Op punt gezet: Het reddende compromis: Geen Grote Ring.

Image
Het tevreden Ringcomité anno 2008 met de affiche waarmee in de jaren tachtig actie werd gevoerd.
Op 8 mei lanceerden de Wase burgemeesters een mobiliteitsplan voor het Waasland.

Er komt geen nieuwe Noord-Zuid autosnelweg doorheen het Waasland. Wel worden in het voorstel naast de E34 en E17 bijkomende parallelwegen aangelegd en wordt een kleinschalige verbinding N70 – E34 gebouwd.

Het actiecomité vergaderde hierover op woensdag 28 mei om een standpunt te bepalen.Het compromis betekent geen nieuwe autosnelwegen door open ruimte, en dat wordt ten zeerste toegejuicht. Er komt wel meer beton, maar voornamelijk gebundeld rond de bestaande autosnelwegen om de steeds maar aangroeiende files in het Waasland, als gevolg van onder andere globalisering / internationalisering en de uitbreiding van de haven, aan te pakken.

De burgemeesters hebben uitgebreid verkeersonderzoek laten uitvoeren en hebben die resultaten als basis gebruikt in hun standpunt. Dat is een zeer positief, zelfs baanbrekend.

Hoewel de kamer van koophandel (VOKA) en de havenlobby al jaren een noord-zuid autosnelweg eisen, is daar niet op ingegaan omdat het onderzoek de nood aan meer oost-west capaciteit aangaf.

Er komt ook een nieuwe ‘kleinschalige’ verbinding N70-E34 (2x1 rijvak met ronde punten).

Het Ringcomité ziet natuurlijk liever geen nieuwe weg, maar vindt dit voorstel toch bespreekbaar mits aan een aantal voorwaarden is voldaan:

Er moet een tracé worden gezocht, waarbij het milieu-impact in de ruime zin minimaal is.

Er moet, zoals ook is gebeurd bij de Oostelijke tangent, een studiebureau worden betrokken bij de planning, dat de grootste garantie geeft op het oordeelkundig inpassen van zo’n weg in het landschap.

Image
De volksvergadering van 1986 kreeg grote belangstelling in Haasdonk.
De buurtbewoners moeten inspraak krijgen van de wijze waarop de nieuwe infrastructuur wordt gebouwd. Heel veel aandacht moet gaan naar het beperken van alle mogelijke hinder (geluid, visueel, licht, vervuiling,..). De negatieve gevolgen voor de uitbating van landbouwbedrijven moet geminimaliseerd worden.

De doortrekking van de parallelstroken op de E17 richting Antwerpen vangen een groot deel van het transitverkeer doorheen de regio op. Tevens zullen de dorpskernen van Nieuwkerken en Vrasene ontlast worden doordat het verkeer via de oostelijke tangent en de N70 tot aan het Doornpark richting expresweg geleid wordt. Kortom: het verkeer wordt zoveel als mogelijk gedraineerd naar het hogere wegennet ten voordele van de leefbaarheid van de dorpskernen.

Uit de verkeersstudie blijkt overigens dat het compromis de lokale verkeersproblemen veel meer kan oplossen dan bv. een Grote Ring, die enkel maar een vlottere weg naar de haven zou zijn, maar de overlast in Vrasene, Nieuwkerken, Beveren en Kruibeke niet zou kunnen oplossen.

Het verkeersonderzoek bevestigt alleszins de standpunten van de laatste 25 jaar bij het Ringcomité..

Toch hebben Gilbert Cant en zijn comitéleden nog vragen en bemerkingen :

Ze zetten alle plannen en genomen beslissingen bij elkaar en zien dat er de volgende 10 jaar een massa beton bijkomt in het Waasland : de oostelijke en westelijke Tangent te Sint-Niklaas, de verschillende gedeelten van een parallelstructuur aan E17 en E34, de westelijke havenweg, de verbinding N70 – E34, de (Wase) aanzet van de Oosterweelverbinding.

In hoeverre trekt nieuwe infrastructuur nieuw verkeer aan? Is de grens van het haalbare niet meer dan bereikt?

Gaat die parallelstructuur vrij blijven van KMO-zones ?

Hoe kan men garanderen dat de dorpscentra verkeersluw worden?

Waar is het verhaal van het openbaar vervoer, van de fiets,, van de alternatieve verplaatsing in dit hele opzet?

Freddy Willockx zei nochtans: "Ik ben ook blij met de relatief positieve reacties, zelfs van Voka en nog meer expliciet van de Antwerpse politieke instanties. Ik verheel u niet dat ik hierover ook persoonlijk fier ben, want één en ander heeft ook te maken met de bewuste permanente transparantie die ikzelf naar Antwerpen toe steeds heb nagestreefd."

En de Sint-Niklase burgemeester besloot:"Laat ons nu proberen, samen met Antwerpen, de Vlaamse overheid evenzeer te overtuigen. Op deze wijze kunnen wij een breed maatschappelijk debat aanvangen, enerzijds over de verdere uitbreiding van de haven op Linkeroever en de limieten ervan, anderzijds over de mobiliteit- en beheersconsequenties ervan. Wij zullen niet nalaten het Ringcomité stap na stap op de hoogte te houden van de evolutie van het dossier, zoals dat trouwens ook de voorbije jaren is gebeurd.(Rolf Duchamps)