Grootste containerschip ter wereld in Antwerpen
Als het bezoek van de MSC Beatrice een positieve evaluatie krijgt, zal de haven nog meer Ultra Large Container Ships (ULCS) ontvangen. De eerste twee worden reeds in mei verwacht.
Rederij MSC wil schepen als de MSC Beatrice inzetten voor de Silk Service tussen Noord-West- en Zuid-Europa en het Midden- en Verre Oosten. De hoge capaciteit van de nieuwe reeks schepen is vooral te danken aan het innovatieve ontwerp. Zo is het stuurhuis niet boven de machinekamer, maar meer naar de voorkant van het schip geplaatst. Het laden en lossen van het 400 meter lange schip is een flink werk: er zijn ruim 9500 moves mee gemoeid. En ook dat is een record voor MSC Home Terminal aan het Delwaidedok.
"Het feit dat de MSC Beatrice Antwerpen heeft kunnen aanlopen, wil niet zeggen dat een verdieping van de Westerschelde op Nederlands grondgebied niet langer noodzakelijk is.", klinkt het in de haven. De MSC Beatrice heeft moeten mikken op een erg krap vaarvenster, zoals dat in het vakjargon heet. Door dit nauwe venster moesten in 2008 1.505 schepen die Antwerpen wilden bereiken wachten op hoogwater. Na de uitdieping van de Westerschelde zullen zeven op de tien schepen die nu problemen kennen, onafhankelijk van het getij de Antwerpse haven kunnen aandoen. Het is dus van groot belang dat zo snel mogelijk de spade in de Nederlandse Scheldebodem wordt gestoken. (mb)