Bouw Deurganckdoksluis gestart
DOEL/KALLO. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft de werken voor de eigenlijke constructie van de Deurganckdoksluis ingeleid. Dat is een jaar na de start van de werken, waarin vooral heel veel grond is uitgegraven. Nu kan de eigenlijk bouw, van wat het Havenbedrijf de grootste sluisconstructie ter wereld noemt, beginnen.
De Deurganckdoksluis zal gebouwd worden volgens hetzelfde constructiemodel als de Berendrechtsluis. Speciaal aan de Deurganckdolsluis worden de betonnen L-vormige sluiskolkmuren, de snelheid van vullen en ledigen en de twee metalen deuren aan elk uiteinde die van het kruiwagentype zijn. Het mechanisme van de opengaande bruggen is millimeterwerk. Met de bouw van het sluiscomplex is 795.000 m³ gewapend beton gemoeid. De sluis wordt 500m lang, 68 m breed met een diepgang van 17.80 meter t.o.v. de Tweede Algemene Waterpassing.
De komende maand worden de dwarsmuren, die aansluiten op de bestaande kaaimuren van het Deurganckdok, gegoten. De betonwerken die nu gestart zijn, moeten begin 2015 klaar zijn. Tussen november 2013 en november 2015 worden de bedienings- en machinegebouwen gebouwd. Er mag dan al flink wat afgegraven zijn, toch is nog 25% van de 9,1 miljoen m3 grond uitgegraven. De graafwerken duren nog tot april 2014, de baggerwerken tot januari 2016. 3,2 miljoen m3 wordt hergebruikt voor aanvulling aan de sluisconstructie. Een deel wordt ook gebruikt voor verdere demping van het oude Doeldok.
De voordelen van de tweede sluis op Linkeroever zijn niet alleen belangrijk voor de haven van Antwerpen maar voor heel Vlaanderen en Europa. Specifiek voor het Waasland is de sluis belangrijk omdat de Kallosluis, tot hiertoe de enige toegang tot de Waaslandhaven, de grenzen van haar capaciteit bereikt. Met de Deurganckdoksluis worden de mogelijkheden voor het scheepvaartverkeer van en naar de Linkeroever van de haven van Antwerpen op jaarbasis gevoelig vergroot. Er wordt verwacht dat de overslag in het sluisgebonden gedeelte van Linkeroever zal stijgen van ongeveer 16 miljoen ton in 2011 tot ruim 25 miljoen ton in 2020. Dat is een verhoging van 56%.
"De bouw van de Deurganckdoksluis is één van de sleutelprojecten van de Vlaamse Regering en kadert binnen de doelstellingen van het Pact 2020. Als Vlaanderen zijn logistieke rol wil blijven versterken, moeten de Vlaamse zeehavens toekomstgericht bereikbaar zijn. Daarvoor moeten we de vinger aan de pols houden. Zelfs in moeilijke financiële omstandigheden. Het is zaak om alert te blijven en te blijven investeren in een toekomstgerichte en een goed toegankelijke haven om de baten voor mens, maatschappij en milieu op duurzame wijze te maximaliseren. De return van de investering van vandaag vertaalt zich niet alleen in een groei voor de economie in Vlaanderen, maar ook in een prognose van enkele duizenden jobs in de haven.", aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.
Voor de beton- en grondwerken krijgt een subsidie van 5 miljoen euro. Het resterende bedrag wordt door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en de Vlaamse Regering op tafel gelegd via de NV Vlaamse Havens.
werfbezoeken
Volgende zomer organiseert het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen in samenwerking met de Vlaamse overheid opnieuw busbezoeken aan de haven. Op open werfdagen en open bedrijvendagen zal de werf van de sluis toegankelijk zijn. Omwonenden in het havengebied kunnen ook terecht bij de Bemiddelaar Grootschalige Vlaamse Infrastructuurprojecten in het Sluisgebouw van Kallo. (mb)