Op Stoapel haalt mijnenveger terug naar Temse
TEMSE. Gisteravond avond trapten burgemeester Luc De Ryck en Op Stoapel Temse in de wolken op gang met een bezoek aan de mijnenveger Bernisse. De mijnenveger werd 54 jaar geleden gebouwd op de Boelwerf in Temse en is het enige exemplaar van vier dat destijds in Temse werd gebouwd. De Bernisse is nog het hele weekend te bezichtigen aan de Wilfordkaai.
Het was gisteravond een gezellige bedoening aan de Wilfordkaai. Op Stoapel, een vereniging die het varend erfgoed van Temse koestert voor het nageslacht, was er in geslaagd enkele oud-medewerkers van de Boelwerf te vinden die zelf hebben meegewerkt aan de constructie van de Bernisse of één van haar drie zusterschepen. Van tekenaar tot constructeur, ze tekenden present en haalden heel wat herinneringen op. Hoe de trots van de Belgische marine in het grootste geheim werd gebouwd in de gigantische loodsen van de Boelwerf, naast grote vrachtschepen voor Rusland. "Ongehoord was het. De Russen moesten over de mijnenvegers stappen om hun vrachtschepen in aanbouw te kunnen bezoeken.", klonk het. We spreken in het begin van de jaren 1950. Het weerzien met de Bernisse of de M927-Spa zoals het schip eerste heette, was voor oud Boelwerfmedewerkers als Roger Van Kerkhove emotioneel te noemen. Ook voor Willy Van Britsom was het een emotioneel weerzien. Hij diende als bootsman op het schip toen het in de jaren 1960 mijnen veegde op de Noordzee. Hij wist nog haarfijn uit te leggen hoe de Belgische manier te werk ging om onze kust mijnenvrij te maken. Tekenaar Gaston mijmerde nog na hoe hij de Amerikaanse ontwerpen van het schip moest omzetten van Amerikaanse meeteenheden naar Europese.
Sinds de mijnenveger 17 jaar geleden door de Nederlandse stiching Paradijsvogel werd opgeknapt, werd de M927-Spa omgedoopt tot de Bernisse. De stichting Paradijs bestaat uit een aantal oudere vrijwilligers die in hun jonge jaren bij de Nederlandse marine dienden op soortgelijke schepen. Zij vonden de M927-Spa zeventien jaar geleden, klaar voor de sloop, slagzij met flink wat water in de onderste dekken. Bij nazicht bleek het gros van de technische infrastructuur nog van voldoende kwaliteit om het schip te herstellen. Wat zij ook vier jaar lang deden. Dat ze op het vrijwillige basis deden - en het ook vaarwaardig te houden - toont dat ze hun voorliefde voor het schip. "Al blijken de Belgen nog gekker dan wij.", klinkt het. Met een flinke crew van om en de bij de 40 vrijwilligers houden zij het schip in ere en passen ze het schip aan de moderne veiligheidseisen. Om geld in het laatje te krijgen, kunnen bedrijven de Bernisse huren voor rondvaarten of trekken de mannen van Paradijsvogel zelf naar evenementen als Oostende voor anker waar het publiek voor een luttele euro het schip kunnen bezoeken. In Temse zorgen sponsors ervoor dat een bezoek gratis is.
Een bezoek aan de Bernisse is een stap zetten in de geschiedenis van de Belgische marine én in een stukje geschiedenis van Temse. De Bernisse vormt samen een parade van historische schepen een hoogtepunt van Temse in de wolken, dat dit weekend doorgaat op de Wilfordkaai in Temse. (mb)