Achterontsluiting Koben Geertsstraat volledig afgewerkt
BEVEREN. Er wordt niet altijd bij stil gestaan maar in heel wat wijken waar achterliggende gronden zijn is er vaak een mogelijkheid om via een bijzonder plan, de bewoners een aparte ontsluiting te geven. Het plan van de gemeente Beveren om in een aantal straten met lintbebouwing achterontsluitingen te voorzien komt stilaan op volle toeren. Het eerste project in de Koben Geertsstraat is nu volledig afgewerkt. Het succes is volgens de betrokken schepen Luc Maes opmerkelijk.
"Op enkele maanden tijd heeft ongeveer de helft van de bewoners een garage gebouwd of is bezig met de werken. De verkeersdruk in deze woonstraat zal dan ook daadwerkelijk afnemen. Uniek voor Vlaanderen op een openbare weg, is het zelf uitgewerkte concept van energiezuinige LEDverlichting die CO2 neutraal is en de lichthinder sterk beperkt door het concept en dankzij het doven van de verlichting als er geen gebruikers zijn op deze weg."
In het midden van de Koben Geertstraat is van een doorgang gebruik gemaakt om een weg van een paar honderd meter aan te leggen langs de achtertuinen. De bewoners krijgen zo de kans om in hun achtertuin een garage te bouwen. De parkeerdruk in deze straten is meestal zeer hoog en kan door het gebruik van deze garages gevoelig afnemen.
Op korte termijn heeft ongeveer de helft van de bewoners de bouw van een garage aangevat en zelfs reeds afgewerkt. Het is een bewijs dat de bewoners sterk geïnteresseerd zijn in deze nieuwe toegangsmogelijkheid tot hun woning. De bewoners zijn er ook van overtuigd dat deze garages de waarde van hun woning gevoelig zal laten stijgen, zelfs meer dan de extra kosten voor de bouw van de garages.
verlichting voorbeeld voor Vlaanderen
Luc Maes heeft zelf ook belangrijke inbreng: "Ondertussen is ook de nieuwe verlichting afgewerkt. Het is een uniek CO2 neutraal concept dat ik zelf heb uitgedacht en heb kunnen realiseren dankzij de medewerking van mijn technische diensten en enkele vertrouwde toeleveranciers van de gemeente." Het is een verlichting die bestaat uit een achttal energiezuinige LED lampen van 31 watt die een zeer heldere straatverlichting opleveren zonder strooilicht naar boven. Deze lampen zijn niet alleen heel zuinig maar helpen ook tegen de lichtvervuiling.
Maar er is meer. Deze achterontsluiting is een straatje dat ‘s avonds en vooral ‘s nachts slechts heel sporadisch zal gebruikt worden. Het heeft dan ook geen zin om deze verlichting gans de nacht zelfs maar gedeeltelijk te laten branden. Daarom zijn overal bewegingsdetectoren geplaatst die de lichten alleen laten werken als er daadwerkelijk een auto rijdt, een voetganger voorbij wandelt of een fietser uit de garage of tuin komt. De verlichting blijft dan een vijftal minuten branden, ruim genoeg voor de passage.
LED lampen zijn bijzonder geschikt voor deze toepassing omdat zij niet extra verslijten door het veelvuldig opstarten en onmiddellijk de volle lichtopbrengst generen. Gasontladingslampen, de klassieke straatverlichting, daarentegen hebben pas na een vijftal minuten hun volle lichtopbrengst en zouden heel snel slijten bij veelvuldig opstarten.
"Als we ervan uitgaan dat de verlichting een viertal uren brandt per nacht blijft het verbruik op jaarbasis beperkt tot minder dan 400 KWh", weet de schepen, " Vier uren staat gelijk met een vijftigtal bewegingen per nacht. Dit verbruik wordt echter volledig ter plaatse opgewekt door twee zonnepanelen die overdag elektriciteit produceren en aan het net leveren. De verlichting heeft dus netto geen verbruik en is CO2 Neutraal."
Op het gebied van veiligheid is deze oplossing zelfs beter dan permanente verlichting. Ongewenste bezoekers zullen toch even opschrikken als het licht aanschiet terwijl de aandacht van de bewoners getrokken wordt. Op lange termijn zal de gemeente volgens Luc Maes ook heel wat geld uitsparen. "Op jaarbasis betalen wij vandaag ruim 600.00 euro aan elektriciteitskosten voor openbare verlichting. Deze nieuwe straat heeft netto geen verbruik. Omdat ze voor dit soort verlichting geen forfaitaire tarieven hebben wenste Eandis niet mee te werken aan deze vernieuwende oplossing. Als gemeente hebben we dit opgelost door deze verlichting aan ter sluiten via een normale huisaansluiting."
Deze manier van Openbare Verlichting is ongetwijfeld totaal nieuw voor Vlaanderen. Bij positieve evaluatie zal de gemeente Beveren deze techniek uiteraard ook in de volgende projecten toepassen. Het is de eerste afwerking van een achterontsluiting waarvan er nog heel wat gepland zijn. (Rolf Duchamps)