Egemin (Zwijndrecht) en Roegiers (Kruibeke) werken mee aan nieuwe Van Cauwelaertsluis

Image
het bedrijf Egemin te Zwijndrecht
REGIO. Twee Wase bedrijven hebben belangrijke inbreng bij de vernieuwingswerken van de Van Cauwelaertsluis. Dat zijn de firma Egemin gevestigd aan Baarbeek Zwijndrecht en Roegiers NV uit de Burchtstraat te Kruibeke. Egemin zorgt voor een nieuw mechanisme om de deuren van de nieuwe sluisdeuren te bedienen. Zij zorgen ook voor de elektromechanische aandrijving van de deuren van de Van Cauwelaertsluis. Egemin trealiseert ook voor de signalisatie en de volledige automatisering van het sluizencomplex Van Cauwelaertsluis-Boudewijnsluis.

Roegiers staat in voor de renovatie van de sluiswanden, de bouw van twee machinegebouwen om de sluisdeuren te bedienen, een toegangsbrug en voor de aanleg van een leidingentunnel onder het ganse sluizencomplex Boudewijn- en Van Cauwelaertsluis. Op zaterdag 1 mei is de laatste van de vier immense stalen sluisdeuren aangekomen aan de sluis. Maandag 3 mei wordt de sluisdeur recht getrokken in de saskom. De stalen deur was twee dagen onderweg met twee pontons vanuit haar productieplaats in Wondelgem, nabij Gent.

Maar dit werk aan één van de meeste bekendste sluizen is een renovatie die zeker de aandacht trekt van het grote publiek en daarom dat op 30 mei komt er een Open Wervendag en dan kan iedereen alles van nabij bekijken. En waarom het zo interessant is blijkt uit volgende gegevens.

De Van Cauwelaertsluis ligt halverwege Antwerpen en Zandvliet, in het noorden van de Antwerpse haven. De sluis was met haar breedte van 35 meter, lengte van 270 meter en diepte van 14 meter lange tijd de grootste sluis in de Antwerpse haven. Sinds de indienstneming in 1928 is de haven erg uitgebreid, waarbij er ook grotere sluizen kwamen. Toch blijft de Van Cauwelaertsluis belangrijk voor de binnenvaart als verbinding tussen de Schelde, het dokkencomplex en het Albertkanaal.
Na 80 jaren dienst is de Van Cauwelaertsluis aan een grondige renovatie toe. Het meest opvallend is de vervanging van de vier stalen sluisdeuren. De vierde sluisdeur weegt 1250 ton, is 37 meter lang, 8 meter breed en 19,7 meter hoog.

Zo’n ding  vervoeren is een belevenis want de meer dan 1000 ton wegende stalen deur is over het water al drijvend binnen gekomen. Deze vierde sluisdeur werd afgelopen woensdag 28 april in Wondelgem op een ponton geplaatst. Op donderdag 29 april werd een ponton voor en achter de sluisdeur gepositioneerd. De eerste ponton werd dan onder de sluisdeur uitgehaald. Op vrijdag 30 april vertrok het konvooi dan via de Ringvaart, het kanaal Gent-Terneuzen en de Westerschelde naar Antwerpen. Moeilijk te geloven, maar zo’n immense stalen sluisdeur drijft dus in het water. In de nacht van zaterdag op zondag  1-2 mei arriveerde de sluisdeur aan de Van Cauwelaertsluis en werd ze in de saskom binnengevaren.

Op maandag 3 mei vanaf 8 uur zal de sluisdeur worden recht getrokken. Dit recht trekken is geen sinecure. Pas in de namiddag zal de sluisdeur in zijn verticale stand staan. Maar daar kunnen geïnteresseerden natuurlijk niet bij zijn. Daarom dat op zondag 30 mei de sluis zal worden opengesteld voor het publiek tijdens Open Bedrijvendag. Een bezoek aan de  sluis is absoluut de moeite waard. Het centrale verzamelpunt is de onthaaltent aan de Ordamdijkweg in 2030 Antwerpen. Van daaruit vertrekken begeleide groepen voor een rondleiding van ongeveer een uur over de werf. Onderweg krijgen zij op verschillende informatiepunten uitleg over de werken op de werf: staalconstructie van de deuren en zijn elektromechanische aandrijving, tunnelconstructie en betonaanpassingen aan de sluis zelf.

opdracht van BAM

De Van Cauwelaertsluis wordt gerenoveerd in opdracht van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel of  BAM, de overheidsorganisatie die in opdracht van de Vlaamse regering het Masterplan 2020 - de actualisering van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen - uitvoert. De gerenoveerde sluis moet voor een goede verbinding zorgen over de Schelde naar de binnenterminals en de rechteroever, en voor een betere verbinding met het Albertkanaal.

Maritieme Toegang (AMT) volgt de werken van nabij op. AMT is een afdeling van het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Zij vrijwaart, beheert en onderhoudt alle maritieme toegangswegen tot de Vlaamse zeehavens: Oostende, Zeebrugge, Gent en Antwerpen. Zij zorgt ervoor dat vanaf de kust tot voorbij Antwerpen de Schelde altijd vlot bevaarbaar is. Ze bouwt en onderhoudt ook de infrastructuur die de havens toegankelijk houdt voor de scheepvaart, zoals de sluizen. Verder onderhoudt ze de wegen en gronden die het Vlaams Gewest beheert in het havengebied.

Naast Egemin NV en Roegiers Bouwwerken zorgt Victor Buyck Steel Construction uit Eeklo voor het slopen van de 4 bestaande roldeuren en het leveren en monteren van de vier nieuwe roldeuren. Elke bestaat uit een onder- en bovenrolwagen, een aanhangwagen, een uitkragende arm, ballast en de deur zelf.
Op zondag 30 mei is alles van nabij te bekijken tijdens Open Wervendag. (Rolf Duchamps)