Verhuis Rederij MSC levert 760 banen op

DOEL/ANTWERPEN. Rederij MSC heeft van het Havenbedrijf de toelating gekregen om haar activiteiten te verhuizen naar het Deurganckdok in Doel. Reden voor de verhuis is de verzadiging aan het Delwaidedok en de groei van het bedrijf. Ook door de toenemende schaalvergroting van de scheepvaart gaf de rederij eerder al te kennen te willen verhuizen naar locatie voor de sluizen. Geschat wordt dat bij de verwachte groei van het bedrijf er 760 voltijdse banen bijkomen.

Rederij MSC is met 4,5 miljoen behandelde TEU in 2013 de grootste containerklant van de Antwerpse haven. Het bedrijf bereikte aan het Delwaidedok reeds de maximale capaciteit van haar terminal, waardoor de groei stagneerde en de rederij andere havens moest opzoeken. Vorig jaar bevestigden zowel MSC als de P3-partners Maersk en CMA CGM hun vertrouwen in de Antwerpse haven. Bovendien wil MSC haar toekomstige groei in de Beneluxregio uitbouwen in de haven van Antwerpen en dus drong een verhuis zich op. Daarnaast is de groei van de MSC-volumes en van de andere P3-partners - die reeds actief zijn aan het Deurganckdok - van groot belang voor de Antwerpse haven. Dat is onder meer het geval voor de werkgelegenheid: in 2013 werden maar liefst 10.602 mensen rechtstreeks door MSC-activiteiten tewerkgesteld. De uit de verhuis voortvloeiende groei, zou naar schatting nog eens 760 voltijdse banen creëren. 

Aan de verhuis ging een uitgebreid onderzoek en markttoetsing vooraf. Enerzijds rond de mobiliteit op de linker Scheldeoever. Volgens berekeningen in de plan-MER - voor het Deurganckdok op volle capaciteit - zal deze verhuis geen negatief effect hebben op de lokale mobiliteit. Het grotere aandeel van transshipment in de MSC-trafiek, maakt dat meer containers de haven terug verlaten over de waterweg. Anderzijds werd ook getoetst dat de verhuis geen andere, nog niet gekende, gelijkwaardige projecten in de weg stond maar dat bleek eveneens niet het geval.

Als alles volgens plan verloopt, zal de verhuis van MSC naar de linker Scheldeoever eind 2015 zijn afgerond. (mb, foto: Havenbedrijf)

 

Lees ook:

De nieuwe, gratis havenfietskaart bevat 3 fietsroute langs de rechteroever en 1 route langs de linkerscheldeoever.ANTWERPEN. De haven van Antwerpen is geen louter Antwerps onderonsje meer. Het...

SINT-GILLIS-WAAS/VERREBROEK. De Amedee Verbruggenkring van Sint-Gillis pakt deze maand nog uit met de jenever ‘Goedendag’ en het stevig bier ‘Vlaamsche Leeuw’, hier getoond...

Vlaamsche Leeuw, een zoet, licht fruitig biertje, ontstaan bij de viering '700 jaar Guldensporenslag'.SINT-GILLIS-WAAS. De Amedee Verbruggenkring uit Sint-Gillis-Waas heeft voor de koude winterdagen...

ANTWERPEN. In de voormalige brandweerkazerne aan Kaai 63 in de Antwerpse haven is gisteravond het infopunt over het nieuwe Havenhuis geopend. Het infopunt biedt heel wat informatie over het winnende...

Rond het middaguur zal het grootste containerschip na 4 dagen de haven van Antwerpen verlaten. (foto: Belga)ANTWERPEN. Het grootste containerschip ter wereld, kiest vandaag opnieuw het ruime sop,...

de MSC Beatrice (foto: Belga)ANTWERPEN. Gisteren meerde de MSC Beatrice, het grootste containerschip ter wereld, aan in Antwerpen. Het schip had maar liefst 14000 containers aan boord. Dat het schip...