Fijn stof in Waaslandhaven
Schepen Luc Maes, erg begaan met het probleem, vond dat de vrij hoge waarden niet mogen onderschat worden op vlak van gezondheidsrisico’s. "Op basis van de nieuwe Europese richtlijn Lucht moet tegen 2015 voor de lidstaten over hun volledig grondgebied een grenswaarde van 25 microgram/m³ in acht worden genomen. De huidige piekconcentraties in de Waaslandhaven overschrijden deze grenswaarden met ruim 300%. In de rest van Vlaanderen wordt deze grens zelfs viermaal overschreden. Er is dus nog werk aan de winkel", aldus Luc Maes.
Uit onderzoek blijkt dat er wel degelijk een verband bestaat tussen de aanwezigheid van fijn stof en gezondheidsklachten. Elk jaar sterven er volgens bepaalde bronnen in ons land ca. 13.000 mensen vroegtijdig door het fijne stof in de lucht! De aanwezigheid van fijn stof kan o.m. leiden tot kanker, hart- en longziekten, bronchitis en astma. Bepaalde polluenten kunnen zich na afzetting in de longen nog verder in het lichaam verspreiden via de bloedbaan of het lymfestelsel. Hoe kleiner de deeltjes zijn, hoe dieper ze in de longen doordringen.
Omwille van de toenemende gezondheidsklachten is er dan ook een stijgend belang voor het meten van deze stofconcentraties in de omgevingslucht. Deze PM2.5-fractie zou, omwille van haar vermogen om rechtstreeks via de longen door te dringen in de bloedbaan, verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk aandeel in de ontwikkeling van kankers en veroorzaakt tevens hart- en bloedvaatziekten.
De Schepen trok ook conclusies uit de cijfers in de richting van Waaslandhaven: "De iets lagere concentraties in de Waaslandhaven bewijzen ons ook dat er momenteel geen zware lokale bronnen van ultra fijn stof uitstoot in de directe omgeving waar te nemen zijn. De industriële bedrijvigheid in de haven is zeker niet de hoofdoorzaak van deze zeer hoge concentraties."
roetfilter
Daarom dat wel mag gesteld worden dat de hoofdoorzaak zonder enige twijfel de vele auto’s en vrachtwagens met dieselmotoren zijn die de enorme concentratie van de PM 2,5 fractie veroorzaken. België is een dieselland en dat voelen wij. Zelfs een roetfilter kan het probleem slechts gedeeltelijk oplossen. Een open roetfilter die op een bestaande wagen wordt geplaatst houdt slechts 30% tot 70% van de roetdeeltjes tegen. Hiervoor werd onlangs door minister Crevits een premie ingevoerd. Een gesloten roetfilter die op een nieuwe wagen wordt geplaatst houdt 90% tegen. Ter vergelijking stoot een benzinemotor slechts 2% roetdeeltjes uit vergeleken bij een dieselmotor. 98% van het roet of ultra fijn stof wordt dus niet uitgestoten door een benzinemotor.
Luc Maes: "Op langere termijn zal het dus veel efficiënter zijn om de mensen opnieuw aan te zetten om voor een benzinemotor te kiezen. Omdat de kostprijs per kilometer voor velen het belangrijkste individuele keuzecriterium is moet ook bij ons benzine dringend goedkoper worden dan diesel. Vandaag is dit reeds het geval in vele Europese landen zoals Engeland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Slovenië, Kroatië, de Baltische staten enz. Samen met de lagere aankoopprijs van een benzinewagen zal deze maatregel het iets hogere literverbruik van een benzinewagen ruim compenseren"
Door deze visie wordt inderdaad het hoofdprobleem van het ultra fijn stof aan de bron aangepakt. Omdat niet iedereen morgen een nieuwe wagen koopt is de subsidiëring van een roetfilter uiteraard een goede overgangsmaatregel.
Zaterdag waren de fijn stof (PM10) concentraties op de meeste plaatsen in Vlaanderen en Brussel gedaald tot rond de 50 µg/m3. Er wordt dan ook geen overschrijding meer verwacht van de alarmdrempel en het SMOG alarm werd dan ook afgeblazen om 6u zaterdagmorgen.
Zondag 4 januari en de volgende dagen dalen de fijn stof concentraties tot de normale waarden als gevolg van de toenemende windsnelheid en tot woensdag 7 januari wordt zeker geen SMOG alarm verwacht.(Rolf Duchamps)