Antwerpse havengemeenschap tevreden met arrest Nederlandse Raad van State

ANTWERPEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en Alfaport Antwerpen reageren tevreden op het arrest van de Nederlandse Raad van State waarbij de schorsing van de verdieping van de Westerschelde wordt opgeheven. Door dat arrest staat niets nog een verdieping van de Schelde op Nederlands grondgebied in de weg. En er wordt toegegeven dat he uitdieping van de Westerschelde alleszins een politiek gevoelig onderwerp was. Om dat de regering in Nederland geen redelijke compensatie vindt van de natuurschade die optreedt door het verdiepen van de Westerschelde wordt de Hedwigepolder in Zeeuws-Vlaanderen toch onder water gezet.

In de Scheldeverdragen had Nederland zich tot die werkzaamheden verplicht maar in de zomer van 2009 kwam er een voorlopige uitspraak van de Raad van State in Nederland die al gevolg had dat er niet kn worden gestart met de uitdieping. Gevolg: spanningen tussen België en Nederland. Dat de raad die uitspraak deed was het gevolg van bezwaren die van de natuurorganisaties kwamen.  Ze verzetten zich omdat er niet genoeg maatregelen waren voorzien om de schade aan de natuur te compenseren. Het Nederlandse kabinet besloot toen toch maar de Hedwigepolder onder water te laten komen en de natuurorganisaties gooiden hun bezwaren over boord.

In het definitieve vonnis van de Raad van State kwam er dus  woensdag 13 januari. De Raad noemde de vrees dat de uitdiepingswerken  natuurwaarden  in het Verdronken Land van Saeftinghe zouden aantasten, ongegrond. De verdieping van de Westerschelde is bedoeld om de haven van Antwerpen bereikbaar te houden voor grote zeeschepen. De werkzaamheden strekken zich uit over een traject van 66 kilometer.

noodzaak voor haven van Antwerpen

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en Alfaport Antwerpen zijn uiteraard  tevreden op het arrest van de Nederlandse Raad van State waarbij de schorsing van de verdieping van de Westerschelde wordt opgeheven. Het gevolg is dat de baggerwerken zo snel mogelijk kunnen starten. Met de beslissing van woensdag 13 januari 2010 kan aan Nederlandse zijde daadwerkelijk worden gestart met de verdieping van de Westerschelde.

Vlaanderen heeft de afgesproken verdieping van de Schelde al eerder uitgevoerd. Het Nederlands deel moest tegen eind 2009 klaar zijn maar dat kon niet wegens verschillende protestprocedures bij de Raad van State. Nu ook het Nederlandse deel van de Schelde dieper kan worden gemaakt, kunnen grote containerschepen de haven van Antwerpen bereiken, zonder rekening te houden met de getijden. Dat moet Antwerpen in staat stellen zijn positie als tweede haven van Europa te verdedigen. (mb/rd)

 

 

 

Lees ook:

ANTWERPEN. Aan de MSC Home Terminal in Antwerpen is zaterdagmiddag de MSC Emanuela, een gloednieuw schip van 366 meter lang met een capaciteit van 13.800 containers, gedoopt. Emanuela behoort met...

ANTWERPEN. De raad van bestuur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft zich akkoord verklaard met een financiële inbreng van het Havenbedrijf in het Oosterweelproject. Dit pakket maakt...

Gasopslagplaatsen in de Waaslandhaven.REGIO. De wagen tanken met aardgas is niet ver meer af. Momenteel ligt voor de Haven van Antwerpen het eerste aardgastankpunt voor d at door DATS 24, de...

De Paardenschor nabij Doel wijst naar de Westerschelde waar de natuur meer waarde moet krijgen in het Schelde-estuarium.REGIO. De Waaslanders moeten niet zeggen dat ze bij de Westerschelde niet...

ANTWERPEN. De Nederlandse Raad van State heeft tracébesluit en een van de uitvoeringsvergunningen ‘Verruiming vaargeul Westerschelde’ geschorst. Het geschorste tracé...

ANTWERPEN. In de voormalige brandweerkazerne aan Kaai 63 in de Antwerpse haven is gisteravond het infopunt over het nieuwe Havenhuis geopend. Het infopunt biedt heel wat informatie over het winnende...