Denken aan strooimogelijkheden voor de winter

BEVEREN. Schepen van Openbare Werken Luc Maes heeft zich aan het werk gezet om de komende winter het inzetten van strooiwagens vlekkeloos te laten verlopen. De voorbije jaren werden de strooiwagens van de gemeente Beveren uitgerust met een pekelinstallatie. Er werd eveneens uitgekeken naar een menginstallatie om zelf pekel aan te maken maar dit bleek een dure installatie die een strikte opvolging vereist. Een pekeloplossing is namelijk het meest efficiënt als het zoutgehalte precies 23% bedraagt en dit is bij zelfmenging niet altijd evident.

Het college heeft daarom principieel beslist om kant en klare pekel aan te kopen. Deze oplossing is nauwelijks duurder en men is zeker van de juiste verhouding van het mengsel. De enige investering is de aankoop van een pekeltank van 35.000 liter met een kostprijs van ongeveer 10.000 euro. De pekeltank zal voorlopig op de Gasdam worden opgesteld maar kan later gemakkelijk worden verplaatst naar de nieuwe locatie van de technische diensten in het Doornpark.

Voor een goed begrip, pekel water dat bijna of volledig is verzadigd met zout en door zout bij het water te doen wordt het bevriezingspunt verlaagd. Bij die concentratie van 23,3%, zoals schepen Maes aangeeft, daalt het bevriezingspunt reeds naar -21°C. Men spreekt ook van pekel als er zout gestrooid wordt dat zich mengt met sneeuw die op de weg is blijven liggen. Pekel is wel nadelig voor de carrosserie van auto's. Deze kunnen wel behandeld worden (tectyleren).  Bovendien worden de voorruiten van de wagen wit en moet er om de zoveel kilometer gesproeid worden.

Maar het gaan strooien van zout en pekel heeft nochtans grote voordelen. Preventief strooien wordt mogelijk en is heel wat efficiënter. Het strooien kan 3 tot 4 uur voor de sneeuwbui of het moment van bevriezing gebeuren. Dankzij het mengen van pekel en zout kleeft ook het zout beter aan het wegdek en wordt minder weggereden naar de bermen. Bij droogstrooien komt ongeveer 20% van het zout in de berm terecht, bij nat strooien is dit minder dan 5%. Men kan efficiënter strooien waardoor minder zout per m² nodig is. "Dit alles geeft een kleinere impact op het milieu. Minder schade aan eigen beplanting langs de weg en beplantingen van bewoners. Het wegdek is gedurende langer tijd ijs- en sneeuwvrij. Minder schade aan wegenis en dus later minder herstellingen door de inwerking van het zout.  Omdat de impact van zout bij sneeuwval beperkt is, wordt de sneeuw beter eerst geruimd. Daarom gaat de gemeente Beveren ook een sneeuwruimer aankopen. Bij winters zoals die van 2009-2010, kan bij het ruimen van de sneeuw, het zoutverbruik  in aanzienlijke mate worden gereduceerd.", vervolledigt Luc Maes.
Daarom kocht de gemeente ook een sneeuwruimer aan die vooraan op de strooi-eenheid zal worden geplaatst. De kostprijs hiervan bedraagt ongeveer 15.000 euro.

In enkele wijken van de gemeente zal voortaan bij wijze van proef nog zuiniger omgesprongen worden met zout. Enkel de hoofdassen van deze wijk zouden we nog strooien met zout. In de straten met minder verkeer en de doodlopende straten zal grof zand of split (is milieuvriendelijke dan bv stabilisé) gestrooid worden om de ijslaag stroever te maken. Als de dooi is ingetreden zal het restmateriaal worden opgeruimd met de veegwagen. Hier wordt geen zout meer gestrooid omdat de werking van dit zout toch heel beperkt is bij gebrek aan verkeer om het zout te laten inwerken. In een andere wijk gaan we enkel met pekel strooien. Hierdoor kan 75% van het zoutverbruik worden weggelaten en toch zou de efficiëntie in dit type straat even groot zijn als bij het normale zoutstrooien.

Schepen Maes besloot: "Uiteraard verbeteren winterbanden de grip op het wegdek sterk en wordt de veiligheid voor de automobilisten en de zwakke weggebruikers sterk verbeterd. Nadien volgt een evaluatie en zal beslist worden met welke aanpak we doorgaan in de toekomst." (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

In sommige landen zijn sneeuwkettingen verplicht.REGIO. De VAB reisbijstand heeft werk gemaakt ten dienste van mensen die met de komende kerstvakantie er met de wagen op uit trekken naar de...

ZWIJNDRECHT. De Ardennen kregen al heel wat sneeuw en weldra vertrekken ook heel wat mensen naar de wintersportgebieden. Autobestuurders die alles veilig willen houden besloten toch maar...

Ook de komende winter houdt VAB Mobiliteitsclub, vanuit het centrum in Zwijndrecht, alles in de gaten om de autobestuurders degelijk in te lichten over de toestanden op de wegen. ZWIJNDRECHT....

Vannacht om drie uur wordt het opnieuw 2 uur.REGIO. Vannacht om drie uur gaat de wintertijd, onze zogenaamde standaardtijd, in. Dat betekent dat we op dat uur de klok een uur terugdraaien. Het best...

De markt straalt winterse sfeer uitSINT-NIKLAAS - De grootste ijspiste van het waasland zal vanaf vrijdag 11 december tot en met zondag 10 januari op de Grote Markt van...

Wagens die buiten moesten slapen werden 's morgens soms niet wakker omdat ze last hadden van vocht dat voor startproblemen zorgde. ZWIJNDRECHT. In vergelijking met de normale winterdrukte in...