Hoe zit het nu met die potpolder of GOG KBR?
Het GOG Kruibeke - Bazel - Rupelmonde kreeg 2009 een hele metamorfose en nog steeds liggen de werkzaamheden er niet stil. Grote delen van de ringdijk en de overloopdijk zijn dat jaar voltooid. Op de ringdijk in Kruibeke en Bazel groet de grasmat stevig verder. Een deel van de overloopdijk kreeg een laagje gevezelde open steenasfalt om de dijk binnenkort te beschermen tegen de kracht van het binnenstromende water. De aanleg van die overloopdijk aan de stroomzijde was een belangrijke ingreep. Die dijk wordt over 8 km afgegraven en is nu nog 6m80. In Kruibeke is dat werk af.
Bij stormtij stroomt het Scheldewater het overstromingsgebied gecontroleerd binnen. Dat gebeurt natuurlijk niet elke dag maar wel bij stormtij, wanneer er echt overstromingsgevaar mogelijk is.
Bij de kritieke situatie wordt een enorme golf water in de Schelde geduwd. Maar de Schelde wordt landinwaarts steeds smaller en het water stijgt daar ook feller. De top van die golf kan bij hevig noodweer veel hoger zijn dan het verwachte hoogwaterpeil.
De hoeveelheid binnenstromend water is bovendien sterk afhankelijk van het waterpeil in de Schelde. Soms stroomt er amper genoeg water binnen om de grachten te vullen. Andere keren, bij extreem noodweer, stijgt het waterpeil in de Schelde zo hard dat de hele komberging benut wordt. Wie op zo'n moment op de ringdijk gaat staan, kan de polder niet van de rivier onderscheiden. Deze situatie doet zich gemiddeld slechts één keer per honderd jaar voor.
dijken en sluizen
De inwateringssluis ligt er in de buurt. Sluizen horen nu eenmaal bij dit geheel als belangrijke infrastructuurwerken. Zij maken het mogelijk dat er dagelijks een beperkte hoeveelheid in en uit het gebied stroomt. Door die beweging wordt dan weer op het vlak van de natuur, een slikken – en schorrenlandschap gerealiseerd.
De ringdijk moèt wel een mastodont van een dijk zijn want bij een echte stormvloed mag men verwachten dat er extreem grote hoeveelheden water zullen tegenaan beuken. Hij reikt tot een hoogte van 8m35. Wie de overstroming 1953 mee maakte, kan best getuigen tot wat zulke watermassa bekwaam is.
De afwerking van de dijkdelen in Bazel en Rupelmonde staan op de agenda voor 2010.
Uit wat we hier beschrijven blijkt toch wel dat de aanleg van de overstroombare dijken én de ringdijk, de prioriteit kregen. De oorspronkelijke Scheldedijken werden in de loop der jaren versterkt en vaak verhoogd. Nu worden ze verlaagd! Maar wel optimaal beschermd door een dikke laag opensteenasfalt, een laagje grond en een gezonde grasmat.
2010
Het toekomstig gecontroleerd overstromingsgebied Kruibeke-Bazel-Rupelmonde wordt door de projectleiders steeds een verhaal genoemd over veiligheid, natuur én recreatie. Stilaan worden ook de ideeën wakker gemaakt om de recreatieve mogelijkheden in de polder te bekijken. In 2010 wordt Kruibekepolder afgewerkt als getijdennatuurgebied. Er zal gestart worden met het vlonderpad dat zal toelaten om bezoekers doorheen het natte gebied te laten stappen.
In 2010 vernatten bijkomende kreekjes tussen de graslanden, het gebied om extra weidevogels te lokken. Experten, van o.a. de natuurvereniging KRUIN, onderzoeken hoe men deze vogels straks zal kunnen bewonderen zonder hen te storen. In 2010 zullen ook vogelobservatiepunten hun definitieve plaats toegewezen krijgen.
De bestaande natte bossen in Bazel en Rupelmonde breiden nog verder uit. In samenwerking met de lokale scholen kregen in maart weer honderden boompjes een nieuwe thuis.
In overleg met het gemeentebestuur bestuderen Waterwegen en Zeekanaal, de bijkomende functies van het overstromingsgebied. Er word bijvoorbeeld bekeken wat de recreatieve mogelijkheden zijn en hoe de dijken als alternatieve verkeersroute voor het woon-werkverkeer van fietsers en wandelaars kunnen worden ingeschakeld.
In ditzelfde kader stapten Waterwegen en Zeekanaal NV samen met het Agentschap voor Natuur en Bos en twee Europese partners in het project STEP: Sustainable Tourism in Estuary Parks. Met steun van de Europese Unie en in overleg met de gemeente worden de toeristische troeven van het projectgebied verder uitgewerkt.
Maar ondertussen rijden elders in Bazel en Rupelmonde de bulldozers, dumpers, kranen, tractors en vrachtwagens rond al werkend met zand voor de dijken. Tientallen werklieden zetten zich verder in om de verschillende sluisconstructies op te bouwen. Als alle werken gedaan zijn kunnen we met zijn allen wandelen en fietsen op de dienstwegen! (Rolf Duchamps)