Er moeten putten gevuld worden in het wegdek
Er zullen heel wat wegenwerken nodig zijn en de vraag is of er wel geld genoeg is om alles weer effen te krijgen. Er was al de 390.000 euro voor het herstellen van de zomerschade. De hitte zorgt dan ook voor oneffenheden op het wegdek. Oost-Vlaanderen, 32.210 euro voor 6 locaties, en Antwerpen, 30.500 euro voor 5 locaties, kwamen best weg. Meest geld was nodig voor Vlaams Brabant waar het bijwerken van de wegen 166.947 euro kostte voor 13 locaties. In West-Vlaanderen werd ingegrepen op maar liefst 46 plaatsen voor een prijs van 106.000 euro.
De zomer had ook in de Wase regio een niet verwacht schadegeval. Meer bepaald op de Expresweg tussen Zelzate en Moerbeke. Vlaams Volksvertegenwoordiger Jan Roegiers ‘sp.a Gent, bracht dat eind december nog eens ter sprake. De naden op het nieuw aangelegd wegdek kwamen de voorbije zomer allemaal omhoog. Van de hitte dacht men, maar dat klopte niet. Het bleek een gevolg te zijn van vocht dat de hoogovenslakken die in de fundering waren gekipt, deed zwellen. De voorlopige herstelling via het wegfrezen van de asfaltopstuwing kostte 10.000 euro en een definitieve oplossing zit er nog niet in omdat het te duur is.
Volgens Maarten Matienko van VAB zullen de kosten van deze winter nog veel hoger zijn. De investering voor structureel onderhoud werd opgetrokken van 30 miljoen naar 90 miljoen. En in het kabinet van minister Crevits wordt gezegd dat ze zelfs 100 miljoen euro gaan investeren.
slechte asfalt
Zowel op de grote wegen als in de gewone gemeentelijke straten, de putten en het afbrokkelend asfalt niet meer te tellen. Vlaams Parlementslid van LDD Peter Reekmans legt heeft zijn visie op wat thans gebeurt. "Voor de oude wegen is de reden heel simpel: men investeerde de voorbije jaren veel te weinig in het onderhoud van de wegen. Maar ook recent aangelegde of vernieuwde wegen kampen met hetzelfde probleem. De reden hier is dat men asfalt van slechte kwaliteit heeft gebruikt dat over onvoldoende elasticiteit beschikt. Bij de minste temperatuurschommelingen komen er zo putten in het wegdek."
LDD kreeg uit bepaalde bronnen van de Vlaamse administratie Wegen en Verkeer (AWV) inderdaad te horen dat de reden inderdaad meestal het gebruik van slecht asfalt is dat niet conform het bestek wordt gelegd. Ook de interne audits van 2001 en 2004 waar LDD de hand op kon leggen bewijzen deze stelling.
Volgens Reekmans wordt het tijd dat minister Crevits deze audits eens leest en ingrijpt. Op deze manier komt de verkeersveiligheid in het gedrang, aangezien auto’s plots vertragen of dienen uit te wijken, wat dan weer zwakke weggebruikers in gevaar brengt. Ook de rondslingerende steentjes zijn een reëel risico.
Lijst De Decker stelt zich ook ernstige vragen bij de controles van Copro, het orgaan dat de kwaliteit van de gebruikte bouwproducten moet controleren in Vlaanderen.
Reekmans: "Men kan moeilijk spreken van een onafhankelijk controleorgaan wanneer de Raad van Bestuur voor de helft bestaat uit aannemers die openbare werken uitvoeren en voor de helft uit bevoegde ambtenaren van AWV, waaronder de onlangs in opspraak gekomen Christian Caestecker. Twee handen op één buik zeg maar." (Rolf Duchamps)