook:

REGIO. Eeuwenlang al speelt de haven van Antwerpen een cruciale rol in de geschiedenis. De sporen van lang vervlogen periodes staan soms pal onder je neus. Dan weer liggen zij diep begraven. Heel...

HAVEN. Het Havenbedrijf werkt het imago van de haven en zet met regelmaat van een goed gesmeerde klok een havenheld in de kijker. Havenhelden zijn mensen die initiatieven nemen die de...

HAVEN. Eeuwenlang al speelt de haven van Antwerpen een cruciale rol in de geschiedenis. De sporen van lang vervlogen periodes staan soms pal onder je neus. Dan weer liggen zij diep begraven. Heel...